SEO reviews

Home   »   SEO reviews

SEO reviews

De autoriteit van je website is een belangrijk onderwerp wanneer je aan de slag gaat met SEO. Het verbeteren van je autoriteit kan o.a. door het verzamelen van reviews over jouw product, dienst of onderneming.

In deze blog leg ik je uit hoe je voor SEO reviews kunt verzamelen, hoe je reviews kan koppelen aan je bedrijfsprofiel in Google en wat je moet doen als je een negatieve review krijgt. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.

Wat is een review?

Een review is een beoordeling over je product of dienst dat je geleverd hebt. Reviews zijn belangrijk voor mensen wanneer ze een aankoop beslissing nemen. De reden waarom Google er ook veel waarde aan hecht. Dit geldt niet alleen voor lokale SEO maar ook voor e-commerce websites. Reviews verhogen je expertise, autoriteit en vertrouwen (EAT) en dat betaald zich uit in de positie van verschillende type zoekresultaten. Reviews hoeven niet alleen te komen van je Google bedrijfsprofiel, maar kunnen ook van Facebook of een andere website zijn (bijvoorbeeld: Trustpilot). Bij het verzamelen van reviews is het volgende van belang: Focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit en vergeet niet te reageren op zowel positieve als negatieve reviews.

Reviews voor SEO

Het voelt misschien soms als getouwtrek of gezeur, maar het is echt de moeite waard om consistent reviews aan klanten te vragen. Voor mijn lokale onderneming zag ik in een relatief korte tijd de zichtbaarheid in Google en Google maps stijgen. Ook voor website’s die producten “reviewen” of e-commerce websites die product beoordelingen plaatsen, hebben reviews een positieve impact. Dat blijkt alleen al uit de 2 algoritme updates die Google dit jaar uitvoerde. Proef ik hier een mooie SEO kans? 😉

Reviews, zijn er in verschillende vormen:

  1. Reviews over het bedrijf zelf
  2. Reviews op product niveau
  3. Review content

Voor elk niveau zijn mogelijkheden om je SEO resultaten te verbeteren. Te beginnen met reviews voor je Google bedrijfsprofiel.

Reviews voor Google bedrijfsprofiel

Reviews over je bedrijf zelf, kan je het best verzamelen op je Google bedrijfsprofiel ? Dit zorgt er namelijk voor dat je lokaal veel beter zichtbaar wordt in zowel Google maps als in de lokale SEO resultaten.

Hoe verzamel je kwalitatieve reviews?

⁣“je moet ijzer smeden wanneer het heet is”, dat geldt ook voor het vragen van een review.⁣ ⁣Doe dit bijvoorbeeld als:⁣

  1. Je een opdracht oplevert
  2. Je een compliment krijgt
  3. Je iets gratis doet (sociale wederkerigheid)⁣ ⁣

De gouden regel: Vraag het maar één keer, anders komt het opdringerig over.⁣ ⁣Wanneer je in de gelegenheid komt om een review te vragen, pak dit dan slim aan. Voor mijn lokale onderneming vraag ik dit als volgt: ⁣

Bedankt voor <Reden benoemen>⁣ ⁣

Voor mij als ondernemer, heeft een review in Google een enorme impact!⁣ Zou je er één willen plaatsen?⁣ ⁣

Tips voor het plaatsen van een review:⁣
– Vertel waarmee ik je geholpen heb.
– Hoe ik je geholpen heb⁣.
– Hoe je de samenwerking ervaarde. ⁣
– Tips voor anderen over mijn dienstverlening ⁣

Voorbeeld review:⁣ “<plaats hier een voorbeeld>”⁣

Je kan hier je review plaatsen: ⁣ <Directe link naar je Google mijn bedrijf pagina>⁣⁣

Alvast bedankt,
Jeroen Stikkelorum
YellowBlueMarketing

Het resultaat? Al in korte tijd verbeterde ik de zichtbaarheid van mijn lokale onderneming (zie afbeelding hieronder)

seo review

In mijn voorbeeld hierboven, plaatst ik een directe link naar de locatie waar je klant een review kan plaatsen. Dit kan verschillende manieren:

  1. Te googlen naar je bedrijfsnaam en vervolgens rechts te klikken op ‘schrijf een review’
  2. Je bedrijf op te zoeken in Google maps, te klikken op je bedrijf en vervolgens te kiezen voor ‘schrijf een review’
  3. Als laatste optie kun je ze ook een directe link naar je klant sturen. Dit doe je als volgt:
    1. Ga naar de place id lookup tool;
    2. Zoek je bedrijf;
    3. Klik op je bedrijf;
    4. Je place id verschijnt nu. kopieer je place id;
    5. Voeg je locatie id toe aan de volgende url: https://search.google.com/local/writereview?placeid= <locatie_id>

Fake review Google bedrijfsprofiel

fake review

Heb je last van een fake review? Dat is vervelend. Je zal je al snel afvragen: wie heeft dit gedaan, maar vooral: waarom?

Hoe dan ook, je wil deze fake review zo snel mogelijk verwijderd hebben. Je kan een aantal dingen doen:

  • Meld de review bij Google vanuit Google mijn bedrijf (zie screenshot hierboven). Met een beetje geluk, krijg je een reactie en wordt het opgelost. Belangrijk om bij de melding duidelijk te omschrijven waar en waarom het “fake” is. Daarnaast is het handig om je te verdiepen in de richtlijnen van Google. Verwijs hier ook naar in je verzoek. Tip: sla deze beschrijving op. Hij kan later nog wel eens van pas komen.
  • Werkt dit niet? Geef dan niet op. Benader Google mijn bedrijf op twitter. Stuur ze een Tweet met daarin een link naar je Google mijn bedrijfspagina (zie uitleg eerder in dit artikel) en stuur de al eerder gemaakte beschrijving van de fake review naar ze toe. Uit mijn ervaring, krijg je binnen 5-7 dagen een reactie. Ik kan me voorstellen dat dit vanwege Covid19 iets langer duurt.
  • Werkt dit nog niet? Maak dan wat kabaal op het Google mijn bedrijf forum. Ik weet dat hier ook Google medewerkers meekijken. Hopelijk val je op en wordt je verder geholpen.

Je geduld is op? Laat het dan lekker zitten. Focus je op het geen waar je goed in bent en vraag wat vaker om een review. Op die manier druk je de fake review uit de resultaten en zal de impact miniem zijn en blijven.

Reviews op je website

Verzamel je reviews op je website of review je producten/diensten op je website, dan kan je deze optimaliseren voor Google.

Review snippet

Reviews op product niveau, kan je optimaliseren met structured data. Doe je dit op de juiste manier, dan maak je kans op een review snippet in de zoekresultaten. Dit ziet er als volgt uit:

reveiw snippet

Voor Google is het van belang dat je review niet “self serving” is. Hoe je dit moet intrepeteren, laat ik even in het midden. Heb je je review opgemaakt met structured data, test hem dan in de rich result testing tool om er zeker van te zijn dat je kans maakt op het krijgen van een review snippet.

rich result testing tool

Review content

Google heeft dit jaar (2021) 2 algoritme updates uitgerolt die gericht zijn op content die producten/diensten beoordelen. Websites die hier positief uit de bus kwamen, hielden zich aan de volgende richtlijnen van Google:

  • Schrijf content vanuit een gebruiker
  • Laat zien dat de auteur die de review schrijft een expert is
  • Ondersteun je review met visuele content
  • Leg goed uit wat de voor en nadelen zijn
  • Vertel hoe het product zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld
  • Plaats links naar meerdere verkopers
  • ondersteun je review met betrouwbare bronnen

Hoe ga je om met een negatieve review?

Reviews, zijn niet alleen maar positief. Je zal ook moeten dealen met negatieve reviews. Heb je er zojuist één gehad? Geen paniek! Een negatieve review beschadigd je posities nauwelijks. Sterker nog, een gezonde balans tussen negatieve en positieve reviews wekt juist meer vertrouwen. Zo ordeelde Google recent ook: “Negative Review Sites Don’t Hurt Your Sites Search Ranking

Wanneer ik een negatieve review krijg, komt het volgende in mij op:

  1. We moeten iets beter doen (feedback is een goudmijn). Probeer hier direct intern wat mee te doen.
  2. Vervelend voor oriënterende klanten. Laten we het snel oplossen.

Aan mijn eerste gedachte, heeft een oriënterende klant niet direct wat aan. Naast dat je (wellicht) je eigen bedrijfsproces moet verbeteren, wil je de oriënterende klant wel binnen slepen. Hoe zorg je er voor dat dit met een negatieve review, als nog gebeurd?

Een aantal tips:

  • Haal die adem en blijf rustig. Zorg ervoor dat je niet vanuit je emotie reageert, blijf weg van het boze (lukt dit nog niet, kom dan later terug).
  • Reageer vanuit het perspectief van de klant. Stel je zelf de vraag: hoe wordt jij graag behandeld als iets niet goed gaat?
  • Je moet reageren. Zit je er tegen op? Sorry, je moet echt aan de slag! Uit onderzoek blijkt namelijk, dat 70% van de oriënterende klant het vooral belangrijk vindt hoe er met de klant wordt omgegaan. Er valt dus nog heel veel te redden.
  • Los het probleem op. Betrek intern de personen erbij die betrokken zijn bij de klacht en kijk of er vanuit het bedrijf een oplossing te vinden is.
  • Oplossing gevonden? Deel het openbaar met de klant! Je oriënterende klant smult van een oplossing.

Tip: Klant weer blij? Vraag of hij het wil laten weten in je review of vraag om een aanpassing.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
SEO-checklist