Technische SEO checklist

Home   »   Technische SEO checklist

Technische SEO checklist

De techniek van je website is een belangrijk fundament van jouw SEO succes. In deze Technische SEO checklist, leg ik je uit: wat Technische SEO is, hoe je een analyse maakt en welke Tools je kan gebruiken die de kans op SEO succes vergroten. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.

Wat is Technische SEO?

Wanneer je aan de slag gaat met Technische SEO, ga je aan de slag met het verbeteren van de techniek van je website. Het doel: Google je website beter laten begrijpen en de gebruiksvriendelijkheid voor je bezoeker verhogen. voor het behalen van deze doelstellingen, zijn verschillende optimalisatie stappen nodig. In de meeste CMS systemen kan je deze stappen zelf uitvoeren (zoals: WordPress en Wix). Voor de overige zaken, is de samenwerking met een webdeveloper nodig. In mijn Checklist hieronder, loop ik door de belangrijkste stappen heen die de techniek van jouw website verbeteren.

Waarom Technische SEO?

Het is goed om te beseffen dat de zoekresultaten in Google en Bing bepaald worden door robots. Robots, zien een website niet zoals wij mensen. Om de robots in de juiste richting te sturen, is het van belang dat jij als SEO specialist, de juiste signalen doorgeeft. Signalen kunnen zijn: URL’s die je in de index van Google wilt hebben, pagina’s genegeerd mogen worden of het verbeteren van je website snelheid. Verbeter je deze signalen, dan zal je al snel merken dat Google je beloond met betere zoekresultaten.

Technische SEO tools

Wanneer ik aan de slag ga met Technische SEO, maak ik gebruik van meerdere technische SEO tools. Dit zijn:

  1. Webcrawler: D.m.v. een webcrawler, kan je je website uitlezen zoals een zoekmachine doet. Op die manier ontdekt je bijvoorbeeld: Of alle links op je website nog werken, of pagina’s geindexeerd kunnen worden en of javascript je title tag’s veranderd.
  2. Google Search console: In de indexdekking rapportage in Google search console, kan je ontdekken of Google tegen problemen aanloopt en of Google jouw SEO signalen overneemt. Denk hierbij aan een canonical tag of het uitsluiten van een pagina door een no index tag.
  3. Logfile analyse tool: D.m.v. een logfile analyse tool, kan je de logfiles van je webserver analyseren. Op die manier ontdek je welke pagina’s Google uitleest en of je crawlbudget optimaal gebruikt wordt.
  4. Website snelheid tool: Wanneer je aan de slag gaat met het verbeteren van je website snelheid, is het handig om een website snelheid tool te gebruiken die potentiele botlenecks aan het licht brengt. Omdat deze tools vaak een momment opname zijn van je webperformance, is het ook handig om een website snelheidsmonitoring tool aan te schaffen. Op die manier krijg je alerts wanneer je KPI’s overschreden worden. Daarnaast is het een handig hulpmiddel om te achterhalen waardoor de websitesnelheid is afgenomen.
  5. SEO alert tool: Nadat je de techniek van je website hebt verbeterd, is het ook fijn dat het zo blijft. Daarvoor gebruik ik een SEO alert tool. D.m.v. zo’n tool, wordt je op de hoogte gebracht of er wijzigingen zijn aangebracht die impact hebben op je SEO prestaties. Denk hierbij aan het veranderen van je robots.txt file of het aanpassen van een canonical tag.

Technische SEO analyse

Wanneer je aan de slag gaat met een Technische SEO analyse, zal je al snel verschillende botlenecks en verbeterpunten ontdekken. Van belang is om deze verbeterpunten te prioriteren o.b.v. impact. Wanneer je een webdeveloper nodig hebt voor het doorvoeren van je verbetering, zorg er dan voor dat je verteld: wat er fout gaat,hoe het opgelost moet worden en wat de impact van de fout is. Onderbouw je verbetering met voorbeelden uit je technische SEO analyse. Is de fout opgelost? Controleer de wijziging dan met een SEO tool.

Checklist

Technische SEO is niet simpelweg een checklist aflopen en vervolgens oneindig goed blijven scoren in Google. Zie mijn checklist daarom als een handvat dat je goed op weg helpt naar de beste prestaties in Google.

Voordat we beginnen, is het belangrijk dat je begrijpt: Hoe een zoekresultaat wordt bepaald. Voordat Google je website indexeert, leest google je website uit (dit wordt ook wel crawlen genoemd), daarna worden de URLs doorgestuurd naar de indexer.

Google over indexen

Eenmaal geindexeerd, is het de taak aan het algoritme van Google om jouw pagina’s om de juiste termen te laten ranken. In elke fase (zie afbeelding hieronder), kunnen vershillende fouten ontstaan. Aan jouw de taak om deze fouten op te lossen.

indexering door google
Zo wordt jouw website uitgelezen.

TIP: In mijn SEO Checklist, voeg ik nog meer Technische SEO checks toe die jij kan controleren.

Check 1: Crawling en indexing

De eerste stap is het optimaliseren van je crawl budget. Google heeft een beperkt de tijd om jouw website uit te lezen. Het is van belang om deze tijd optimaal te benutten. Dit doe je door url’s uit te sluiten die niet relevant zijn en fouten op te lossen (crawler traps). Daarnaast is het van belang dat je de pagina’s geindexeerd krijgt, waar je graag op gevonden wilt worden. Hoe? Dat lees je in de stappen hieronder.

URL structuur

De URL structuur vormt de basis van een goede website. URL staat voor ‘uniform resource locator’. Een URL geeft aan waar een stukje tekst, afbeelding of document te vinden is. Aan jouw de taak om een optimale URL structuur te bepalen.

Interne linkstructuur

Spreek je over een “website structuur”, dan kom je al gauw uit bij de interne link structuur van je website. Je interne link structuur, is een krachtig signaal om Google te vertellen wat je belangrijkste pagina’s zijn. Deze pagina’s reflecteren jouw corebusiness en zijn belangrijk om aan de buitenwereld te laten zien. Door middel van de interne linkstructuur verdeel je de ‘autoriteit’ naar de juiste pagina’s.

Tip: onderbouw je interne linkstructuur met breadcrumbs.

Robots.txt

Je robots.txt bestand is een document waarin je zoekmachines zoals Google en Bing vertelt waar ze jouw website wel en niet mogen uitlezen. In vaktermen: je vertelt waar de bots van Google jouw website wel en niet mogen crawlen. Elke keer als een zoekmachine langs komt, kijkt hij als eerst naar de robots.txt file. Vervolgens gaat hij aan de slag met het crawlen van je website. Aan jouw de taak om de juiste URL’s uit te sluiten.

Meta tags

De Robots Meta tag, ook wel de no index tag genoemd, is een manier om de zoekmachines aan te geven of je een pagina wel of niet wil indexeren en hoe je dat wilt doen. Aan jouw de taak om irrelevante pagina’s te voorzien van een no-index meta tag.

Canonical tag

De canonical tag, is een HTML element waarmee je duplicate content kan voorkomen. Met de Canonical tag vertel je tegen Google: er zijn een aantal dubbele pagina’s belangrijk voor de gebruiker. Negeer deze dubbele pagina’s en indexeer pagina X in Google. Neemt Google deze suggestie over? Dan wordt de waarde van deze pagina’s toegekend aan pagina X

Hreflang tag

Wil je internationaal te gaan opereren of je hebt een meertalige website? Dan is de hreflang tag wellicht een oplossing voor jou. De officieel genoemde rel=”alternate” hreflang=”x” attribuut, zorgt ervoor dat o.a. Google de juiste versie van je website aan de juiste doelgroep laat zien. Door hreflang tag te gebruiken vertel je Google voor welke taal en regio je website bedoeld is.

301 redirect

Er zijn veel momenten waarbij het handig is om een redirect te gebruiken. Voor zowel de gebruiker als de zoekmachine, is het een krachtig signaal om aan te geven: ‘deze pagina bestaat niet meer en deze pagina is ervoor in de plaats gekomen’. Pas je bevoorbeeld een URL aan? Vergeet dat geen redirect te plaatsen.

Tip: Ga je een volledige website migreren? Bekijk dan mijn SEO websitemigratie stappenplan.

404 pagina

Wanneer een pagina niet meer beschikbaar is, geeft je browser een 404-status code. Vaak staat er dan: ‘404 error page not found’ of een standaard service verlenende pagina die jou op weg helpt je actie te voltooien.
Een 404-pagina kan verschillende oorzaken hebben, denk aan: Een url die verkeerd ingetypt is, de url niet meer bestaat, de interne link op je website is verkeerd ingesteld etc. Belangrijk om deze pagina’s periodiek te monitoren in je logfile analyse. Op die manier voorkom je verlies in autoriteit en of help je de gebruiker een handje verder.

XML sitemap

Je wijzigt een pagina of maakt een nieuwe pagina aan? Dan is het handig om deze pagina in je XML sitemap te plaatsen. O.b.v. je XML sitemap, ontdekt Google snel: welke nieuwe pagina’s er aangemaakt en of gewijzigd zijn. Tijdens het instellen van Google search console, is het van belang om je sitemap toe te voegen.

Check 2: Rendering problemen

In het rendering proces, worden je html, .css en .js bestanden samengevoegd. In deze fase, probeert Google een compleet beeld te krijgen van jouw website. In deze fase, kunnen verschillende problemen ontstaan die er voor zorgen dat Google je website niet ziet zoals jij. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld: Chrome ondersteund een specifieke programmeer taal niet of een stukje javascript zorgt er voor dat er een verschil ontstaat tussen je HTML en je rendred DOM.

Een van de mogelijkheden om te ontdekken of hier fouten ontstaan is door je HTML te vergelijken met je DOM. Zelf doe ik dit met de diffchecker tool.

  1. Open de Diffchecker tool
  2. Kopier je HTML via: rechter muis > pagina bron weergeven. Plak deze aan de linkerkant van de diffchecker tool
  3. Kopier je rendred DOM via de developer console in je webbrowser. Plak deze aan de rechter kant van de diffchecker tool.
  4. Bekijk het resultaat & ontdek of je belangrijke SEO elementen mist.
HTML vs DOM
Diffchecker: HTML VS DOM

Een mooie aanvullende vergelijking is om je DOM te vergelijken met de elementen die Google ziet na het crawlen van een pagina. Je doet dit door:

  1. Je url in de URL inspectie tool uit te lezen.
  2. Vervolgens kies je voor: gecrawlde pagina bekijken
  3. Klik hier op HTML (zie afbeelding hieronder)
HTML gecrawlde pagina Google
Gecrawlde pagina Google

Tip: Tijdens de executie van javascript, kunnen er veel rendering problemen ontstaan. Met de meeste webcrawlers, kan je ontdekken of bepaalde SEO directives goed worden overgenomen.

Check 3: website snelheid

website snelheid verbeteren

Wil je de gebruiksvriendleijkheid van je website verbeteren? Dan is het verbeteren van je website snelheid een mooi startpunt. Ga o.b.v. een website snelheids tool aan de slag en focus je op KPI’s die je core webvitals en page experience verbeteren.

Tip: Verbeter je de website snelheid van je website, dan zal je zien dat het crawlbudget van Google ook toeneemt. Dit komt omdat Google korter de tijd nodig heeft om verschillende bestanden op te halen.

Crawl statistieken Google

Check 4: Duplicate content

duplicate content

Spreken we over “duplicate content“, dan hebben we het over content dat (sterk) overeenkomt met content elders op jouw of andere websites. Duplicate content voegt voor je gebruikers niet alleen niks toe, het zorgt ook voor interne concurrentie. Het gevolg: slechtere SEO performance. Aan jouw de taak om duplicate content te herkennen en op te lossen.

Check 5: Mobiel vriendelijke website

Mobiel vriendelijk Google search console

Bij het bepalen van een zoekresultaat, gaat Google uit van de mobiele versie van je website, i.p.v. de desktop versie. Google maakt gebruik van dezelfde index, maar leest het alleen vanaf een mobiel apparaat uit. Van belang dat: je navigatie goed werkt, je website responsive is en Google je website als mobiel vriendelijk beschouwd.

Check 6: Structured data

Voorbeeld resultaat structured data
Voorbeeld resultaat structured data

Google, Bing , Yahoo en Yandex zijn het initiatief schema.org gestart zodat iedereen de zelfde “structured data taal” spreekt. In deze bibliotheek kun je per type content een classificatie methode vinden om je content te verrijken. Zo kunnen zoekmachines je data beter begrijpen en wordt jij (hopelijk) beloond met verbeterde zoekresultaten.

Check 7: veiligheid

Veiligheid is vaak een ondergeschoven kindje wanneer je aan de slag gaat met Technische SEO. Een goed begin kan je maken door: een SSL certificaat te gebruiken. Verder is het van belang dat je je website beschermd tegen hackers. Want word je website gehackt, dan raak je al snel al je posities in Google kwijt.

Beveiligingsproblemen Google search console

Tip: Bekijk periodiek de beveiligingsproblemen tab in Google search console.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier