SEO reviews

Home   »   SEO reviews

SEO reviews

De autoriteit van je website is een belangrijk onderwerp wanneer je aan de slag gaat met SEO. Het verbeteren van je autoriteit kan o.a. door het verzamelen van reviews over jouw product, dienst of onderneming.

In deze blog leg ik je uit hoe je voor SEO reviews kunt verzamelen, hoe je reviews kan koppelen aan je bedrijfsprofiel in Google en wat je moet doen als je een negatieve review krijgt. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.

Wat is een review?

Een review is een beoordeling over je product of dienst dat je geleverd hebt. Reviews zijn belangrijk voor mensen wanneer ze een aankoop beslissing nemen. De reden waarom Google er ook veel waarde aan hecht. Dit geldt niet alleen voor lokale SEO maar ook voor e-commerce websites. Reviews verhogen je expertise, autoriteit en vertrouwen (EAT) en dat betaald zich uit in de positie van verschillende type zoekresultaten. Reviews hoeven niet alleen te komen van je Google bedrijfsprofiel, maar kunnen ook van Facebook of een andere website zijn (bijvoorbeeld: Trustpilot). Bij het verzamelen van reviews is het volgende van belang: Focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit en vergeet niet te reageren op zowel positieve als negatieve reviews.

Reviews voor SEO

Het voelt misschien soms als getouwtrek of gezeur, maar het is echt de moeite waard om consistent reviews aan klanten te vragen. Voor mijn lokale onderneming zag ik in een relatief korte tijd de zichtbaarheid in Google en Google maps stijgen. Niet alleen voor lokale ondernemingens zijn reviews belangrijk ook voor e-commerce bedrijven die review sterren willen tonen in de zoekresultaten of affiliate websites die producten reviewen. Voor de laatste doelgroep, werden recent nog 2 algoritme updates uitgerold. Dat geeft aan dat: de kwaliteit steeds belangrijker wordt en Google steeds beter door heeft wat een kwalitatieve review is.

Reviews, zijn er in verschillende vormen:

  1. Reviews over het bedrijf zelf
  2. Reviews op product niveau
  3. Review content

Voor elk niveau zijn mogelijkheden om je SEO resultaten te verbeteren. Te beginnen met reviews voor je Google bedrijfsprofiel.

Reviews voor Google bedrijfsprofiel

Reviews over je bedrijf zelf, kan je het best verzamelen op je Google bedrijfsprofiel ? Dit zorgt er namelijk voor dat je lokaal veel beter zichtbaar wordt in zowel Google maps als in de lokale SEO resultaten.

Hoe verzamel je kwalitatieve reviews?

⁣“je moet ijzer smeden wanneer het heet is”, dat geldt ook voor het vragen van een review.⁣ ⁣Doe dit bijvoorbeeld als:⁣

  1. Je een opdracht oplevert
  2. Je een compliment krijgt
  3. Je iets gratis doet (sociale wederkerigheid)⁣ ⁣

De gouden regel: Vraag het maar één keer, anders komt het opdringerig over.⁣ ⁣Wanneer je in de gelegenheid komt om een review te vragen, pak dit dan slim aan. Voor mijn lokale onderneming vraag ik dit als volgt: ⁣

Bedankt voor <Reden benoemen>⁣ ⁣

Voor mij als ondernemer, heeft een review in Google een enorme impact!⁣ Zou je er één willen plaatsen?⁣ ⁣

Tips voor het plaatsen van een review:⁣
– Vertel waarmee ik je geholpen heb.
– Hoe ik je geholpen heb⁣.
– Hoe je de samenwerking ervaarde. ⁣
– Tips voor anderen over mijn dienstverlening ⁣

Voorbeeld review:⁣ “<plaats hier een voorbeeld>”⁣

Je kan hier je review plaatsen: ⁣ <Directe link naar je Google mijn bedrijf pagina>⁣⁣

Alvast bedankt,
Jeroen Stikkelorum
YellowBlueMarketing

Het resultaat? Al in korte tijd verbeterde ik de zichtbaarheid van mijn lokale onderneming (zie afbeelding hieronder).

seo review

Tip: Heb je last van een negatieve review? Zo kan je een review in Google verwijderen.

In mijn voorbeeld hierboven, plaatst ik een directe link naar de locatie waar je klant een review kan plaatsen. Dit kan verschillende manieren. De meest eenvoudigen:

  1. Google naar je bedrijfsnaam
  2. Klik op meer reviews verzamelen (zie afbeelding hieronder)
  3. Kopier de link.
Review link ophalen Google mijn bedrijf
Review link ophalen Google mijn bedrijf

Reviews op je website

Verzamel je reviews op je website of review je producten/diensten op je website, dan kan je deze optimaliseren voor Google.

Review snippet

Reviews op product niveau, kan je optimaliseren met structured data. Doe je dit op de juiste manier, dan maak je kans op een review snippet in de zoekresultaten. Dit ziet er als volgt uit:

reveiw snippet

Voor Google is het van belang dat je review niet “self serving” is. Hoe je dit moet intrepeteren, laat ik even in het midden. Heb je je review opgemaakt met structured data, test hem dan in de rich result testing tool om er zeker van te zijn dat je kans maakt op het krijgen van een review snippet.

rich result testing tool

Review content

Google heeft dit jaar (2021) 2 algoritme updates uitgerolt die gericht zijn op content die producten/diensten beoordelen. Websites die hier positief uit de bus kwamen, hielden zich aan de volgende richtlijnen van Google:

  • Schrijf content vanuit een gebruiker
  • Laat zien dat de auteur die de review schrijft een expert is
  • Ondersteun je review met visuele content
  • Leg goed uit wat de voor en nadelen zijn
  • Vertel hoe het product zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld
  • Plaats links naar meerdere verkopers
  • ondersteun je review met betrouwbare bronnen

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier