Topic clusters en SEO

Home   »   Topic clusters en SEO

Topic clusters en SEO

Aan het begin van dit jaar schreef ik op Linkedin: “Entity based”, wordt de sleutel tot succes in 2022. Topic clusters, zijn daar een mooi voorbeeld van. Voor jouw SEO strategie, wordt het steeds belangrijker om na te denken over onderlinge verbondenheid tussen verschillende type media. Dat geld dus ook voor jouw content.

In deze blog leg ik je uit: wat een topic cluster is, hoe je ze maakt en hoe “keyword clustering” je kan helpen in dit proces. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.

Wat zijn topic clusters?

Als eerst: een fancy naam. Eigenlijk is het niet meer dan een manier om je content te structureren. Bij het structureren van je content, link je content met elkaar die een correlatie hebben met het onderwerp.

Als voorbeeld: Glutenvrije koken. Om dit hoofdonderwerp heen, kan je een aantal sub onderwerpen toevoegen en met elkaar linken. Denk aan: Glutenvrije recepten, Hoe kan ik veilig glutenvrij koken? Glutenvrije producten etc. In het voorbeeld hierboven, is het hoofdonderwerp (ook wel “topic cluster”, “pilar page” of “hub pagina” genoemd): glutenvrij koken. De ondersteunende pagina’s (ook wel “sub-pages” genoemd) zijn: glutenvrije recepten, uitleg hoe je glutenvrij kan koken etc.

Door op deze manier je content te structureren, speel je in op meerdere zoekopdrachten en verschillende zoekintenties. Daardoor creëer je autoriteit op een specifiek hoofdonderwerp (lees: entiteit). Iets wat steeds belangrijker wordt voor je organische vindbaarheid.

Zelf testen ik dit al uit op verschillende onderwerpen. Het eerste resultaat, zie je in de afbeelding hieronder. Ik verwacht dat dit de komende maanden ook een hoop meer kliks naar mijn website op gaat leveren!

Eerste resultaat topic cluster op yellowbluemarketing

Voorbeeld topic clusters

Zelf heb ik verschillende topic clusters gemaakt. Bijvoorbeeld op: Technische SEO. Vanuit deze pagina, link ik naar sub-pagina’s die het hoofdonderwerp ondersteunen. Denk aan: robots.txt en hreflang tag. Ook voor e-commerce bedrijven zijn topic clusters relevant en belangrijk voor hun SEO strategie. Bol.com doet dat op een slimme manier (zie afbeelding hieronder).

E-commerce topic cluster

Hoe maak je een topic cluster?

Een topic cluster, deel ik vaak als volgt in:

Opbouw topic cluster

Vervolgens bauw ik de pagina in 7 stappen op:

  1. Vind een Hoofd onderwerp die breed genoeg is (je topic-cluster).
  2. Definieer de sub-onderwerpen en meest gestelde vragen d.m.v. een zoekwoorden onderzoek.
  3. Maak de sub-pagina’s aan en zorg er voor dat er een correlatie is de verschillende media type (tekst, afbeeldingen, video etc.).
  4. Na de sub-pagina’s, kan je de hoofdpagina (topic cluster) opmaken.
  5. Zorg dat de pagina’s met elkaar gelinkt zijn
  6. Zorg voor een juiste URL structuur. Voorbeeld:
    /hoofdonderwerp
    /hoofdonderwerp/sub-onderwerp-1
    /hoofdonderwerp/sub-onderwerp-2

Wat is Keyword clustering?

Keyword clustering, is het verzamelen van zoekopdrachten die dezelfde zoekintentie hebben. Groepjes zoekwoorden, worden toegevoegd aan een cluster. Een voorbeeld cluster kan zijn: spaghetti koken. onder dit cluster vallen de zoekopdrachten? Hoelang spaghetti koken, spaghetti koken in waterkoker, spaghetti kort koken.

4 verschillende type zoekintenties

keywords clustering tools

Keyword clustering tools kunnen helpen bij het automatiseren van het groeperen van zoekopdrachten o.b.v. zoekintentie. In zo’n tool, importeer je een grote lijst aan zoekwoorden. O.b.v. kunstmatige intelligentie en natural language processing spuugt de tool verschillende suggesties uit. Suggesties die je goed kan gebruiken bij het bepalen van je topic cluster en sub-pagina’s. De volgende tools zijn hiervoor geschikt:

  1. ClusterAI
  2. Keywordcupid
  3. Keywordinsights
  4. Keywi
  5. Seoscout.com

Python script voor Keyword clustering

Heb je basis kennis van Python? Dan is het keyword clustering script van Lee Foot erg fijn om te gebruiken.

Python keyword clustering script

Je krijgt het script als volgt aan de praat

  1. Open Google colab

2. Kies voor: runtime en vervolgens voor: alles uitvoeren

3. Upload een .csv bestand die een kolomnaam: Keyword bevat.

How to upload a file using Google Colab

4. Zoek in je downloads het bestand: Your Keywords Clustered.csv op. Importeer deze in Excell om je keyword clusters te analyseren en te gebruiken voor je topic clusters.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij