SEO voor Nieuwswebsite

seo voor nieuwswebsites

Ben je een journalist of een uitgever? Komt jouw nieuwsbericht nog niet in de nieuwscarrousel van Google of wil je de vindbaarheid van je artikel verbeteren? Ga dan aan de slag met SEO voor nieuwswebsites. In deze blog leg ik je uit: wat SEO voor nieuwswebsites is, wat de vereisten zijn en welke signalen Google helpen om jouw als nieuwswebsite te zien.

Nieuwscarrousel Google
Voorbeeld Nieuwscarrousel Google

Hoe kom je in de nieuwscarrousel van Google?

Als uitgever, is het belangrijk om vertoond te worden in de nieuws secties van Google. Denk hierbij aan “Voorpaginanieuws” de nieuwscarrousel zoals hierboven weergeven of de aparte nieuwssectie in Google. SEO voor nieuws, werkt anders dan traditionele SEO. Om het algoritme van Google te verleiden, zijn de content richtlijnen en de technische eisen van Google essentieel. Voldoe je aan de eisen en wordt je getoond in de index van Google? Zorg er dan consistent voor dat Google je artikelen “triggert” op zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw publicatie.

Als uitgever in Google?

Google geeft een aantal richtlijnen voor uitgevers. In mijn optiek zijn deze richtlijnen van Google beperkt en kom je al snel uit op “best practices”. De SEO community was voor mijn eerste ervaring hierin “Key”. In een klein select gezelschap, leerde ik mijn eerste stapjes zetten. Wil je als uitgever beter in Google gevonden worden, houdt dan rekening met de volgende punten:

Richtlijnen Google

Voor Google is het belangrijk dat je nieuwsartikel aan de volgende richtlijnen voldoet:

  • Relevantie
  • Autoriteit
  • Kwaliteit
  • Publicatiedatum
  • Locatie
  • Taal

Kernwaarde die sterk overeenkomen met de kwaliteitsrichtlijnen van Google en EAT. Voldoe je aan de richtlijnen? Dan is het de beurt aan het algoritme van Google. O.b.v. een algoritme wordt bepaald of jij wel of niet in de nieuwscarrousel van Google komt. Je hoeft je dus niet aan te melden bij Google. Wel bestaat er de optie om je aan te melden bij het Google publisher center. Dit is geen vereisten. Want zoals Google in zijn FAQ antwoord:

“Publishers, hoeven geen goedkeuring meer te vragen om in de nieuws index te komen. Als je aan de content policies voldoet, kan Google je content overnemen in de nieuws sectie”

Publisher center Google

In het “publisher center” van Google kan je verschillende aspecten beheren zoals: merk gerelateerde zaken en onderwerpen waar je je op focust. Daarnaast (nog niet gezien in Nederland), kan je je aanmelden voor “premium artikelen”. Een nieuwe manier dat Google aanbiedt om als uitgever te verdienen aan je content.

Tip: Benieuwd hoe concurrenten het doen? Vraag dan een proefversie aan van Newzdash of Trisolute.

Sitemap voor nieuwswebsites

Om sneller ontdekt te worden door Google, is het handig om een nieuws sitemap aan te maken. Hiervoor gelden wat andere/aanvullende regels dan bij een reguliere XML sitemap.

Vereisten:
1. Artikelen mogen niet ouder dan 2 dagen zijn.
2. Update je nieuws sitemap zodra er nieuwe artikelen beschikbaar zijn
3. Je mag maximaal 1000 urls in 1 sitemap toevoegen

Tip: Heb je meer dan 1000 urls, maak dan gebruik van een sitemap index.

Voorbeeld nieuws xml-sitemap

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> 
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9" xmlns:news="http://www.google.com/schemas/sitemap-news/0.9"> 
<url> <loc>http://www.jouwwebsite.com/artikel01</loc> 
<news:news> <news:publication> <news:name>NUS nieuwszender</news:name> <news:language>en</news:language> 
</news:publication> 
<news:publication_date>2020-04-23</news:publication_date> 
<news:title>Nieuws SEO</news:title> </news:news> 
</url> </urlset>

T.o.v. een gewone sitemap, kent je nieuws sitemap de volgende tags:

  1. <Publicatie> deze tag bevat 2 sub tags met de naam van de publicatie en de taal
  2. <publication_date> De publicatiedatum volgens de W3C indeling
  3. <title> De titel van per artikel.

AMP

AMP, is een open-source HTML framework dat er voor zorgt dat mobiele webpagina’s sneller geladen kunnen worden. Het framework zorgt ervoor dat niet essentiële zaken uit de code van je AMP omgeving worden geëlimineerd. Dit zorgt voor een snellere website en dus een betere gebruikerservaring. Alhoewel AMP geen ranking factor is, is website snelheid dat wel. Maar, er kleven ook nadelen aan een AMP omgeving. Het zorgt er namelijk voor dat je als uitgever, een tweede versie van je website moet onderhouden. En nu AMP geen vereisten meer is voor de nieuwscarrousel, vraag je je af waarom je dit nog zal doen? Er zijn namelijk genoeg andere mogelijkheden om je website snelheid te verbeteren.

Heb je al een AMP omgeving? Zorg er dan voor dat je artikelen opgemaakt worden met structured data.

Tip: Wil je een live uitzending in de index van Google krijgen? Raadpleeg dan de indexing API.

Resultaten monitoren

Naast het publicatie centrum van Google, kan je de resultaten van nieuwsartikelen sinds kort ook monitoren in Google search console.

Best practices voor SEO nieuws

De onderstaande punten zijn niet allemaal een vereisten, maar kunnen het bereik in de nieuwscarrousel wel verbeteren:

Kwalitatieve afbeeldingen

Zorg voor kwalitatieve afbeeldingen die aansluiten bij het onderwerp van je verhaal. Bij het optimaliseren van je afbeelding adviseer ik je de volgende formaten aan te houden: 16/9, 4/3, 2/1.

Structured data

Verrijk je artikelen met structured data. Dit zorgt ervoor dat Google precies begrijpt waar je artikel over gaat en wanneer het is gepubliceerd. Belangrijke elementen voor Google bot. Voor nieuws artikele specifiek, maak ik gebruik van het Type: NewsArticle.

Voorbeeld structured data newsarticle (geen AMP, JSON opmaak):

<html>
  <head>
    <title>Article headline</title>
    <script type="application/ld+json">
    {
      "@context": "https://schema.org",
      "@type": "NewsArticle",
      "headline": "Article headline",
      "image": [
        "https://voorbeeldwebsite.nl/afbeelding/1x1/foto.jpg",
        "https://voorbeeldwebsite.nl/afbeelding/4x3/foto.jpg",
        "https://voorbeeldwebsite.nl/afbeelding/16x9/foto.jpg"
       ],
      "datePublished": "2020-02-05T08:00:00+08:00",
      "dateModified": "2020-02-05T09:20:00+08:00"
    }
    </script>
  </head>
  <body>
  </body>
</html>

Techniek

De techniek van je website is essentieel. Zorg voor een mobielvriendelijke website en zorg ervoor dat de robots van Google je website efficiënt en effectief kunnen crawlen (uitlezen).

Inspelen op zoekgedrag

Het is belangrijk om te weten waar mensen naar zoeken in Google. Dit klinkt vrij logisch. De taak aan jou om er voor te zorgen dat Google je artikel “triggert” op hetgeen waar jij over gaat. Kijk bijvoorbeeld eens naar Google trends of Trisolute.

Nu jij weer, lukt het je om in de nieuwscarrousel van Google te komen? Waar loop je tegen aan? Laat het weten in de comments hieronder.

Laat een reactie achter