Wat is SEO?

Wat is SEO

SEO is een Engelse term dat staat voor search engine optimization. In het Nederlands wordt het ook vaak zoekmachine optimalisatie genoemd. Het doel van SEO: je organische vindbaarheid vergroten voor klanten die op zoek zijn naar jouw producten of dienstverlening.

In deze blog leg ik je uit wat SEO is, hoe jij bovenaan in Google komt te staan en hoe snel SEO (kan) werken. Nieuwsgierig? Lees dan gauw verder!

Uitleg SEO (begrip)

een verrijkt antwoord
Voorbeeld organisch resultaat

Aan de hand van het voorbeeld hierboven, leg ik je uit wat SEO resultaten zijn. Laten we het resultaat eens bekijken. Als eerste zien we bovenaan en aan de zijkant betaalde zoekresultaten. Deze worden gekenmerkt door het logo adv of gesponsord. Daaronder vind je de organische resultaten. Het verschil tussen betaalde en organische resultaten is dat je (de naam zegt het al) voor betaalde resultaten betaalt en voor organische resultaten de klik gratis krijgt. Niet helemaal gratis natuurlijk. Je moet er voldoende tijd van jou en wellicht je developer insteken om bovenaan te komen staan. Op termijn kan het deze bron veel rendabeler zijn dan Google ads.

Het verschil tussen SEO en SEA?

Maar er zijn meer verschillen tussen SEO en SEA. Ik zet de belangrijkste verschillen voor je op een rijtje.

  • Bij betaalde zoekresultaten sta je direct bovenaan, zolang je maar genoeg biedt. Bij organische resultaten sta je dat niet gelijk. Zoekmachine optimalisatie is een lange termijn investering, het duurt gemiddeld 6 tot 9 maanden voordat je daar de vruchten van plukt.
  • Bij het behalen de bovenste organische posities, spelen meerdere factoren een rol. Denk aan: de techniek, autoriteit en kwaliteit van je website. Bij betaalde advertenties is dat niet per se nodig. Toch blijft het voor beide marketingkanalen belangrijk. Je kan veel betalen voor kliks, maar als de techniek en kwaliteit slecht is, ben je je bezoeker zo kwijt. Op dat moment verspil je eerder geld, dan dat het je wat oplevert.
  • Als bij betaalde resultaten je budget op is, zal je niet meer vertoond worden. Bij organische resultaten is dit niet het geval en blijf je vertoond worden, zolang jij het beste antwoord op de vraag van de zoekopdracht bent.
  • Het aantal kliks dat een organisch resultaat krijgt, ligt gemiddeld 20x zo hoog als een betaalde advertentie (ook al staan ze vaak lager dan de advertenties). Dit is omdat organische resultaten meer vertrouwen uit stralen. Klanten van Google, klikken hier dus sneller op (uiteraard is dit afhankelijk van je organische positie in de zoekresultaten).

Verschillende soorten SEO resultaten

Naast een gewoon organische zoekresultaat (zoals hierboven geïllustreerd), heb je ook nog andere type organische zoekresultaten, namelijk:

Een verrijkt antwoord

Dit geeft een direct antwoord op je vraag, zonder een verwijzing naar de bron. Een voorbeeld vind je hieronder.

Voorbeeld verrijkt antwoord

Kennis paragraaf

Voorbeeld kennis paragraaf

Rich snippet

Is een verrijking van een normaal zoekresultaat. Het zoekresultaat wordt verrijkt met review sterren, aantal reviews, prijzen, beschikbaarheid en af en toe met een productfoto. Je krijgt deze snippets door je pagina te verrijken met structured data.

Voorbeeld rich snippet
Voorbeeld rich snippet

Featured Snippet

Een featured snippet is een speciaal blok boven de organische zoekresultaten dat vaak verschijnt op vragen. Het is een korte samenvatting van een pagina, inclusief een link naar de bron. Featured snippets verschijnen in verschillende vormen: een paragraaf, lijst of tabel.

Featured Snippet
Voorbeeld featured Snippet

Lokale snippet

Deze snippet wordt getoond zodra er een lokale intentie in de zoekopdracht zit. Voor lokale ondernemers is het zeer nuttig om hierin hoog te worden vertoond. Je krijgt dit door je website voor een lokale onderneming te optimaliseren.

Voorbeeld lokale SEO resultaten
Voorbeeld Lokale SEO resultaten

Hoe wordt een zoekresultaat bepaald?

Ik wil je de complexe en technische details besparen van het proces hoe Google de zoekresultaten bepaalt. Toch is het handig om de basis van dit proces te begrijpen. Voordat jij een zoekresultaat krijgt of in de zoekresultaten verschijnt, dienen de volgende 3 fases afgerond te zijn.

crawlen
Voordat je in de index van Google komt, leest Google je website uit. Je noemt dit ook wel crawlen. Tijdens het crawlen worden nieuwe links ontdekt en wordt bepaald hoeveel pagina’s er maximaal gecrawld kunnen worden. Het is voor Google onmogelijk om elke dag het hele web uit te lezen. Daarom wordt tijdens dit proces bepaald hoe belangrijk een link is en hoe vaak ze op een pagina terug moeten komen. Dit houd het proces efficiënt en effectief.

Aan jou de taak om google te laten weten welke pagina’s voor jou het belangrijkst zijn. Je kan hier sturing aan geven d.m.v. je robotst.txt, je robots meta tags en je interne linkstructuur.

indexeren.
Na het crawling proces, worden de pagina’s naar de index van de zoekmachine gestuurd. De index is een verzameling van webpagina’s (een database). Tijdens het indexing proces, wordt de content en de lay-out van een pagina bekeken. Verder leest de indexer o.a. links uit, die via javascript (een programmeertaal) in de pagina worden geladen. Deze links worden teruggestuurd naar de crawler zodat er eventueel nieuwe pagina’s ontdekt kunnen worden.

Ranking
Nadat de pagina’s in de index van Google staan, is het de beurt aan de zoekmachine. De zoekmachine probeert een zoekopdracht te begrijpen o.b.v. context, synoniemen en entiteiten. Op basis hiervan ontvangt hij pagina’s vanuit de index die hij rankt op relevantie, autoriteit en actualiteit. En voila! Daar zijn de zoekresultaten van jouw zoekopdracht.

De 3 pilaren van SEO

Er zijn veel signalen ook wel ranking factoren genoemd die bepalen of jij wel of niet vertoond wordt in een zoekresultaat. Al deze ranking factoren zijn onder te verdelen in 3 hoofdcategorieën. Ze worden ook wel de 3 pilaren van SEO genoemd. Dit zijn:

  • Technologie
  • Relevantie
  • Autoriteit

Praten we over technologie, dan hebben we het over je website leesbaar maken voor zoekmachines. Zoekmachines moeten je website kunnen crawlen en indexeren. Voor jou concreet betekent dit een duidelijke HTML opmaak, Url structuur, de juiste https-status codes, en een duidelijke sitemap etc.

Het aspect relevantie van SEO gaat over de verschillende elementen van jouw content. Het is belangrijk dat een zoekmachine jouw content begrijpt en op de juiste manier interpreteert. Concreet betekent dit het invullen van de juiste title tags, headlines, gestructureerde en kwalitatieve content.

Kwalitatieve content alleen is niet genoeg, je moet gezien worden als een betrouwbare bron. Hebben we het hierover, dan spreken we over de autoriteit van een website. Door bijvoorbeeld links te krijgen van de juiste website, kan jouw website gezien worden als betrouwbaar.

Naarmate deze factoren verbeteren, zullen ook je organische posities en uiteindelijk je prestaties verbeteren.

Ranking Factoren

Je kunt de 3 pilaren weer opsplitsen in verschillende subonderdelen. Veel van deze onderdelen kunnen invloed hebben op de verschillende posities binnen Google. Je noemt dit ook wel Ranking factoren. De mate van invloed van een factor en het aantal factoren dat een rol speelt, is het geheim van de kok. In dit geval Google. Google vindt het namelijk belangrijk dat je niet optimaliseert voor de zoekmachine, maar voor de eindgebruiker. Bij zoekmachine optimalisatie moeten we ons dan ook focussen op de richtlijnen van Google en de best practices van ervaren Seo’s uit de industrie.

Seo verwachtingen

Voordat je aan de slag gaat met het toepassen van verschillende optimalisatie stappen, wil ik eerst 3 seo mythes die niet waar zijn, toelichten.Hiermee wil ik een eerlijk perspectief en verwachtingspatroon creëren.

ROI SEO
Investering v.s. opbrengst SEO

Hoe snel werkt SEO?

Wellicht ben je weleens een blog of vlog tegengekomen waarin ze jou vertelden: ‘Met deze stappen sta je binnen 1 week bovenaan in google’. Geloof me, dat kan niet. Seo optimalisatie is écht een lange termijn investering. Wanneer je een bepaalde positie bereikt op het keyword waar je graag op gevonden wilt worden, hangt dit af van verschillende factoren. Denk aan: je website, merknaam, concurrentie, industrie, vertrouwen, autoriteit, expertise, technische status van je website etc. Gemiddeld duurt het 4 tot 12 maanden voordat je een bepaalde positie hebt bereikt. Waarom duurt dat dan zo lang zou je je afvragen? Dat heeft er o.a. mee te maken dat Google wil dat je niet voor Google optimaliseert, maar voor de gebruiker.

In één weekend mijn website geoptimaliseerd?

SEO doe je niet even een avondje op je zolderkamertje. Nadat de basis goed staat, raden we je aan wekelijks 1 á 2 uur in je website te investeren.

SEO optimaliseren is gratis?

Ja, je kan bepaalde zaken helemaal gratis optimaliseren. Maar om het optimale uit je website te halen, zal je toch wat tijd en geld moeten investeren. Desondanks kan SEO een hele rendabele bron zijn. Ik heb voor organisaties gewerkt waarbij 30% van hun omzet uit organisch verkeer komt. Als we deze kliks met Adwords binnen hadden gehaald, had dat ons enorm veel geld gekost.

SEO doelstellingen

Wanneer je als marketeer over doelstellingen spreekt, komt al snel het woord KPI om de hoek kijken. KPI staat voor kritieke prestatie indicatoren. Volgens Wikipedia zijn dit: “variabelen om prestaties van ondernemingen te analyseren”. Dat geldt in dit geval ook voor SEO. Wat zijn realistische SEO kpi’s? Die vraag kan op verschillende manieren beantwoord worden.

1. Omzet en conversies

Ook al zie ik SEO een schakel in de ‘customer journey’ van de klant. Toch zal jij of je werkgever uiteindelijk willen weten wat je SEO inspanningen uiteindelijk oplevert. Het mooie van online marketing is: alles is meetbaar en dus ook voor SEO. Zorg er in eerste instantie voor dat: je conversies goed zijn ingesteld in Google analytics (vul dit evt. aan met enhanced ecommerce). Mits je geen e-commerce bedrijf bent, probeer dan een waarde te koppelen aan een lead, telefoontje of ingevuld contactformulier.

Conversies SEO
Conversies SEO

Navigeer vervolgens naar Acquisitie rapportage en bekijk wat het medium organic (SEO), opgeleverd heeft.

Tip: Nu je weet wat je seo inspanningen opleveren, kun je ook de ROI berekenen. opbrengsten – kosten / kosten * 100 = opbrengst SEO inspanning uitgedrukt in een percentage.

2. Zichtbaarheid, zoekwoorden posities en verkeer.

Wellicht heb je een SEO specialist wel eens horen praten over hoe hoog hij/zij website x in Google heeft laten ranken. Feitelijk heeft hij het dan over zoekopdrachten waarmee hij hoog in Google of een andere zoekmachine staat. Daarnaast wordt er vaak gesproken over “de zichtbaarheid van je website in Google. Hiermee bedoelen ze hoe vaak je vertoond wordt in de zoekmachine. Beide resultaten zijn terug te zien in Google search console of een rank tracker. Voordat je deze kpi’s kan opstellen, is het van belang dat je een gedegen zoekwoorden onderzoek doet. Vervolgens kan je gaan bepalen: waar je op wilt ranken, binnen welk termijn en wat deze posities qua verkeer moeten opleveren. Hou bij het bepalen van je kpi’s wel rekening dat SEO een lange termijn investering is. Zoals hierboven uitgelegd, kan je uitgaan van een optimaal resultaat tussen 4 en 12 maanden.

Na verloop van tijd, zal je (hopelijk), betere posities in Google krijgen. Vanaf dan, is het leuk om in Google analytics te gaan kijken naar: Hoeveel verkeer krijg ik naar mijn website, hoe lang blijft de bezoeker op mijn website en converteerd het verkeer?

Tip: Heb je een lokale onderneming? Bekijk dan eens je rapportage in Google mijn bedrijf. Kpi’s kunnen zijn: Hoe vaak ben je vertoond in Google maps, Hoe vaak ben je gebeld en op welke positie sta je als je zoekt op: jouw dienst + locatie.

3. De SEO conditie van je website

Hoe staat je website er voor? Heeft de website potentie om hoog te ranken? Vragen die belangrijk zijn om jezelf af te vragen als je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie. Om hierachter te komen, is het van belang om een SEO audit te doen van je website en te kijken hoe je belangrijkste (online) concurrenten er voor staan. O.b.v. deze analyse kan je gaan bepalen: welke verbeteringen je wilt doorvoeren en dit (wanneer mogelijk) koppelen aan een verwachting in organische groei. Maak een overzicht van deze stappen in bijvoorbeeld google sheets en begin met het optimaliseren van de verbetering met de grootste impact. Pak dit overzicht er na 3 maanden weer eens bij en bepaal: of je de gewenste verbeteringen heeft doorgevoerd en wat je hiervan terug ziet in de resultaten.

Voorbeelden van verbeterpunten kunnen zijn:
– Is er een sitemap aanwezig en is die juist ingesteld?
– Kan Google de pagina’s uitlezen die belangrijk zijn?
– Hoeveel Backlinks heb ik naar mijn website?
– Hoeveel reviews heeft mijn google mijn bedrijf pagina?

Nu jij weer! Wat heeft zoekmachine optimalisatie jouw gebracht? Waar loop je zelf tegen aan? Laat het weten in een reactie hieronder.

Laat een reactie achter