SEO tools

SEO tools

Wanneer je met SEO aan de slag gaat, is het onmogelijk om zonder SEO tools aan de slag te gaan. SEO tools zorgen voor inzichten om je website te optimaliseren en te monitoren als er eventueel iets fout gaat. Er is een groot scala aan SEO tools. Elke tool heeft zijn eigen kenmerken en toegevoegde waarde. Ik kan me goed voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom help ik je graag verder met het maken van de juiste keuze, zodat jij je SEO professioneel aan kan pakken.

Welke SEO tool past bij jouw wensen?

Voordat we de verschillende soorten tools bespreken, is het belangrijkste om jezelf de volgende vraag te stellen:  Wat wil je inzichtelijk krijgen? Bij het formuleren van het antwoord kan je denken aan: kpi’s die belangrijk zijn om aan het management team te kunnen rapporteren, keyword posities monitoren, SEO technische fouten etc. Een ideale tool voor al jouw wensen bestaat niet. Mijn tip: stel een lijstje op met wensen en zoek op basis hiervan één of meerdere tools die in jouw behoefte voorzien.

Verschillende soorten SEO tools

Er zijn verschillende type SEO tools op de markt. Per type leg ik je uit welke inzichten je er mee krijgt en waar je op moet letten bij het maken van een aankoopkeuze. Los daarvan, nemen we de volgende randvoorwaarden mee in ons besluit:

Wat zeggen anderen van de tool, is er een goede customer service, wordt er veel geïnvesteerd in productinnovatie en is het mogelijk om een proefversie aan te vragen.Ik verdeel de verschillende tools onder in de volgende categorieën:
• Webcrawler
• Rank tracker
• All in one tool
• SEO alert tool
• Logfile analyse tool
• Gratis SEO tools en add ons

Webcrawler

Met een webcrawler kan je een website bekijken zoals een zoekmachine dat zou doen. Hiermee kan je per pagina elk relevant element van je website analyseren. Denk hierbij aan: de title tag, hreflang tags, de sitemap en het verschil tussen je raw en rendered html. Een webcrawler is voor een SEO’r een echte ‘time saver’ en wordt vaak gebruikt als je aan de slag gaat met de techniek van je website.

Waar let je op bij het kiezen van een webcrawler:
• Hoe groot is de website?
Heb jij een kleine website, dan is een desktop crawler prima. Voordelen: goedkoper t.o.v. cloud crawler. Nadelen: het vraagt veel rekenkracht van je computer, het is moeilijker om samen te werken met klanten en collega’s, en het is moeilijker om crawls te vergelijken. Deze nadelen heb je niet bij een cloud crawler. Daarnaast zijn cloud crawlers over het algemeen beter in data visualisatie. Nadeel: Ze zijn een stuk duurder dan desktop crawlers.
• Welke zaken worden er gecrawld die voor jou relevant zijn?
Heb jij een website die veel gebruik maakt van javascript of een AMP omgeving heeft, kijk dan specifiek op de website van de crawler of deze onderdelen gesupport worden.

Desktop crawlers:
Screamingforg

Sitebulb

Netpeak crawler

Website auditor professional


Cloud crawlers:
Deepcrawl

Ryte

Botify

Oncrawl

Audisto

Fandango SEO


De perfecte seo crawler:
• Heeft een redelijke prijs
• Kan grote websites crawlen
• Kan crawls visualiseren en vergelijken
• Kan data integreren met bijv. server logs, Google analytics, Google search console en overige api’s die voor jou relevant zijn
• Kan eenvoudig data delen met klanten en collega’s
• Kan een lijst vertonen met near duplicates
• Kan pagina’s groeperen per categorie
• Kan AMP/ javascript pagina’s crawlen
• Heeft een duidelijk dashboard met issues die verbeterd dienen te worden
• Voorziet in je behoefte 😉

Rank tracker

D.m.v. een rank tracker, kan je je zoekwoordposities monitoren. Het is een belangrijke indicatie factor om je SEO prestaties te monitoren. Het heeft geen zin om dit zelf handmatig te doen (nee, ook incognito werkt niet ;-)). Zoekmachines slaan zoveel elementen van je op zoals je ip adres, dat het zoekresultaat al snel persoonlijk wordt. Daarnaast bespaart een rank tracking tool je enorm veel tijd.

Waar let je op bij het kiezen van een rank tracker:
• Welke zoekmachines supporten ze? Optimaliseer je je website naast Google bijvoorbeeld ook voor Bing, bekijk dan of de rank tracker deze zoekmachine ook ondersteunt.
• Welke locaties bieden rank tracking aan? Niet elke rank tracker biedt bijvoorbeeld het monitoren van rankings in Nederland aan. Als je aan de slag gaat met Lokale SEO, is het ook handig om te kijken of ze rankings traceren op stads- en geolocatie niveau.
• Hoe vaak worden de rankings gemonitord? Is dit een keer per 3 dagen of vaker. Zelf kiezen ik voor een rank tracker tool die minimaal 1 keer per dag de rankings monitort.
• Worden verschillende devices gemonitord? Handig om een afwijking tussen mobiele en desktop rankings te kunnen ontdekken. Het kan zo zijn dat een website niet geoptimaliseerd is voor mobiel. Dit kan zich vertalen naar slechte mobiele posities.
• Worden Serp features gemonitord? Zoals Rich results, featured snippets etc. Als je hier je zoekresultaten voor optimaliseert, is het handig om te zien of je hier ook op wordt vertoond.
• Wordt je ranking history opgeslagen? Zo kan je eenvoudig ontwikkelingen in je rankings monitoren.
• Kan je je concurrenten monitoren naast jouw rankings?
• Worden je rankings gemonitord a.h.v. ‘scraped data’ of o.b.v. data uit Google search console?
• Is het mogelijk om alerts in te stellen? Mocht je een enorme rank drop ervaren, dan wordt je daar direct van op de hoogte gesteld.


Ranktrackers:
Advancedwebranking

Ryte

Wincher

SERanking

Rank ranger [lokale SEO]
Rank tracker [lokale SEO]
Rankwatch [lokale SEO]
Pro rank tracker [lokale SEO]

All in one SEO tool:

Die bestaat helaas niet. Het is namelijk lastig een tool te vinden die in al je behoefte voorziet. Er zijn tools die in meerdere behoefte kunnen voorzien. Neem Semrush als voorbeeld. Zij bieden naast een rank tracker, ook de mogelijkheid om een backlink analyse en keyword research te doen.

Waar let je op bij een ‘all in one’ tool:
• Als eerste de hierboven genoemde punten. Biedt een tool één bijvoorbeeld een ranktracker oplossing aan, dan is het handig om de hierboven genoemde punten m.b.t. rank tracking in acht te nemen.
• Een ‘all in one’ tool lijkt al gauw de oplossing te zijn voor al jouw problemen. Maar zijn ze hier ook goed in? Is de data die je te zien krijgt, te vertrouwen? Bekijk op de website of ze hier meer informatie over geven, maar zoek ook zeker op reviews of vraag een andere SEO specialist naar zijn of haar ervaring.  


All in one tools:
Ahrefs

Semrush

MOZ

Searchmetrics

Ryte

CognitiveSEO

Sistrix

Whitespark [lokale SEO]
Botify

SEO alert tool

Als SEO specialist is het belangrijk om continu te weten wat de impact van een aanpassing of gebeurtenis op je website is. Zeker als je verantwoordelijk bent voor meerdere websites, wordt er van je verwacht dat je weet wat er aan de hand is en hoe je dit moet oplossen.

Ik hoor je al zeggen: ‘wat kan er fout gaan als mijn advies goed wordt overgenomen?’ Denk aan: Uitvallende servers, technische aanpassingen die gemaakt worden zonder dat je het weet, het verdwijnen van backlinks, core updates van Google, een concurrent die beter gaat presteren etc.

Voor SEO monitoring is het belangrijk om de volgende aspecten te monitoren:
1. verkeer – monitoren met o.a. alerts in Google analytics.
2. rankings – monitoren met een van de hierboven genoemde rank tracker tools.
3. concurrenten – Tools die je voor punt 1,2 en 4 gebruikt.
4. technische issues. – Zie hieronder.

Voor Technische Issues maak ik gebruik van verschillende tools:
Als eerste een crawler tool die periodiek je website crawlt ( zie lijstje hierboven), een website snelheidsmonitoring tool en een SEO alert tool. Een SEO alert tool zorgt ervoor dat jij direct een alert krijgt als er een aanpassing of gebeurtenis is, die impact heeft op jouw SEO prestaties. Denk aan: een wijziging in je robots.txt, title tags die wegvallen, een server die uitvalt etc. Soms weet je er vanaf, maar lang niet altijd. Door de juiste alerts te ontvangen, kan je de schade beperkt houden door op tijd in te grijpen.

Waar let je op bij het kiezen van een SEO alert tool:
• Welke Technische zaken worden er gemonitord? Daarmee bedoel ik: zijn alle zaken gecoverd die van invloed zijn op je SEO prestaties?
• Dien je zelf de alertst in te stellen of wordt je hele website automatisch gecoverd?
• Hoe lang wordt je wijzigingsgeschiedenis opgeslagen?


Alert tools:
Little Warden

C ontentking

Logfile analyse tool

Er is niks interessanter dan het gedrag van een zoekmachine detecteren. Je kan dit doen a.h.v. de logs van je website (server logs, cdn logs etc). Omdat het extraheren van de juiste interacties veel tijd en rekenkracht kost, zijn er logfile tools die je hier handig bij kunnen helpen. Met zo’n tool kan je bijvoorbeeld ontdekken:

• Of je belangrijkste pagina’s gecrawld worden
• Hoe vaak je pagina’s gecrawld worden
• De statuscodes van de opgevraagde URL’s (redirects, 404-pagina’s)
• Of de pagina’s gecrawld worden die een canonical-verwijzing krijgen
• Of er spambots langskomen
• etc.

Waar let je op bij het kiezen van een logfile analyse tool:
• Gebeurt het crawlen in real time of dien je hiervoor handmatig de bestanden te uploaden?
• Hoe groot mag je logbestand maximaal zijn en is dat realistisch voor jouw website?
• Welke inzichten kan je allemaal krijgen met je logfiles en hoe worden deze gepresenteerd?


Logfile analysers:
Screamingfrog logfileanalyser

Semrush

Seolizer.io

Ryte

Botify

► Logstash

logrunner.io

logz.io

loggly

Gratis SEO tools en add ons

Er is een waslijst aan gratis seo tools en mocht ik die hier allemaal noemen, dan ben jij waarschijnlijk afgehaakt. Vandaar dat ik de belangrijkste tools hieronder benoem. Voordat ik dat doe, is het goed om deze tools als een aanvulling te zien op de hierboven betaalde tools.

Mijn favoriete gratis SEO tools:
Search console
Google analytics
Fetch en render tool

Google Structured data testing tool

Google mobiele vriendelijkheid test

Lighthouse

Webpagetest.org

Google pagespeed test

GTmetrix

Sitespeed.io

Diffchecker

Reguliere expressie tool

Webscraper

Search analytics for sheets

Location Guard

JSON-ld generator

Keywords everywhere

Answer the public

► Keywordtool.io


Nu jij weer! Hoe bepaal jij de keuze voor een SEO tool en over welke SEO tool ben jij tevreden? Laat het weten in een reactie hieronder.

Laat een reactie achter