Structured data

Structured data

In deze blog leg ik je uit wat structured data is, hoe je het aan je website toevoegt en hoe je het kan controleren met een tool. Daarnaast laat ik je een aantal voorbeelden zien en deel ik de meest voorkomende fouten. Er achter komen waarom structured data een onmisbaar onderdeel is voor jouw SEO strategie? Lees gauw verder!

Wat is structured data?

Google, Bing , Yahoo en Yandex zijn het initiatief schema.org gestart zodat iedereen de zelfde “structured data taal” spreekt. In deze bibliotheek kun je per type content een classificatie methode vinden om je content te verrijken. Zo kunnen zoekmachines je data beter begrijpen en wordt jij beloond met (hopelijk) meer verkeer naar je website.

Structured data wordt voornamelijk in 2 programmeer talen geschreven: microdata (HTML5) en JSON-ld (Javascript). Microdata wordt door iedere zoekmachine ondersteund echter, JSON-ld alleen bij Google en Bing. In ons geval maken we gebruik van JSON-ld. Omdat Google en Bing de grootste zoekmachines zijn en de voorkeur aan deze taal geven.

Voorbeeld Rich results

Wanneer je gegeven opmaakt met structured data, kan je verschillende zo genoemde “rich results” krijgen. Een voorbeeld zie je in het screenshot hieronder. Inmiddels is de scherma.org bibliotheek voorzien van heel veel onderdelen die je kan opmaken met structured data. Echter wordt niet alles ondersteund door Google. Goed om te weten: Google serveert wel steeds meer “rich results” in zijn zoekresultaten.

Voorbeelden rich snippets (verkegen door je informatie te verreiken met structured data).

De voordelen van structured data

  • Het vergroot de kans op ‘rich results’ in Google. Dat zijn resultaten die meer visuele informatie bevatten. Bijvoorbeeld: review sterren in de zoekresultaten of een uitvergroot kader met informatie over een bekend persoon of bedrijf.
  • Het gebruiken van structured data resulteert in een hoger doorklikpercentage. Uit verschillende studies blijkt dat rich results het doorklikpercentage met 35% vergroten.
  • Rich results zorgen voor vertrouwen en relevantie. Jouw website en de zoekmachine beginnen elkaar steeds beter te begrijpen.
  • Tevens ondersteunt structured data ‘voice search’. Dat zijn zoekopdrachten die via een mobiel of een Google home ingesproken worden. Bijvoorbeeld een recept:

Hoe voeg je structured data toe aan je website?

Wanneer je besluit aan de slag te gaan met structured data, is het belangrijk om te achterhalen welke pagina’s je wilt optimaliseren. Vervolgens kun je bepalen welke sectie je uit de schema.org bibliotheek nodig hebt. Ik leg je de implementatie uit aan de hand van 5 stappen:

  1. Bepaal de content die je wilt optimaliseren;
  2. Koppel de content aan Google rich results;
  3. Koppel de content aan schema classes;
  4. Implementatie Structured data;
  5. Structured date testen met een tool (van Google)

Bepaal de content die je wilt optimaliseren

Voordat je aan de slag gaat met het toevoegen van structured data is het van belang om jezelf de volgende twee vragen te stellen: Waar gaat de website over? Wat zijn de belangrijkste zaken waarvoor je wilt ranken? Antwoorden die vaak gegeven worden zijn: het bedrijf zelf, contact informatie, producten, diensten, reviews en belangrijke artikelen.

Koppel de content aan Google features

De volgende stap is het achterhalen welke Google features er zijn en welke je wilt ontvangen voor jouw content. Stel je bent een Lokaal bedrijf, dan zouden de volgende onderdelen een toegevoegde waarde kunnen zijn:

Goed om te weten: In 2019, liet Google weten dat Social media profielen niet percee meer nodig zijn. Echter adviseer ik dit als nog te doen. Google is namelijk niet de enige partij die nuttig gebruik maakt van jouw structured data opmaak.

Koppel de content aan schema classes

Nu je weet welke Google features je kunt gebruiken, is het tijd om dit te koppelen aan schema.org classes die je straks gaat implementeren. Het kan voorkomen dat er voor de implementatie van een feature meerdere classes nodig zijn. Bij het bepalen van de volgorde, stel je jezelf de vraag: wat is het belangrijkste onderwerp van de pagina? Stel hierbij de belangrijkste class als eerst in. Bekijk hieronder een voorbeeld toegepast op een fictieve kapperszaak de Gouden schaar

Voorbeeld plan van aanpak structured data implementatie
Voorbeeld plan van aanpak structured data implementatie

Geen relatie tussen property en type?
Hoort je property niet officieel bij het type maar wil je toch de relatie aangeven? Maak dan gebruik van “subjectOf” van het type “thing”. Een voorbeeld: het type “3dModel”, is geen property van het type “accommodation”. Toch kan je bijvoorbeeld een virtuele tour gemaakt hebben dat wel bij de accommodatie hoort. In zo’n geval maak ik gebruik van “subjectOf”. Een goed uitgewerkt voorbeeld vind je op Stackoverflow.

Structured data implementeren

Nu je weet welke schema classes je nodig hebt, wordt het tijd om ze te implementeren. Je kunt dit op verschillende manieren doen:

Developer: jijzelf of een developer die kan coderen. We raden aan de handleiding van schema.org te raadplegen zodat je de opmaak op de juiste manier kan doorvoeren. Mocht je het lastig vinden om de code op te maken? De tools van Schema app en van Google helpen je hier verder mee.
Google tag manager: Mocht je zelf geen directe toegang hebben tot de code van de website maar wel ervaring en toegang hebben tot Google tag manager, dan biedt dit een uitkomst. Julian van measureschool.com legt je dit haarfijn uit in zijn tutorial (Google raad het niet aan om je structured data met Google tag manager er in te schieten)
Plugin: Voor wordpress zijn er vele plugins op de markt om je structured data via JSON-ld te implementeren. Wel belangrijk om te onthouden dat een plugin niet altijd de ideale oplossing is. Mijn advies: Kies een tool waar je controle kan uitoefenen op de uiteindelijke opmaak. Structured data is een binaire keuze en daar moet je je bewust van zijn.

Voorbeelden van structured data

Bij het implementeren van Structured data, is het altijd handig om voorbeelden bij de hand te hebben. Maar waar vind je deze voorbeelden?
Zelf kijk ik vaak naar de voorbeelden die je vind op schema.org of in de broncode bij concurrenten. Wanneer je bij een concurrent kijkt, raad ik je wel aan de opmaak even te testen. Je kan dit heel eenvoudig doen door: 1. de URL te renderen in de testing tool van Google of met de developer console te kijken naar de opmaak.

Voorbeeld structured data lokale onderneming
Voorbeeld structured data lokale onderneming

Hieronder zie je een fictief voorbeeld van een lokaal bedrijf genaamd: “Burger restaurant”. Onder andere het adres en de openingstijden, zijn opgemaakt met structured data (JSON-ld).

<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "http://schema.org",
  "@type": "Restaurant",
  "address": {
    "@type": "PostalAddress",
    "addressLocality": "Leiden",
    "addressRegion": "Zuid-Holland",
    "postalCode": "1234BU",
    "streetAddress": "hamburger straat 22"
  },
  "aggregateRating": {
    "@type": "AggregateRating",
    "ratingValue": "4",
    "reviewCount": "250"
  },
  "name": "Burger restaurant",
  "openingHours": [
    "Mo-Sa 11:00-14:30",
    "Mo-Th 17:00-21:30",
    "Fr-Sa 17:00-22:00"
  ],
  "priceRange": "$$",
  "servesCuisine": [
    "Fast food"
  ],
  "telephone": "0123456789",
  "url": "url naar burger restaurant"
}
</script>

Structured data testen (met een tool)

test voor uitgebreide resultaten.
Structured data testen met een tool van Google

Na de implementatie, is het belangrijk om je opgemaakte data te controleren met een tool. Vaak test ik dit met de “test voor uitgebreide resultaten” tool van Google. Alternatieven zijn: De structured data testing tool van Google (let op: deze wordt binnenkort niet meer ondersteund) of een webcrawler. De laatst genoemde tool, gebruik ik vaak wanneer ik een website op grote schaal wil testen.

Veel voorkomende fouten structured data

Vaak werkt je structured data niet vanwege een klein foutje in de opmaak van de code. Programmeer taal luistert heel nauwkeurig. Zelf kom ik de volgende fouten het meest tegen:

  • Syntax, bijvoorbeeld: “ is niet hetzelfde als “. Let daarnaast goed op het gebruiken van komma’s.
  • De vereiste en toegestane proporties, je dient alle vereisten in te vullen om optimaal gebruik te maken van de opmaak.
  • Voorwaarden van Google, informatie die niet terug te zien is in de html opmaak maar wel in je schema opmaak wordt door Google bestraft met een penalty. Lees daarom goed de voorwaarden door.
  • Nesting errors, voeg de juiste properties toe aan de juiste typen.
  • Ongeldige HTML. Zorgt er voor dat je structured data niet goed begrepen wordt.
  • Verschillende structured data opmaak (bijvoorbeeld microdata en Json) maakt het zoekmachines lastig en kan voor inconsistentie zorgen.
  • Structured data wordt met javascript pas na het laden van de webpagina geplaatst. Dat brengt risico’s met zich mee. De kans is groot dat Google je opmaak niet kan renderen (alhoewel ze daar wel steeds beter in worden).

Mocht je geen fouten ontdekken, dan raden wij je aan periodiek de optimalisatie rapportages in Google search console te controleren. Eventuele fouten zullen hier gepresenteerd worden.

Nu jij weer. Is je implementatie gelukt? Loop je nog ergens tegen aan? Laat het mij weten in de comments hieronder.

Laat een reactie achter