Uitleg SEO

Home   »   Uitleg SEO

Uitleg SEO

SEO is een Engelse term dat staat voor search engine optimization. In het Nederlands wordt het ook vaak zoekmachine optimalisatie genoemd. Het doel van SEO: je organische vindbaarheid vergroten voor klanten die op zoek zijn naar jouw producten of dienstverlening.

In deze blog leg ik je uit wat SEO is, hoe jij bovenaan in Google komt te staan en hoe snel SEO (kan) werken. Nieuwsgierig? Lees dan gauw verder!

Wat zijn organische resultaten?

organische resultaten
Voorbeeld organisch resultaten

Organische resultaten, zijn de posities die je met zoekmachine optimalisatie probeert te bereiken. Aan de hand van de afbeelding hierboven, leg ik je uit wat organische resultaten zijn. Bovenaan in de afbeelding en aan de rechter zijkant, zien we betaalde zoekresultaten staan. Deze worden gekenmerkt door: ADV (advertentie) of gesponsord.De overige resultaten (rood omlijnd), zijn organische zoekresultaten.

Het verschil tussen betaalde en organische resultaten is dat je (de naam zegt het al) voor betaalde resultaten betaalt en voor organische resultaten de klik gratis krijgt. Niet helemaal gratis natuurlijk. Je moet er voldoende tijd van jou en wellicht je developer insteken om bovenaan te komen staan.

Het verschil tussen SEO en SEA?

Maar er zijn meer verschillen tussen SEO en SEA. Ik zet de belangrijkste verschillen voor je op een rijtje.

  • Bij betaalde zoekresultaten sta je direct bovenaan, zolang je maar genoeg biedt. Bij organische resultaten sta je dat niet gelijk. Zoekmachine optimalisatie is een lange termijn investering, het duurt gemiddeld 6 tot 9 maanden voordat je daar de vruchten van plukt.
  • Bij het behalen de bovenste organische posities, spelen meerdere factoren een rol. Denk aan: de techniek, autoriteit en kwaliteit van je website. Bij betaalde advertenties is dat niet per se nodig (wel verstandig 😉 )
  • Als bij betaalde resultaten je budget op is, zal je niet meer vertoond worden. Bij organische resultaten is dit niet het geval en blijf je vertoond worden, zolang jij het beste antwoord op de vraag van de zoekopdracht bent. Dat maakt SEO op lange termijn zo’n rendabele bron.
  • Het aantal kliks dat een organisch resultaat krijgt, ligt gemiddeld 20x zo hoog als een betaalde advertentie (ook al staan ze vaak lager dan de advertenties). Dit is omdat organische resultaten meer vertrouwen uit stralen.

Voorbeelden SEO resultaten

Naast een gewoon organische zoekresultaat (zoals hierboven geïllustreerd), heb je ook nog andere type organische zoekresultaten. De belangrijkste type zoekresultaten zijn:

Een verrijkt antwoord

Dit geeft een direct antwoord op je vraag, zonder een verwijzing naar de bron. Een voorbeeld vind je hieronder.

Voorbeeld verrijkt antwoord

Kennis paragraaf

Voorbeeld kennis paragraaf

Rich snippet

Is een verrijking van een normaal zoekresultaat. Het zoekresultaat wordt verrijkt met review sterren, aantal reviews, prijzen, beschikbaarheid en af en toe met een productfoto. Je krijgt deze snippets door je pagina te verrijken met structured data.

Voorbeeld rich snippet
Voorbeeld rich snippet

Featured Snippet

Een featured snippet is een speciaal blok boven de organische zoekresultaten dat vaak verschijnt op vragen. Het is een korte samenvatting van een pagina, inclusief een link naar de bron. Featured snippets verschijnen in verschillende vormen: een paragraaf, lijst of tabel.

Featured Snippet
Voorbeeld featured Snippet

Lokale snippet

Deze snippet wordt getoond zodra er een lokale intentie in de zoekopdracht zit. Voor lokale ondernemers is het zeer nuttig om hierin hoog te worden vertoond. Je krijgt dit door je website voor een lokale onderneming te optimaliseren.

Voorbeeld lokale SEO resultaten
Voorbeeld Lokale SEO resultaten

Hoe wordt een zoekresultaat bepaald?

Ik wil je de complexe en technische details besparen van het proces hoe Google de zoekresultaten bepaalt. Toch is het handig om de basis van dit proces te begrijpen. Voordat jij een zoekresultaat krijgt of in de zoekresultaten verschijnt, doorloopt Google 3 stappen:

Stap 1: Crawlen

Wanneer jij je website online zet en beschikbaar maakt voor Google, begint Google met het uitlezen van je website. In vakjargon wordt dit: crawlen genoemd. Tijdens het crawlen kijkt Google o.a. naar het aantal (nieuwe) links, je HTML opmaak en bepaald het hoeveel pagina’s er maximaal gecrawld kunnen worden. Dit laatste wordt ook wel crawl budget genoemd. Het is voor Google onmogelijk om elke dag het hele web uit te lezen. Daarom wordt tijdens dit proces ook bepaald hoe belangrijk een link is en hoe vaak ze op een pagina terug moeten komen. Dit houd het proces efficiënt en effectief.

Wanneer je aan de slag gaat met SEO is het dus belangrijk om aan Google te laten weten: welke pagina’s belangrijk voor jou zijn en welke pagina’s uitgelezen mogen worden. Op die manier maak je slim gebruik van de tijd van Google. Je kan hier sturing aan geven d.m.v. je robotst.txt, je robots meta tags en je interne linkstructuur.

Stap 2: Indexeren

Na het crawling proces, worden jouw webpagina’s naar de index van de zoekmachine gestuurd. De index van Google, kan gezien worden als een database. Deze database bestaat uit een verzameling van webpagina’s, afbeeldingen en andere content vormen. Tijdens het versturen van jouw webpagina’s naar de index, kijkt Google ook nog naar andere elementen van je webpagina. Denk aan de lay-out en links die via javascript (een programmeertaal) in de website worden geladen. Deze links worden weer teruggestuurd naar de crawler zodat er eventueel nieuwe pagina’s ontdekt kunnen worden.

Stap 3: Ranking

Nadat de pagina’s in de index van Google staan, is het de beurt aan de zoekmachine. De zoekmachine probeert een zoekopdracht te begrijpen o.b.v. context, synoniemen en entiteiten. Op basis hiervan ontvangt hij pagina’s vanuit de index die hij rankt op relevantie, autoriteit en actualiteit. En voila! Daar zijn de zoekresultaten van jouw zoekopdracht

Hoe werkt SEO?

Er zijn veel signalen ook wel ranking factoren genoemd die bepalen of jij wel of niet vertoond wordt in een zoekresultaat. Al deze ranking factoren zijn onder te verdelen in 3 hoofdcategorieën. Ze worden ook wel de 3 pilaren van SEO genoemd. Dit zijn:

  • Technologie
  • Relevantie
  • Autoriteit
Hoe werkt SEO
Hoe werkt SEO?

Praten we over technologie, dan hebben we het over je website leesbaar maken voor zoekmachines. Zoekmachines moeten je website kunnen crawlen en indexeren. Voor jou concreet betekent dit een duidelijke HTML opmaak, Url structuur, de juiste https-status codes, en een duidelijke sitemap etc.

Het aspect relevantie van SEO gaat over de verschillende elementen van jouw content. Het is belangrijk dat een zoekmachine jouw content begrijpt en op de juiste manier interpreteert. Concreet betekent dit het invullen van de juiste title tags, heading tags, gestructureerde en kwalitatieve content.

Kwalitatieve content alleen is niet genoeg, je moet gezien worden als een betrouwbare bron. Hebben we het hierover, dan spreken we over de autoriteit van een website. Door bijvoorbeeld links te krijgen van de juiste website, kan jouw website gezien worden als betrouwbaar.

Naarmate deze factoren verbeteren, zullen ook je organische posities en uiteindelijk je prestaties verbeteren.

Google over: Hoe SEO werkt

SEO Ranking Factoren

Je kunt de 3 hierboven genoemde pilaren weer opsplitsen in verschillende subonderdelen. Veel van deze onderdelen kunnen invloed hebben op de verschillende posities binnen Google. Je noemt dit ook wel Ranking factoren. De mate van invloed van een factor en het aantal factoren dat een rol speelt, is het geheim van de kok. In dit geval Google. Google vindt het namelijk belangrijk dat je niet optimaliseert voor de zoekmachine, maar voor de eindgebruiker. Bij zoekmachine optimalisatie moeten we ons dan ook focussen op de richtlijnen van Google en de best practices van ervaren Seo’s uit de industrie.

SEO Mythes en verwachtingen

Op het begin van dit artikel noemde ik het al even: SEO is een lange termijn investering. Voordat je aan de slag gaat met het toepassen van verschillende optimalisatie stappen, wil ik eerst 3 SEO mythes toelichten. Hiermee wil ik een eerlijk perspectief en verwachtingspatroon creëren.

ROI SEO
Investering v.s. opbrengst SEO

Hoe snel werkt SEO?

Wellicht ben je weleens een blog of vlog tegengekomen waarin ze jou vertelden: ‘Met deze stappen sta je binnen 1 week bovenaan in google’. Geloof me, dat kan niet. SEO optimalisatie is écht een lange termijn investering. Wanneer je een bepaalde positie bereikt op de zoekopdracht waar je graag op gevonden wilt worden, hangt dit af van veel verschillende factoren. Denk aan: je online concurrentie, de industrie waar in je opereert, het vertrouwen in je merk, je autoriteit, expertise, technische factoren etc. Los van deze factoren, heeft Google ook nog een sterke wil. Hun standpunt: Optimaliseer niet voor Google maar voor de gebruiker. Tuurlijk bestaan er ‘quik wins’ maar over het algemeen duurt het 3 – 9 maanden voordat je een bepaalde positie hebt bereikt.

In één weekend mijn website geoptimaliseerd?

SEO doe je niet even een avondje op je zolderkamertje. Nadat de basis goed staat, raad ik je aan wekelijks 1 á 2 uur in je website te investeren.

SEO optimaliseren is gratis?

Ja, je kan bepaalde zaken helemaal gratis optimaliseren. Maar om het optimale uit je website te halen, zal je toch wat tijd en geld moeten investeren in bijvoorbeeld je website en het inhuren van een developer. Desondanks kan SEO een hele rendabele bron zijn. Ik heb voor organisaties gewerkt waarbij 30% van hun omzet uit organisch verkeer komt. Als we deze kliks met Adwords binnen hadden betaald, had dat ons enorm veel geld gekost.

Tip: Overtuigd van SEO? Stel realistische SEO doelstellingen om jouw strategie te laten slagen.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
SEO-checklist