Url structuur

Url structuur

De url structuur van je website, is vaak een ondergeschoven kindje. We zien vaak dat websites hier weinig aandacht aan besteden omdat ze denken dat het niet belangrijk is. Het tegenovergestelde is echter waar. De url structuur vormt de basis van een goede website.

In dit artikel duiken we in de url structuur en leggen we je uit waarom het zo belangrijk is en hoe je ze kan inzetten voor maximaal effect. 

 

Begrip: URL

Url staat voor ‘uniform resource locator’. Een url geeft aan waar een stukje tekst, afbeelding of document te vinden is. Zo kan je op https://www.yellowbluemarketing.nl/url-structuur alles terug vinden over de optimale url structuur en een eventuele afbeelding wordt ingelezen via: https://www.yellowbluemarketing.nl/images/urlstructuur.jpg.

De url geeft de structuur van de website aan, moet gebruiksvriendelijk zijn, een duidelijke ‘ouder-kind’ relatie aangeven en consistent laten zien waar iemand zich bevindt tegenover de gehele website structuur. Deze ideale situatie is niet alleen voor gebruikers belangrijk, het geeft ook een sterk signaal aan zoekmachines. Als je dit goed doet, zal dit er voor zorgen dat je website beter rankt in de zoekmachines.

Wat een duidelijke url structuur is, hangt natuurlijk compleet af van jouw website. Voor een reisorganisatie die skivakanties verkoopt, zou de ideale url structuur er zo uit kunnen zien:

url structuur reisorganisatie
Ideale url structuur reisorganisatie

Wat je hierboven duidelijk ziet, is dat er een duidelijke ‘ouder-kind’ relatie is. Bij de url http://www.reisorganisatie.nl/blog verwacht je een overzicht van alle blog artikelen, bij http://www.reisorganisatie.nl/blog/onderwerp lees je een blog. Ga je vanuit hier weer een stapje terug, dan kom je op de overzichtspagina terecht.

Voor een e-commerce website met verschillende types, merk en producten zou een ideale url structuur er zo uit kunnen zien:

url structuur ecomerce website
Ideale url structuur ecomerce website

Je zet het product direct naast de root omdat je een product aan meerdere categorieën, merken, types kan hangen.

We zien vaak dat er niet na is gedacht over de url structuur. Dit is een grote fout en kan zelfs verkeerde signalen afgeven aan de zoekmachines.

Let op: wil je de url structuur van je website wijzigen, vergeet je url migratie dan niet op de juiste wijze te doen.

Bij het creëren van een url structuur, zijn de volgende zaken ook van belang:
• Gebruik 2 belangrijke keywords in je url (niet meer)
• Voorkom parameters in je url (los dit evt op met een canonical tag)
• Splits woorden op met een middenstreep ( – )
• Laat al je urls eindigen met of zonder een schuine streep, maar maak wel een keuze

 

Broodkruimelpad: Voor maximaal resultaat

Om nog meer duidelijkheid te creëren voor de websitebezoeker, kun je gebruik maken van een zogenaamde broodkruimelpad. Een broodkruimelpad functioneert als een soort sub navigatie en laat de gebruiker duidelijk zien waar hij/zij zich bevindt. 

 

Voorbeeld broodkruimelpad
Voorbeeld broodkruimelpad

Daarnaast vergroot het de kans op site links in de organische resultaten. 

 

sitelinks
Voorbeeld: sitelinks in organische resultaten

 

Tips bij het plaatsen van een broodkruimelpad:

• Plaats je broodkruimelpad links bovenin onder je hoofd menu;
• Begin het broodkruimelpad met je merknaam en of home;
• Maak per stap gebruik van een scheidingsteken bijvoorbeeld: ‘|’ of ‘>’;
• Zorg dat het broodkruimelpad aanklikbaar is;
• Plaats geen broodkruimelpad op je homepage.
• Gebruik voor lokale seo, de plaatsnaam van een onderneming in de url op de pagina waar de locatie van de desbetreffende onderneming toegelicht wordt.

Als voorbeeld:

www.jouwbedrijf.nl/leiden
www.jouwbedrijf.nl/amsterdam
www.jouwbedrijf.nl/haarlem

 

lokale seo voorbeeld europacar.com
Voorbeeld europacar.com

Een bedrijf die dit heel goed doet is: Europcar.com. Zij ranken voor “car rental” + “locatie” op heel veel locaties. Ons advies is om voor elke fysieke locatie een landingspagina te maken.

Nu jij weer! Wij zijn benieuwd naar jouw url structuur en waar je tegenaan loopt? post het in de comments hieronder.

Laat een reactie achter