Structured data

Structured data

Google, Bing , Yahoo en Yandex zijn het initiatief schema.org gestart zodat iedereen de zelfde “structured data taal” spreekt. In deze bibliotheek kun je per type content een classificatie methode vinden om je content te verrijken. Zo kunnen zoekmachines je data beter begrijpen en kun jij een hoger doorklikpercentage tot wel 35% bereiken.
Structured data wordt voornamelijk in 2 programmeer talen geschreven: microdata (HTML5) en JSON-ld (Javascript). Microdata wordt door iedere zoekmachine ondersteund echter, JSON-ld alleen bij Google en Bing. In ons geval maken we gebruik van JSON-ld. Omdat Google en Bing de grootste zoekmachines zijn en de voorkeur aan deze taal geven.

Voorbeeld Rich snippet
Voorbeelden rich snippets (verkegen door je informatie te verreiken met structured data).

De voordelen van structured data

  • Het vergroot de kans op ‘rich results’ in Google. Dat zijn resultaten die meer visuele informatie bevatten. Bijvoorbeeld: review sterren in de zoekresultaten of een uitvergroot kader met informatie over een bekend persoon of bedrijf.
  • Het gebruiken van structured data resulteert in een hoger doorklikpercentage. Uit verschillende studies blijkt dat rich results het doorklikpercentage met 35% vergroten.
  • Rich results zorgen voor vertrouwen en relevantie. Jouw website en de zoekmachine beginnen elkaar steeds beter te begrijpen.
  • Tevens ondersteunt structured data ‘voice search’. Dat zijn zoekopdrachten die via een mobiel of een Google home ingesproken worden. Bijvoorbeeld een recept:

Aan de slag met structured data

Wanneer je besluit aan de slag te gaan met structured data, is het belangrijk om te achterhalen welke pagina’s je wilt optimaliseren. Vervolgens kun je bepalen welke sectie je uit de schema.org bibliotheek nodig hebt. We doen de implementatie aan de hand van 4 stappen:

1. Bepaal de content die je wilt optimaliseren;
2. Koppel de content aan Google features;
3. Koppel de content aan schema classes;
4. Implementatie en controle.


1. Bepaal de content die je wilt optimaliseren

Voordat je aan de slag gaat met het toevoegen van structured data is het van belang om jezelf de volgende twee vragen te stellen: Waar gaat de website over? Wat zijn de belangrijkste zaken waarvoor je wilt ranken? Antwoorden die vaak gegeven worden zijn: het bedrijf zelf, contact informatie, producten, diensten, reviews en belangrijke artikelen.


2. Koppel de content aan Google features

De volgende stap is het achterhalen welke Google features er zijn en welke je wilt ontvangen voor jouw content. Voor lokale seo adviseren wij de structured data toe te voegen waarmee de volgende  features verkregen kunnen worden: 

Google features

3. Koppel de content aan schema classes

Nu je weet welke Google features je kunt gebruiken, is het tijd om dit te koppelen aan schema.org classes die je straks gaat implementeren. Het kan voorkomen dat er voor de implementatie van een feature meerdere classes nodig zijn. Bij het bepalen van de volgorde, stel je jezelf de vraag: wat is het belangrijkste onderwerp van de pagina? Stel hierbij de belangrijkste class als eerst in. Bekijk hieronder een voorbeeld toegepast op een fictieve kapperszaak de Gouden schaar

Voorbeeld plan van aanpak structured data implementatie
Voorbeeld plan van aanpak structured data implementatie

4. Implementatie en controle

Nu je weet welke schema classes je nodig hebt, wordt het tijd om ze te implementeren. Je kunt dit op verschillende manieren doen:

Developer: jijzelf of een developer die kan coderen. We raden aan de handleiding van schema.org te raadplegen zodat je de opmaak op de juiste manier kan doorvoeren. Mocht je het lastig vinden om de code op te maken? De tools van Schema app en van Google helpen je hier verder mee.
Google tag manager: Mocht je zelf geen directe toegang hebben tot de code van de website maar wel ervaring en toegang hebben tot Google tag manager, dan biedt dit een uitkomst. Julian van measureschool.com legt je dit haarfijn uit in zijn tutorial (Google raad het niet aan om je structured data met Google tag manager er in te schieten)
Plugin: Voor wordpress zijn er vele plugins op de markt om je structured data via JSON-ld te implementeren.

Implementatie controleren
Na de implementatie, is het belangrijk om je opgemaakte data te controleren. Dit kun je doen metde structured data test tool van Google. Vul de url of de code in om te achterhalen of er nog fouten op de pagina zijn. Veel voorkomende fouten:

  • Syntax, bijvoorbeeld: “ is niet hetzelfde als “. Let daarnaast goed op het gebruiken van kommas.
  • De vereiste en toegestane proporties, je dient alle vereisten in te vullen om optimaal gebruik te maken van de opmaak.
  • Voorwaarden van Google, informatie die niet terug te zien is in de html opmaak maar wel in je schema opmaak wordt door google bestraft met een penalty. Lees daarom goed de voorwaarden door.
  • Nesting errors, voeg de juiste attribute properties toe aan de juiste item typen.
  • Ongeldige HTML. Zorgt er voor dat je structured data niet begrepen wordt.
  • Verschillende structured data opmaak (bijvoorbeeld microdata en Json) maakt het zoekmachines lastig en kan voor inconsistentie zorgen.
  • Structured data wordt met javascript pas na het laden van de webpagina geplaatst. 

Mocht je geen fouten ontdekken, dan raden wij je aan periodiek de gestructureerde gegevens te controleren in Google search console. Eventuele fouten zullen hier gepresenteerd worden.

Nu jij weer. Is je implementatie gelukt? Laat ons in de comments hieronder weten of je meer ‘rich results’ ontvangt en wat de impact hiervan op je Click Through Rate (CTR) is!

Laat een reactie achter