SEO concurrentie analyse

SEO concurrentie analyse

Spookt de vraag ‘Hoe krijg ik een hogere positie in Google?’ ook wel eens door je hoofd? Dan is een SEO concurrentieanalyse een mooie vervolgstap als je de SEO basics afgerond hebt. Het mooie van het wereldwijde web is, dat veel te achterhalen is. Zo ook de meeste SEO signalen die je concurrent aan de zoekmachine doorgeeft.

In deze blog leg ik uit hoe je een SEO concurrentieanalyse maakt, welke voordelen eruit te halen zijn voor jouw website en hoe je toekomstige stappen van je concurrent online monitort.

Voordelen SEO concurrentieanalyse

Het doen van een concurrentieanalyse kan meerdere redenen hebben:
• Je gaat een nieuwe markt betreden en wilt weten waar de kansen liggen.
• Je rankt niet meer hoog in Google en wilt weten waarom.
• Je bent op zoek naar nieuwe inspiratie om de prestaties van jouw organisch verkeer te verbeteren.
• Je wilt weten hoe je presteert t.o.v. de concurrent.
• Je wilt weten welke nieuwe stappen je concurrent hebben gezet.
• etc.

Er zijn genoeg redenen te verzinnen, waarom het handig is om af en toe te kijken wat er op de markt gebeurt. Dit is een van de eigenschappen die hoort bij een marketeer, in dit geval jij als SEO specialist. Jij bent degene die op het gebied van SEO de koers bepaalt en (waarschijnlijk) verantwoordelijk wordt gehouden voor de eindresultaten. Om dat goed te kunnen doen, moet je periodiek kijken wat er op de markt gebeurt.

Aan de slag met je SEO concurrentieanalyse

Er zijn veel manieren waarop je kan ontdekken waar je concurrent op gevonden wil of wordt gevonden. Met deze informatie kan jij straks bepalen of je ook voor deze zoektermen je website wil gaan optimaliseren, of juist een andere koers wilt gaan varen. Er zijn veel argumenten te verzinnen waarom je uiteindelijk ergens wel of niet voor gaat. Probeer vooral ook andere specialisten bij jouw keuze te betrekken, bijvoorbeeld een SEA specialist. Wellicht adverteert hij al een poosje op de termen waar je mogelijk je website voor wilt gaan optimaliseren en kan deze persoon je al wat meer vertellen of deze zoektermen wel of niet werken. Daarnaast is het handig om een spreadsheet te openen waarin je gedurende je concurrentieonderzoek, kansen noteert die de concurrenten beter doen dan jij.

Bekijk waar je concurrenten op ranken

Mijn eerste stap als ik aan de slag ga met een concurrentieanalyse is: waar ranken mijn concurrenten op? Ik maak hierin altijd een onderscheid in twee type concurrenten: als eerste jouw daadwerkelijke concurrenten, deze concurrenten zijn vaak bekend vanuit een marktonderzoek. Ten tweede je online concurrenten: andere bedrijven die ranken op zoektermen waar jij graag op gevonden wilt worden. Beide type concurrenten zijn belangrijk om te bekijken en onder de loep te nemen. Bij je online concurrenten is het altijd de vraag in hoeverre je deze een concurrent kan noemen. Ranken ze bijvoorbeeld op slechts drie termen waar jij ook op wilt ranken, negeer ze dan. Ranken ze op een onderwerp met veel termen en hebben ze hierin een groot vertoningsaandeel, neem ze dan zeker mee in je onderzoek.

Voor het bekijken van de keywords waar concurrenten op ranken, maak ik gebruik van SEMrush. Vul je de naam in van je concurrent onder het kopje ‘domain overview’, dan krijg je meteen te zien waar je concurrent op rankt (zie afbeelding hieronder).

Concurrentie onderzoek zoektermen

Als je iets verder naar beneden scrolt, krijg je ook meteen je belangrijkste online concurrenten te zien.

Concurrenten overzicht SEO

Je belangrijkste concurrent in beeld? Bekijk dan eens:
• Hoe vaak je concurrent rankt in de top 10. 
• Hoeveel posities ze hebben op plek 1,2,3 etc.
• En of ze goed ranken in een bepaalde niche, een autoriteit zijn binnen een groter domein, of er niks van bakken ;-).

Naast deze rapportage kan je je analyse verrijken met de “keyword gap tool”. Met de keyword gap tool kan je ook bekijken waar je concurrent op rankt en jij nog niet. Je vindt dit onder GAP analyses (zie de afbeelding hieronder).

Ontbrekende keywords concurrenten SEO

Ideaal om nieuwe content ideeën op te doen. Als je in dit overzicht filtert op bijvoorbeeld keywords met een hogere zoekvolume dan 200 vertoningen per maand en een lage keyword difficulty (de moeilijkheidsgraad om ergens op te ranken), zal je al snel kansen vinden waar jij betere content voor kan schrijven.

Wil je op keyword niveau kijken wie je concurrenten zijn, vul dan onder het kopje ‘keyword analytics’ de term in, waar je graag op wilt ranken.

Nu je weet waar je concurrenten op ranken, heb je wellicht een indicatie gekregen op welke termen je je website wilt gaan optimaliseren. Neem in deze keuze de hieronder genoemde stappen mee en betrek (zoals al eerder genoemd) ook andere specialisten bij jouw keuze. 

Bekijk hoe je concurrent zijn website geoptimaliseerd heeft

Nu je weet waar je concurrenten op ranken, gaan we wat dieper op de details in, om er achter te komen waarom je concurrenten op bepaalde termen ranken. Hiervoor kijk ik naar een aantal zaken zoals:

• Content
Over welke onderwerpen is er content gecreëerd, hoe ziet die content eruit (informatief, commercieel onderzoek, transactioneel, etc.) en waar zie je zelf mogelijke verbeterpunten om met jouw website op te scoren.

• On page SEO
Met een webcrawler kijk je naar zaken zoals: welke anchor teksten zijn er gebruikt, welke pagina’s ontvangen de meeste interne links, welke h1 tags worden er gebruikt, welke woorden staan in de title tags en welke categorie tags komen het meest voor.

• Benchmark de snelheid van je website
Bekijk hoe snel de website van je concurrenten is. Kijk hierbij naar zaken zoals: TTFB, TTI, FMP en je speedindex score. Verder is het handig om de snelheidsverschillen op desktop en mobiel met elkaar te vergelijken.

Tip: Een handig en gratis tooltje om dit op grote schaal te doen, is batchspeed. Deze API tool maakt gebruik van Lighthouse, de snelheidsmeter van Google.

• Bekijk de backlinks van je concurrentenHet ontvangen van backlinks versterkt de autoriteit van je website. Door te kijken waar de concurrenten externe links van ontvangen, kom je erachter de de concurrent het beter doet, waar kansen liggen en welke pagina’s versterkt worden met backlinks.

Om erachter te komen waar de backlinks vandaan komen, maak ik gebruik van SEMrush.
Login en navigeer naar ‘backlink gap’ onder GAP analysis. Vul de namen van je concurrenten in en klik op ‘start’. Het resultaat wat je nu te zien krijgt, is een overzicht van backlinks die jij wel of niet hebt en je concurrenten wel. Download deze lijst en gebruik hem als input voor je actieplan wanneer je aan de slag gaat met Linkbuilding.

Backlink analyse concurrent

Overige interessante factoren

Wanneer ik aan de slag ga met een concurrentieanalyse, voel ik me altijd een beetje een spion. En ik kan je vertellen, dat is best leuk. Ik ben altijd op zoek naar aanvullende mogelijkheden om nog meer over mijn concurrent te weten te komen. De volgende stappen zijn niet per se essentieel, maar kunnen wel een mooie aanvulling zijn op je onderzoek.

• Succesvolle verkeersbronnen
Om te kijken welke verkeersbronnen het meest succesvol zijn, maak ik in SEMrush gebruik van het traffic analytics rapport (te vinden onder het kopje ‘marketing insights’). Dit rapport vertelt mij meer over de meest succesvolle verkeersbronnen. Denk aan: direct verkeer, social media, zoekmachine advertenties etc.

Succesvolle bronnen concurrenten

Scroll je iets verder naar beneden, dan kan je de resultaten nog verder filteren op bijvoorbeeld: de verschillende zoekmachines waar het verkeer vandaan komt, of de succesvolle social-mediakanalen.

details verkeersbronnen concurrent

• Op welke markten zijn je concurrenten actief Om te achterhalen of je concurrenten in andere landen actief zijn, kan je twee dingen doen: kijken of ze hreflang tags in hun broncode hebben staan en als aanvulling hierop, kan je SEMrush gebruiken om een indicatie te krijgen hoeveel verkeer deze websites binnenhalen.

Ik hoop dat ik je met de hierboven genoemde stappen op weg heb geholpen om een beter beeld te krijgen van je concurrenten. Het is handig om je belangrijkste concurrenten periodiek te blijven monitoren op zaken zoals: keyword posities, nieuwe pagina’s, nieuwe links, zichtbaarheid in de zoekmachine etc. Op deze manier blijf je (hopelijk) je concurrent voor, of weet je hem online te verslaan.

Goed om te weten: Sommige SEO tools bieden zelfs de mogelijkheid om een alert te krijgen wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe pagina is aangemaakt. 

Nu jij weer, welke inzichten heeft de concurrentieanalyse jou gegeven? Welke zaken mis ik nog in mijn concurrentieonderzoek? Laat het mij weten in een reactie hieronder.

Laat een reactie achter