Url structuur

Home   »   Url structuur

Url structuur

De URL structuur van je website, is vaak een ondergeschoven kindje. Ik zie vaak dat websites hier weinig aandacht aan besteden omdat ze denken dat het niet belangrijk is. Het tegenovergestelde is echter waar. De URL structuur vormt de basis van een goede website.

In deze blog leg ik je uit waar een URL voor staat, hoe een SEO vriendelijke URL structuur er uit ziet en hoe je veel voorkomende fouten kan voorkomen.

Wat betekent URL?

URL staat voor ‘uniform resource locator’. Een URL geeft aan waar een stukje tekst, afbeelding of document te vinden is. Zo kan je op https://www.yellowbluemarketing.nl/url-structuur alles terug vinden over de optimale URL structuur en een eventuele afbeelding wordt ingelezen via: https://www.yellowbluemarketing.nl/images/urlstructuur.jpg.

URL structuur SEO

Bij het bepalen van de juiste URL structuur voor SEO is het volgende van belang:

  1. De URL geeft de structuur van de website aan
  2. De URL moet gebruiksvriendelijk zijn
  3. De URL moet een duidelijke “moeder-dochter” relatie hebben
  4. De URL moet duidelijk aangeven waar de bezoeker zich bevindt t.o.v. de gehele website structuur.

Deze “ideale” website structuur, is niet alleen voor de gebruiker belangrijk, het geeft ook een duidelijk signaal aan de zoekmachines. Wil je je URL structuur aanpassen? Zet de websitebezoeker dan centraal. Klopt je URL structuur redelijk? Dan zou het optimaliseren van de URL structuur voor SEO niet mijn eerste keuze zijn. Het kost namelijk (soms wel langer dan een jaar) voordat Google alle SEO signalen heeft doorgegeven.

Goed om te weten: Keywords in je URL structuur hebben nauwelijks effect op je SEO performance. Google deed daar recent nog een uitspraak over:

Voorbeelden URL structuur

Wil je een goed onderzoek doen naar je URL structuur, dan zijn voorbeelden altijd handig. In mijn eerste voorbeeld gebruik ik een reisorganisatie:

voorbeeld url structuur
Ideale URL structuur online tour operator

Wat je hierboven duidelijk ziet, is dat er een duidelijke ‘ouder-kind’ relatie is. Bij de URL http://www.reisorganisatie.nl/blog verwacht je een overzicht van alle blog artikelen, bij http://www.reisorganisatie.nl/blog/onderwerp lees je een blog. Ga je vanuit hier weer een stapje terug, dan kom je op de overzichtspagina terecht.

In mijn tweede voorbeeld, gebruik ik een e-commerce website. Voor een e-commerce website met verschillende types, merk en producten zou een ideale URL structuur er zo uit kunnen zien:

voorbeeld twee url structuur
Ideale URL structuur e-comerce website

Valt het je op dat ik het product direct naast de root domain zet? Dit doe ik omdat een product aan meerdere categorieën, merken, types gekoppeld kan worden.

Tip: Ben je benieuwd hoe je je URL structuur instelt in Wix? Bekijk dan mijn Wix SEO handleiding

URL structuur veranderen

Waneer je je URL structuur gaat veranderen, volg dan de volgende stappen:

  1. Doe een gedegen onderzoek
  2. Zorg ervoor dat je URL sturctuur aansluit op je website structuur en breadcrumb structuur
  3. Kies een geschikte periode om je aanpassingen door te voeren.
  4. Bereid je SEO migratie goed voor en voer hem op de juiste manier uit.
  5. Monitor periodiek wat de effecten zijn.

Het advies van Google: Kies voor een URL structuur voor de lange termijn. Het duurt even voordat verschillende SEO signalen doorgegeven zijn aan de nieuwe locatie. Soms kan dit wel een jaar duren.

URL structuur controleren

Voor het controleren van een URL structuur, maak ik gebruik van een webcrawler. O.b.v. de punten die ik hierboven noemde, kijk ik of ik dit ook in de URL structuur van de desbetreffende website terug zie.

URL structuur controleren d.m.v. een webcrawler

Verder is het handig om tijdens het controleren op de volgende punten te letten:

  • Voorkom parameters in je URL (los dit evt. op met een canonical tag / robots.txt)
  • Splits woorden op met een koppelteken in de url ( – )
  • Laat al je URLs eindigen met of zonder een schuine streep, maar maak wel een keuze.
  • URL’s zijn “case sensitive” ( /SEO en /seo, zijn voor Google twee verschillende pagina’s)
  • Het maakt voor Google niet uit of je absolute of relatieve urls gebruikt.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij