Zoekwoorden onderzoek SEO

Zoekwoorden onderzoek SEO

Per seconde worden wereldwijd meer dan 40.000 zoekopdrachten ingevuld. Elke zoekopdracht heeft een ander zoekfrequentie, intentie en samenstelling van zoekwoorden. Voor jou is het belangrijk om er achter te komen op welke termen er gezocht wordt, hoe hoog het zoekvolume is, hoe hoog de concurrentie is en met welke intentie er gezocht wordt. Het achterhalen van deze gegevens doe je tijdens het opstellen van je zoekwoordenonderzoek. Een goed zoekwoorden onderzoek is erg belangrijk voor jouw uiteindelijke SEO succes! In deze blog leg ik je uit hoe je dit het beste kan doen.

Zoekwoorden onderzoek in 5 stappen:

Brainstorm

Als ik begin met een zoekwoorden onderzoek, begin ik altijd met een brainstorm. Stel jezelf de volgende vragen:
• Wie zijn wij?• Welke diensten leveren wij?
• Welke synoniemen zijn voor onze diensten te bedenken?
• Welke producten/diensten bieden wij aan?
• Voor welke klantvragen hebben wij vaak een oplossing?
• etc.

Verzamel de antwoorden op deze vragen onder elkaar in een Google spreadsheet. Groepeer vervolgens deze zoekwoorden. Denk hierbij aan: product, service, koppelwoorden etc. Jouw aangemaakte Google spreadsheet zou er ongeveer zo uit kunnen komen te zien:

Voorbeeld zoekwoorden onderzoek SEO
Stap 1 zoekwoorden onderzoek

Tip: Leg je brainstorm na de eerste opzet even weg. Vraag daarnaast ook eens aan een bekende waar hij/zij denkt dat jouw bedrijf over gaat. Je zal al gauw merken dat je op deze manier op meer zoekwoorden zal komen.

Brainstorm aanvullen met termen waar je al op rankt

Met alleen een brainstorm kom je er vaak niet. Gelukkig bestaan er een hoop tools die je daarbij op weg kunnen helpen. We beginnen met de zoekwoorden waar je al op rankt. We maken hiervoor gebruik van prestatie rapportage in Google Search console.

Bekijk hier hoe je je kan aanmelden voor Google Search console


Data uit Google search console importeren in je spreadsheet:
Stap 1: Log in in Google search console en navigeer naar je performance rapportage.
Stap 2: Stel je filter in op de laatste 16 maanden;
Stap 3: Kies vervolgens voor ‘data exporteren’;
Stap 4: Importeer de zoekwoorden in je spreadsheet in een apart tabblad.

stap 2 zoekwoorden onderzoek
Stap 2 zoekwoorden onderzoek

Tip: loop je tegen de export beperking van Google search console aan? Gebruik dan de google sheets add on: search analytics for sheets om al je data te importeren.

Data uit SEMRush importeren in je spreadsheet.

SEMrush heeft een grote keyword database van alleen al 120 miljoen termen in Nederland. Hun database bied essentiële informatie om je zoekwoorden onderzoek compleet te maken. Per stap laten we zien hoe je deze waardevolle informatie in je zoekwoorden strategie kan krijgen. Te beginnen met de termen waar je al op rankt.

Stap 1: Meld je gratis aan voor SEMrush. (De gratis versie bied je 10 gratis inzichten per dag aan)
Stap 2: Vul je domeinnaam in en bekijk de huidige posities binnen Google (zie screenshot hieronder)
Stap 3: Exporteer de zoekwoorden waar je al op rankt naar je spreadsheet.

Zoekwoorden waar je al op rankt in google semrush
zoekwoorden waar je op rankt

Je zoekwoorden onderzoek verrijken met termen waar je nog niet op rankt.

Het is belangrijk om naast je huidige rankings ook te kijken waar je potentiel op kan gaan ranken. Zo heb je na deze stap de volledige potentie in beeld. Om deze inzichten te krijgen, doorlopen we de volgende stappen:

Zoekwoorden Gap met concurrenten bekijken
De ‘Keyword gap’ Tool van SEMRush geeft een inzicht op de termen waar je concurrenten wel op ranken en jij niet. Handig dus om op deze manier nieuwe kansen te ontdekken. Door de volgende stappen te doorlopen, kom je erachter waar jouw concurrenten wel op ranken en jij niet:

Stap 1: Log in op SEMrush
Stap 2: Vul je domein naar boven aan in en navigeer naar: Keyword gap.
Stap 3: Vul de domeinnamen van je concurrenten in en bekijk waar jij nog niet op rankt, en je concurrent wel.
Stap 4: Exporteer dit overzicht naar je spreadsheet.

Zoekwoorden concurrenten
zoekwoordenposities concurrenten

Google Ads Keyword planner gebruiken
Ook Google Ads kan een mooie bron zijn om nieuwe zoekwoorden te ontdekken. Je krijgt de juiste inzichten door de volgende stappen te doorlopen:

Stap 1: Ga naar de Google ads keyword tool en log in met het Google account dat gekoppeld is aan je Google ads campagne.
stap 2: Kies voor ‘vind nieuwe zoekwoord ideeën’ en vul hier zoekwoorden in die je verworven hebt uit je brainstorm/ search console etc.

Let op: Om een zo’n reëel mogelijk beeld te krijgen van de impressies die je kan verkrijgen, dien je de termen exact in te vullen (dit doe je door ‘[“ voor en achter de zoekopdracht te zetten) en de hoogste bieding aan te klikken. Doe je dit niet, dan krijg je zoekvolumes van termen die een sterke correlatie hebben met de termen die jij ingevuld hebt. Het resultaat: onrealistische zoekvolumes.

Google ads keyword planner
Google ads Keyword planner

Stap 3: Bekijk de lijst en exporteer de relevante termen in een .csv bestand.
Stap 4: Importeer deze lijst in je spreadsheet

Zoekwoorden uit je Google Ads / Bing campagne importeren
Adverteer je al in Google ads of Bing? Mooi! Als je campagnes al even draaien, heb je waardevolle kennis in bezit. Importeer de goed presterende zoekwoorden in jouw sheet. Goed presterend kan zijn: zoekwoorden die conversies opleveren, een hoog doorklikpercentage hebben of belangrijk voor jouw business zijn.

Gebruik Google Image search voor gerelateerde zoektermen
Google image search is de meest onderschatte tool voor je zoekwoordenonderzoek. Vul hier verschillende zoekopdrachten in en je vindt al snel nieuwe termen waarvan Google denkt dat ze een sterke correlatie hebben met jouw ingevulde zoekopdracht. Voeg deze gerelateerde zoekopdrachten toe aan je spreadsheet.

Google image search
Google image search

Google chrome add on: zoekwoorden everywhere
Net als image search van google is deze Google chrome add on ook een ideale tool om gerelateerde zoektermen te vinden. Vul een zoekopdracht in in Google en bekijk rechts in je browser op welke gerelateerde termen er nog meer gezocht wordt.

Zoekvolume ophalen

Nu je een hele waslijst aan (mogelijk) relevante termen gevonden hebt, is het tijd om wat meer data te verzamelen. We gaan dit doen met de zoekwoorden database van SEMRush. Hierdoor weet je hoe vaak er op elke zoekopdracht gezocht wordt en hoe lastig het is om er op een zoekwoord te ranken. Op basis hiervan maak jij straks een keuze voor welke zoekopdracht je wel of niet wilt optimaliseren.

Stap 1: Importeer al je zoekwoorden in SEMrush
Stap 2: Selecteer de juiste database (in ons geval Nederland)
Stap 3: Bekijk de resultaten en exporteer ze naar je spreadsheet

zoekvolume ophalen seo
Zoekvolume ophalen

Groeperen en zoekintentie bepalen

Nu je een compleet overzicht hebt van alle potentiële zoekwoorden, is het tijd om de zoekwoorden te gaan groeperen met de zoekintentie in je achterhoofd.

De zoekintentie kan je in vier hoofdcategorieën indelen:
1.informatief – Een gebruiker wil zich verdiepen in een bepaald onderwerp. Je herkent de zoekopdrachten met deze intentie aan zoekwoorden die de volgende termen bevatten: wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom.

2.Commercieel onderzoek – Een gebruiker zit tussen de onderzoeks- en koopfase in. Je herkent zoekopdrachten met deze intentie aan zoekwoorden die de volgende termen bevatten: kleur, grote, type product, geslacht, locatie.

3.transactioneel – Een potentiële bezoeker wil een commerciële transactie genereren. Wanneer je aan transactionele zoektermen denkt, bevatten deze vaak de volgende woorden: Goedkoop, kopen, korting, uitverkoop, sale, productnaam.

4. Navigatie – een gebruiker wil een specifieke website, product of service aanschaffen. De gebruiker weet al van het bestaan af, alleen de locatie is nu nog belangrijk. Vaak zie je in het zoekgedrag dat er merknamen, namen van een product of service, of een locatie worden ingevuld.

Als je niet zeker weet wat de zoekintentie is, doe dan het volgende:
1. Vul je zoekopdracht in in Google
2. Bekijk wat voor type resultaten je krijgt (commercieel, informatief etc)
3. Stel jezelf de vraag: stel ik wil met keyword x ranken met mijn tekst y, sluit dit dan aan bij de intentie die google bij deze zoekopdracht verwacht?

Voorbeelden zoekintentie
Je zal al snel merken dat zoekopdrachten met dezelfde woorden een compleet andere zoekintentie hebben, neem de volgende zoekopdrachten als voorbeeld:

• Zoekopdracht ‘Welke iphone’
Is een zoekopdracht met een commercieel onderzoek, want de intentie is om iphone types te vergelijken. In de top 3 zoekopdrachten vind je dan ook webpagina’s die type iphones vergelijken, of jou op weg helpen met het maken van een juiste keuzes. De Seo’s van Coolblue en Amac begrijpen erg goed wat zoekintentie inhoudt ;-).

Zoekintentie: commercieel onderzoek
Zoekintentie: commercieel onderzoek

• Zoekopdracht: ‘Iphone 10 kopen’
Is een zoekopdracht met een transactioneel doel. Je ziet in de organische zoekresultaten nu meer productpagina’s verschijnen.  

Zoekintentie transactioneel
Zoekintentie: transactioneel

• Zoekopdracht: ‘Iphone kopen Leiden’
Dit is een zoekopdracht met ‘navigatie intentie’. De klant is er inmiddels uit welke Iphone hij/zij wil kopen, alleen de locatie is nog belangrijk. Je ziet ook dat Google als eerst een ‘local pack’ laat zien met locaties waar je een Iphone kan kopen.

Tijdens het groeperen van jouw zoekwoorden, kan je voor elke aparte zoekintentie een pagina optimaliseren. Verkoop jij Iphone’s, zorg dan dat je voor elke zoekintentie aanwezig bent in de customer journey van de klant. Met de ‘customer journey’ bedoel ik de reis die de klant maakt vanaf het eerste moment dat hij denkt aan een nieuwe telefoon tot aan het daadwerkelijke koopmoment ( eigenlijk loopt de customer journey tot na de aankoop van de telefoon). Eerst zal een klant mobiele telefoons gaan vergelijken, vervolgens zal hij een aankoop doen en eenmaal in bezit is de kans groot dat hij een hoesje wilt kopen of een reparatie nodig heeft.

Het eindresultaat

Het is onmogelijk om uit je complete zoekwoordenoverzicht een zoekintentie te bepalen. Maar tijdens het selecteren van de beste zoekwoorden, houd je de zoekintentie in je achterhoofd. Het selecteren van de beste zoekwoorden doe je o.b.v. zoekvolume, concurrentie, cpc, huidige posities en eventueel aanvullende data zoals het aantal conversies dat je via Google ads hebt gegenereerd. Het overzicht van jouw zoekwoordenonderzoek zou er dan ongeveer zo uit kunnen komen te zien:

Eindresultaat zoekwoordenonderzoek
Eindresultaat zoekwoordenonderzoek

Vervolgstappen

Content Gaps analyseren

Bekijk voor welke pagina’s je organisch al rankt en voor welke pagina’s je nog geen content hebt geschreven. Kijk daarbij ook naar de huidige pagina’s waar je al op rankt of die aansluiten bij de zoekintentie van de gebruiker.

Prioritiseer de pagina’s die je wil gaan optimaliseren.

Waarschijnlijk ben je tijdens je zoekwoordonderzoek op een hoop nieuwe ideeën gekomen. Het is onmogelijk om al deze ideeën in een keer uit te werken. Maak daarom een prioriteitenlijstje, bijvoorbeeld op basis van zoekvolume in combinatie met concurrentiestatistieken, op basis van wat het belangrijkst is voor jouw business, of op basis van de kennis die je in google ads op hebt gedaan etc.

Let op: Het is niet nodig om voor elke zoekopdracht een aparte pagina aan te maken. Een zoekmachine zoals Google kijkt namelijk naar je complete tekst. Zoekwoorden die een sterke correlatie en dezelfde zoekintentie hebben, kan je dus makkelijk in dezelfde tekst verwerken.

Keywordmonitoring

Het is belangrijk om je zoekwoord posities direct vanaf het begin af aan te monitoren. De ontwikkelingen in jouw posities geven een indicatie van jouw inspanningen die je geleverd hebt om organisch beter te ranken. Daarnaast is het belangrijk om je huidige posities te blijven monitoren. Door een technisch mankement aan je website of beter presterende content van je concurrent, kan jij je posities kwijt raken. Handig om hier op tijd bij te zijn!
Daarnaast is het niet mogelijk om dit zelf handmatig te doen (Ook niet incognito). Dit omdat persoonlijke data uiteindelijk jouw resultaat bepalen. Handig dus om een neutrale keywordmonitoring tool hiervoor te gebruiken.

Als ik aan de slag ga met het monitoren van mijn zoekwoorden, maak ik gebruik van de ranktracker van SEMrush ( Er zijn meerdere ranktrackers beschikbaar). Dit stel je als volgt in:

Stap 1: Meld je aan en ga naar Positie tracking

Stap 2: Vul je domeinnaam in
Stap 3: Stel je domein naam instellingen goed in en vul de naam van je bedrijf in zoals je dat hebt aangemeld bij Google mijn bedrijf

domeinnaam instellingen semrush
Domeinnaam instellingen SEMrush

Stap 4: Vul je locatie en device in (wij kiezen voor mobiel)
Let op: heb je een lokale onderneming, vul dan de naam van je stad of postcode in waar je je posities wilt monitoren.

Device en locatie semrush invullen
Device en locatie SEMrush invullen

Stap 5: Vul je concurrenten in zodat je die ook kan monitoren
Stap 6: Vul de zoekwoorden in waar je al op rankt of wil gaan ranken. Verreik deze zoekwoorden eventueel met een tag.

Goed om te weten:
Als lokale onderneming, zijn de ‘local pacs‘ ook belangrijk om te monitoren. Dit doe je door je keywords te filteren op: local pacs.

Local pack monitoren
Local pack monitoren

Nu jij weer! Heb je kansvolle zoekopdrachten gevonden waar je je website voor kan gaan optimaliseren? Waar loop je zelf tegen aan? Laat het weten in een reactie hieronder.

Laat een reactie achter