Url structuur

Url structuur

De URL structuur van je website, is vaak een ondergeschoven kindje. Ik zie vaak dat websites hier weinig aandacht aan besteden omdat ze denken dat het niet belangrijk is. Het tegenovergestelde is echter waar. De URL structuur vormt de basis van een goede website.

In deze blog leg ik je uit waar een URL voor staat, hoe een SEO vriendelijke URL structuur er uit ziet en hoe het broodkruimelpad jouw structuur kan versterken.

Waar staat URL voor?

URL staat voor ‘uniform resource locator’. Een URL geeft aan waar een stukje tekst, afbeelding of document te vinden is. Zo kan je op https://www.yellowbluemarketing.nl/url-structuur alles terug vinden over de optimale URL structuur en een eventuele afbeelding wordt ingelezen via: https://www.yellowbluemarketing.nl/images/urlstructuur.jpg.

De URL geeft de structuur van de website aan, moet gebruiksvriendelijk zijn, een duidelijke ‘ouder-kind’ relatie aangeven en consistent laten zien waar iemand zich bevindt tegenover de gehele website structuur. Deze ideale situatie is niet alleen voor gebruikers belangrijk, het geeft ook een sterk signaal aan zoekmachines. Als je dit goed doet, zal dit er voor zorgen dat je website beter rankt in de zoekmachines.

SEO URL structuur

Wat de beste URL structuur is, hangt natuurlijk helemaal af van hoe jouw website eruit ziet. Mijn advies als je je URL structuur optimaliseert voor SEO: Doe wat het beste is voor de gebruiker. Ga vooral niet je URL verreiken met 101 zoekwoorden waar je op wilt ranken ( dat is zo 1999 😉 )

Aan de hand van 2 voorbeelden, probeer ik je uit te leggen hoe een goede URL structuur er uit kan zien.

Voorbeeld 1: online tour operator

url structuur reisorganisatie
Ideale URL structuur online tour operator

Wat je hierboven duidelijk ziet, is dat er een duidelijke ‘ouder-kind’ relatie is. Bij de URL http://www.reisorganisatie.nl/blog verwacht je een overzicht van alle blog artikelen, bij http://www.reisorganisatie.nl/blog/onderwerp lees je een blog. Ga je vanuit hier weer een stapje terug, dan kom je op de overzichtspagina terecht.

Voorbeeld 2: e-commerce website
Voor een e-commerce website met verschillende types, merk en producten zou een ideale URL structuur er zo uit kunnen zien:

url structuur ecomerce website
Ideale URL structuur e-comerce website

Je zet het product direct naast de root omdat je een product aan meerdere categorieën, merken, types kan hangen.

URL structuur controleren

Wanneer ik een URL structuur ga controleren, denk ik eerst na over een logistieke indeling. Ter ondersteuning van dit proces, maak ik een crawl van de hele website. Op die manier krijg ik een compleet beeld van alle URL’s op de website. In de afbeelding hieronder, gebruik ik Screamingfrog als webcrawler.

URL structuur controleren d.m.v. een webcrawler

Na het analyseren van de huidige URL’s, ga je aan de slag met het bepalen van een nieuwe URL structuur. Vraag je zelf af: Wat is logisch? Raakt de bezoeker de weg niet kwijt op deze manier? Verder is het handig om rekening te houden met de volgende punten. Op die manier versterk je je SEO proces.

Aandachtspunten:
• Gebruik 2 belangrijke keywords in je URL (niet meer)
• Voorkom parameters in je URL (los dit evt. op met een canonical tag)
• Splits woorden op met een koppelteken in de url ( – )
• Laat al je URLs eindigen met of zonder een schuine streep, maar maak wel een keuze
• Heb je een Lokale onderneming? Gebruik dan de plaatsnaam van een onderneming in de URL. Europcar, doet dat enorm goed en scoort!

Voorbeeld: URL structuur lokale onderneming

Let op: wil je de URL structuur van je website wijzigen, vergeet je url migratie dan niet op de juiste wijze door te voeren.

Broodkruimelpad instellen

Om nog meer duidelijkheid te creëren voor de websitebezoeker, kun je gebruik maken van een zogenaamde broodkruimelpad. Een broodkruimelpad functioneert als een soort sub navigatie en laat de gebruiker duidelijk zien waar hij/zij zich bevindt. 

Voorbeeld broodkruimelpad
Voorbeeld broodkruimelpad

Daarnaast vergroot het de kans op site links in de organische resultaten. Zie het als voorbeeld de afbeelding hieronder.

sitelinks
Voorbeeld: sitelinks in organische resultaten

Broodkruimelpad controleren

Is er al een broodkruimel pad ingesteld of heeft je webdeveloper dit recent online gezet? Controleer het dan op de volgende punten:

• Plaats je broodkruimelpad links bovenin onder je hoofd menu;
• Begin het broodkruimelpad met je merknaam en of home;
• Maak per stap gebruik van een scheidingsteken bijvoorbeeld: ‘|’ of ‘>’;
• Zorg dat het broodkruimelpad aanklikbaar is;
• Plaats geen broodkruimelpad op je homepage.

Nu jij weer! Ik ben benieuwd naar jouw URL structuur en waar je tegenaan loopt? Laat het mij weten in de comments hieronder.

Laat een reactie achter