Title tag

Title tag

De title tag is een belangrijk element voor jouw SEO prestaties. Naast dat het een ranking factor is voor Google, is het ook een manier om je bezoeker te verleiden in de zoekresultaten. Verbeter je je title tag op de juiste manier, dan vergroot je de vindbaarheid en het verkeer naar jouw website. In deze blog laat ik je zien hoe je jouw title tag optimaal kan inzetten.

Wat is een SEO title tag?

Je vindt de title tag onder andere terug in: de tabbladen van je webbrowser, de dikgedrukte titel bovenaan in de zoekresultaten en (als het goed is) in de broncode van je html.

Voorbeeld seo title tag
Voorbeeld seo title tag

In je Html ziet de title tag er als volgt uit (rechtermuisknop, paginabron weergeven):

<!DOCTYPE HTML PUBLIC “-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN”>
<html>
<head>
<title>Een overtuigende title tag</title>
</head>
<body>
De inhoud van jouw pagina
</body>
</html>

Title tag optimaliseren

Nu je het belang van de title tag kent, is het tijd om hem te gaan optimaliseren. Een optimaal resultaat bereik je door de volgende richtlijnen aan te nemen:
• Maak de title tag niet korter dan 30 karakters en niet langer dan +/- 55 karakters (ook een spatie is een karakter). Wordt de title tag langer dan +/-55 tekens, dan breekt Google hem af met puntjes;
• Gebruik je keyword in de title tag waar je je op richt, maar doe dit niet overdreven veel. Dit wordt door Google als ‘keyword stuffing’ gezien. Kort samengevat: Niet positief voor jouw zoekposities. Handig om bij je title tag rekening te houden met je keyword strategie;
• Schrijf de title tag vanuit het perspectief van je klant. Is de title tag aantrekkelijk? Zouden mensen hier snel op klikken?;
• Schrijf voor elke pagina een unieke title tag;
• Gebruik je merknaam op het einde van je title tag (optioneel);
• Maak gebruik van een ‘call to action’ om je bezoeker over te halen om naar je website te gaan;

Handig om te weten:
• De positie van je SEO keywords in de title tag maakt niet uit.

• Google neemt niet altijd je title tag over. Het is namelijk een suggestie, geen vereiste. Wanneer de zoekopdracht niet matcht met jouw title tag, of Google denkt dat hun title tag voor jouw website beter werkt, passen ze hem aan.
• Wanneer je je title tag hebt aangepast, wordt hij niet gelijk overgenomen. Dit heeft tijd nodig en hangt af van de relevantie van jouw pagina.
• Je kan emoticons in je title tag plaatsen. Ons advies: doe het niet te veel. Het komt namelijk al snel schreeuwerig over. Of dat voor jou ook zo werkt: try and error.

Controleer je title tags

Title tags geoptimaliseerd? Altijd handig om je aanpassingen te controleren. Handmatig wordt dit al snel een tijdrovend klusje. Vandaar dat ik gebruik maak van een SEO tool genaamd een webcrawler. Hiermee kan je in een keer al je title tags analyseren. Een goede webcrawler pikt de grootste fouten er meteen uit. Denk aan lengte, duplicates en ontbrekende title tags. Ik adviseer je om zelf ook secuur er doorheen te lopen. Ben je bijvoorbeeld consistent genoeg geweest in het gebruik van je merknaam?

Title tag optimalisatie op grote schaal

Heb jij een website die duizenden, ofwel miljoenen pagina’s bevat? Dan is het handig om per type pagina een default in te stellen. Maak in de standaard title tag gebruik van variabelen die je title tag uniek maken. Stel jij verkoopt mobiele telefoons, dan kan dit er als volgt uit zien:

<type telefoon> op voorraad – Merknaam – vandaag besteld, morgen in huis.

Per product pagina verandert de variabel <type telefoon>. Op deze manier wordt het instellen van je title tags een stuk schaalbaarder. Desondanks blijft het handig om de title tag uiteindelijk in het CMS handmatig aan te kunnen passen.

In het voorbeeld hierboven maakte ik maar gebruik van 1 variabel element in de title tag. Tijdens een SEObenelux meetup, vertelde de SEO specialist van Bol.com mij dat zij wel 71 variabelen hiervoor gebruiken!

Monitor je prestaties

Na het optimaliseren, wil je natuurlijk weten wat de impact hiervan is. Hiervoor maken we gebruik van Google Search console. In het prestatierapport ga je naar filters en kies je voor ‘vergelijken’. Stel hier een aangepaste datum in en vergelijk de datum voor en na de optimalisatie (indien je een seizoensgebonden product hebt, kan je ook de huidige periode vergelijken met dezelfde periode van vorig jaar). Klik vervolgens onderaan op het tabje ‘pagina’s’ en bekijk per pagina naar de ontwikkeling in positie, impressies, kliks en ctr.

Title tag monitoren
Title tags monitoren in Google search console

Let op: Maak deze vergelijking niet na een paar dagen, maar na een aantal weken. Je title tags zullen niet direct aangepast worden door Google. Dat hangt af van de relevantie van je pagina en je crawl budget. Wil je de aanpassingen van je title tag sneller testen? Probeer het dan eens in Google ads of een social media campagne.

Nu jij weer! Zie je al verbetering in je prestaties? Laat het weten in de comments hieronder.

Laat een reactie achter