SEO boek

Home   »   SEO boek

SEO boek

Kan je ook zonder internet meer over SEO leren? Jazeker! Na een rondvraag in de SEO community, kreeg ik een hoop titels doorgestuurd. Ik besloot mijn laptop af te sluiten en verschillende SEO boeken te lezen.

Ik hoor vaak van andere SEO specialisten: “SEO boeken zijn al achterhaald voordat ze uit zijn”. Daar ben ik het na het lezen van verschillende SEO boeken niet meer mee eens. Er zijn namelijk een aantal goede SEO boeken die even uitzoomen op de dagelijkse werkzaamheden en in gaan op: hoe we SEO ook kunnen doen. In deze blog deel ik de titels die mij nieuwe inzichten gaven en inmiddels mijn dagelijkse werk beïnvloeden.

Boek 1: Handleiding SEO & contentstrategie

Chantal Smink – Handleiding SEO & content strategie

Het zijn zeldzame momenten, maar eens in de zoveel tijd staat er een SEO specialist op, die de markt wakker schud. Chantal Smink is in mijn ogen daar een goed voorbeeld van. Ik ontdekte haar in de SEO podcast van SEObenelux waar ze sprak over “horizontale SEO“. Een methodiek die wij “traditionele SEO’s” nog te weinig toepassen (althans dat is mijn conclusie). Wees dus gewaarschuwd, na het lezen van dit boek gooi je al je traditionele SEO technieken over boord. Chantal legt je in haar boek uit hoe je horizontale SEO stap voor stap toepast. Ben je nog onbekend met SEO? Geen probleem! De inhoud is voor zowel de beginner als de ervaren SEO specialist goed te begrijpen. Zo kan iedere ondernemer zijn of haar organische vindbaarheid verbeteren.

Boek 2: The Executive SEO Playbook

SEO gaat over: Autoriteit, kwaliteit en techniek. Na het lezen van het boek: the executive SEO playbook, voeg ik daar een 4e kernwaarde aan toe: draagkracht. Draagkracht voor jouw SEO-strategie bereik je niet zomaar. Je moet namelijk meerdere personen aan boord krijgen, wil je jouw plan uit kunnen voeren. Collega’s waarvan je je maar moet afvragen of ze überhaupt wel iets van SEO weten. Laat staan de toegevoegde waarde ervan inzien.

Hoe dan ook, jij als SEO-specialist weet wel beter: het is een enorm rendabele investering. Lukt het je om draagkracht te creëren, dan transformeer je jezelf van een specialist naar aanvoerder van een geheel SEO-team. Het boek gaf mij inzichten over: hoe je een SEO team opbouwt, hoe je draagkracht creëert en hoe je jouw collega’s in de “SEO honey moon” houdt. Inmiddels borduur ik voort op de theorieën uit het boek en heb ik mijn SEO team in een Excel lijstje geplaatst. Niet omdat ik ze minderwaardig vindt, maar puur om de mate van impact inzichtelijk te krijgen en SEO risico’s te voorkomen.

Boek 3: Product led-SEO

Product-Led SEO
Product-Led SEO

Als het op SEO aankomt, hangt succes vaak niet af van wat je doet, maar van hoe je het doet. Het boek: product-led SEO is dus geen standaard SEO boek die je op weg helpt om de basis principes te begrijpen. Dit boek gaat over: de logica achter je stappen en hoe je dit stap voor stap kan uitbreiden naar een complete (data gedreven) SEO strategie. De titel: Product led SEO stamt af van “product led growth”, een hippe marketing term die gaat over: het weven en behouden van klanten op basis van data dat door het product zelf wordt gegenereerd. Op basis van die data, creëer je voor elke doelgroep aparte online marketing campagnes. Werkt het? Dan kan je met aanvullende marketing kanalen zoals: PPC, Display etc. snel opschalen.

Boek 4: entity SEO – moving from strings to things

Als je mij vraagt: wat is hot in de SEO wereld? Dan beantwoord ik die vraag met: topical authority, zoekintentie en entiteiten. Dixon Jones bespreekt deze onderwerpen in zijn boek: moving from strings to things. De dag van vandaag gaat SEO al lang niet meer om zoekwoorden maar om entiteiten (in de breedste zin van het woord). Hij legt je aan de hand van praktische voorbeelden uit wat semantic search is, wat een entiteit zijn en hoe jij in de ogen van Google een entiteit kan worden. Belangrijke materie mits je de komende jaren nog relevant voor Google wilt blijven.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij