Search Console

Search consol

Search console geeft je een kijkje ‘onder de motorkap’ van je SEO prestaties. Zoals een motor benzine en koelvloeistof nodig heeft, zo geldt dat voor Seo ook. De best presterende motor zal uiteindelijk het hoogst scoren in Google. 

Om inzicht te krijgen in jouw SEO prestaties, helpen we je bij het inrichten en uitleggen van Google Search Console (GSC). Samen met onze inzichten, strategieën en tips laten we je zien wat GSC allemaal te bieden heeft om jouw website prestaties de juiste richting in te sturen.

Google search console Instellen

Aanmelden GSC

Je staat op het punt om een betere relatie aan te gaan met Google. Door je aan te melden voor GSC, krijg je betere inzichten in hoe google jouw website ziet en indexeert. Search console is eigenlijk een omgeving waarin jij communiceert met bots van Google. Door de website vlekkeloos te laten communiceren met Google, zal de relatie beter worden met als resultaat: beter gevonden worden in Google.

Stap 1 is het aanmelden van je website voor Google search console. Via de volgende stappen doe je dit op de juiste manier:

• Ga naar search console en meld je aan met je Google account.

Tip: gebruik hetzelfde Google account als dat je gebruikt voor Google analytics en Google ads.

• Klik rechts bovenin op ‘een property toevoegen’ en vul vervolgens je domeinnaam in.

 

Google search console property toevoegen
Google search console property toevoegen

• Verifieer je website door een html code snippet te uploaden via Google analytics of de andere aangegeven opties.
• Volg de 3 stappen hierboven nogmaals en zorg er voor dat zowel de http variant als de https variant aangemeld is bij GSC.

Voorkeursdomein instellen

Voorheen diende je in Google search console je voorkeursdomein in te stellen. Inmiddels hoeft dit niet meer. Voor je SEO strategie hoef je ook niks meer te doen. Google kiest namelijk de beste optie voor je. Wil je hier wel invloed op uitoefenen, zorg er dan voor dat:
• De juiste url variant n de sitemap staat
• De canonical naar het juiste url variant verwijst
• Er een redirect is geplaatst op de urls die je niet wil vertonen.

Land instellen

► Ga naar de oude versie ► zoekverkeer ► Internationale targeting ► land

Google heeft verschillende manieren om te achterhalen op welk land jouw website zich richt. Ze doen dit onder andere door naar je domeinnaam extensie (.nl), het adres op je website, je server locatie, de backlinks die je van andere lokale websites krijgt etc. kijken. Zo kijken ze ook naar de instellingen in GSC. Onze gedachte hierbij is, des te meer signalen des te beter.

Je landinstellingen in Google search console instellen doe je als volgt:

• Ga naar je GSC dashboard → zoekverkeer → Internationale targeting;
• Klik hier op het tabje ‘land’ en selecteer het land waar je je op richt.

 

Google search console land instellen
Google search console land instellen

 

Voeg een Sitemap toe

Als je eenmaal een sitemap hebt aangemaakt, is het belangrijk om deze in te dienen in GSC. Dit doe je als volgt:
• Ga naar je GSC dashboard → sitemaps
• Kies hier voor sitemaps en dien je sitemap in. Vaak is je sitemap terug te vinden op www.jouwwebsite.nl/sitemap.xml.

Tip: Meld je aan voor Bing webmaster tools. Bing heeft een klein marktaandeel maar de concurrentie veel lager. Een kans voor jouw als ondernemer! 

Maak een backup

Google bewaart helaas maar voor 16 maanden jouw website prestaties. Om langer inzicht te behouden in je data, kan je gebruik maken van de ‘search analytics for sheets‘ add on. Deze ‘add on’ voor Google spreadsheets zorgt er voor dat je elke maand (automatisch) een backup maakt van je data. Dit bied je de mogelijkheid om data op een langere termijn te kunnen vergelijken. Met deze ‘add on’ kan je data groeperen op: zoekopdracht, pagina, land en device.

Optimaliseer je website met GSC

Nu je website goed is ingesteld, is het tijd om je website prestaties in GSC te gaan analyseren en optimaliseren. GSC geeft je inzichten in de techniek van je website. Hierbij kan je denken aan pagina’s die wel en niet goed uitgelezen kunnen worden, beveiligingsproblemen, penaltys etc. Daarnaast geeft GSC inzicht in hoe je website presteert in de zoekmachine. Op welke keywords wordt je gevonden, op welke keywords wordt er doorgeklikt etc. Het is belangrijk dat je minimaal een keer per week je website prestaties in Google search console bekijkt. Daarmee ben je op tijd om eventuele fouten te signaleren en beperk je de schade indien er wat aan de hand is. In de onderstaande paragrafen leggen we je uit welke problemen je tegen kunt komen en hoe je deze moet oplossen. 

Indexatie problemen

► Dekking

Als je het ‘dekking rapport’ opent, kun je verschillende foutmeldingen tegenkomen. Deze los je als volgt op:

Indexactie problemen Google search console
Indexactie problemen Google search console

‘submitted url not found (404)’
Deze foutmelding kan je vinden onder het ‘error report’ in het ‘dekking rapport’ ’. Het betekent dat de pagina niet gevonden is op de server. Daarom geeft de server een http status code: 404

Oplossing:
• Klik op de foutmelding en bekijk voor welke urls de foutmelding is ontstaan.
• Kopieer de url en plak hem in je browser. Is het echt een 404?
• Zo ja, ga terug naar GSC. Klik op de url en kies rechts voor ‘fetch’

Google search console fetch as google
Google search console fetch as Google

• Kies in de volgende stap voor ‘fetch’ en Google zal nogmaals je pagina controleren.
• Als het resultaat is: ‘page nog found’, dan gaat het echt om een 404.
• We hebben 2 oplossingen:

1) Laat het zoals het is, Google zal de pagina uit de index halen
2) Je kan een redirect instellen naar een relevante pagina (301)

Goed om te weten: ‘Een 404 heeft geen invloed op je rankings’ aldus een Google medewerker

‘submitted url seems to be a soft 404’

Deze foutmelding kan je vinden onder het ‘error report’ in het ‘dekking rapport’.
Het betekent dat de pagina niet gevonden is op de server maar dat er een verkeerde
http status code is meegegeven.

Oplossing:
• Klik op de foutmelding en bekijk voor welke urls de foutmelding is ontstaan.
• Kopieer de url en plak hem in je browser. Is het echt een 404?
• ja, dan is het een 404. nee, ga terug naar GSC. Kopier de url in de url inspectie tool.
• Klik op ‘live url testen’ en klik vervolgens op ‘geteste pagina bekijken’, ziet de pagina er hetzelfde uit als op jouw live website?. Ja?
• Kijk onder het tabje ‘meer informatie’ en controleer de status code. In het voorbeeld hieronder is het een 200 status code. Dit betekent dat alles goed werkt. Google kan je pagina goed indexeren.

url inspectie tool
Google search console: url inspectie tool

‘Redirect error (301)’

Deze foutmelding kun je vinden onder het ‘error report’ in het ‘dekking rapport’ . Het betekent dat je redirect (301/302) niet goed werkt.

Volg de stappen zoals bij een 404 status code genoemd:
• Check de url in je browser
• ‘fetch and render’ in je browser
• Bekijk wat Google je vertelt over het specifieke issue
• Bekijk de http code van het issue.

Als de https status code een 301 is, werkt het prima. In sommige gevallen kan het zijn dat je te maken hebt met een zogenoemde ‘redirect chain’. Een redirect op een redirect op een redirect (een url die nergens naar toe leidt). Je kunt dit met deze tool controleren. Zorg ervoor dat de redirect chain wordt doorbroken en naar een 2xx status pagina verwijst (een pagina die live op je website is).

‘server error (505)’

Deze foutmelding kun je vinden onder het ‘error report’ in het ‘dekking rapport’. Het betekent dat Google bot je server niet kon bereiken. Het kan zijn dat je server een time out heeft gehad of er langer uit heeft gelegen toen Google langs kwam.

Volg de stappen zoals bij een 404 error genoemd. Als de pagina bereikbaar blijkt te zijn (2xx statuscode), gaat het op dit moment goed. Houd de 505 errors wel goed in de gaten. Als dit te vaak voorkomt is het wellicht tijd om eens met je website host contact op te nemen.

‘indexed, though blocked by robots.txt’

Deze foutmelding kan je vinden onder het ‘vallid with warnings report’ onder het ‘dekking rapport’. Het betekent dat een pagina is geïndexeerd maar om dit moment niet meer gecrawld kan worden door Google omdat het geblokkeerd is in je robots.txt.

Oplossing:
Er is geen standaard oplossing. Het hangt van het doel af waarom de pagina geblokkeerd is in robots.txt of via een no index tag. De combinatie van beide biedt in ieder geval geen uitkomst. Daarnaast zorgt dit ervoor dat je title tag en meta description niet goed weergeven worden in Google:

meta description niet zichtbaar vanwege robots.txt
Meta description niet zichtbaar vanwege een blokaden in robots.txt

Los dit op door te bepalen of je je pagina uit de index wil halen of dat Google je pagina niet meer mag crawlen (uitlezen door Google bots).

Tip: Url inspectie tool

Wanneer je aan de slag gaat met indexatie problemen, maak dan ook gebruik van de url inspectie tool. Door middel van de url inspectie tool kan je inzien:

  • Of Google de pagina in de sitemap heeft gevonden
  • Wanneer Google de pagina voor het laatst gecrawld heeft en door welke bot (Desktop of Mobiel)
  • Of de pagina in geblokkeerd wordt in robots.txt
  • Of Google de pagina geïndexeerd heeft
  • Of Google de pagina als de canonical versie van je pagina ziet
  • Welke http status code Google heeft ontvangen
  • De broncode van de website
  • Een screenshot van de rendered DOM
  • Mogelijke javascript fouten
  • AMP fouten

Deze waardevolle inzichten zullen je vast een stap verder helpen naar de uiteindelijke oplossing.

Html verbeteringen

Een slechte html opmaak, kan een slechte invloed hebben op je SEO. Het is belangrijk dat je de title tag en meta description de juiste richtlijnen aannemen. Google vertelt ons dat er op het gebied van lengte geen vaste richtlijn bestaat:

Medewerker google over de meta description lengte
Medewerker Google over de meta description lengte

‘Doe wat het beste is voor de eindgebruiker’ aldus Google. Wij adviseren je om de volgende richtlijn aan te houden:

lengte title tag: 55 karakters
lengte meta description: 155 karakters

De lengte zal per zoekopdracht verschillen en ook periodiek iets stijgen of dalen. Met deze richtlijnen zit je in de ‘safe zone’. Verder is het van belang dat de title tags en meta descriptions uniek zijn en niet te lang.

In de oude search console was het mogelijk om in de html improvements rapportage html verbeteringen terug te vinden ( zie screenshot hieronder). Of deze rapportage in de nieuwe omgeving terugkomt, is maar de vraag. Het beste is om op dit moment een seo crawler hiervoor te gebruiken zoals screaming frog.

Google search console html verbeteringen
Google search console: html verbeteringen

Door op de foutmelding te klikken, kom je er achter om welke pagina’s het gaat.

Structured data

► Optimalisaties

Uit onderzoek blijkt dat structured data voor een groei van 35% in je doorklik percentage zorgt. Het is dus zonde om foutmeldingen onopgelost te laten (een foutmelding in je structured data, zorgt er bijvoorbeeld voor dat je geen review sterren bij een product beoordeling meer krijgt). 

Voorbeeld snippet door structred data
Voorbeeld snippet door structured data

In de oude Google search console, vond je de structured data foutmeldingen terug onder: zoekopmaak → gestructureerde gegevens (zie het rapport hieronder). Op dit moment heeft Google deze rapportages verwijderd en zijn er alleen voor enkele structured data opmaakvormen rapportages beschikbaar (Events, Jobs, logo, product, Q&A pagina, recept, sitelinks zoekbox en Video). De verwachting is dat dit er in de toekomst meer worden.

De hierboven genoemde rapportages verschijnen alleen in jouw Google search console als je deze opmaak ook op je website hebt staan. Heb je hier foutmeldingen staan, volg dan het volgende stappenplan om het op te lossen.

Structured data foutmeldingen google search console
Structured data foutmeldingen in Google search console

Internationale targeting

► Ga naar de oude versie ► zoekverkeer ► Internationale targeting

Als je je website optimaliseert voor meerdere talen, is het van belang om een alternate language tag op je website te plaatsen. Met deze tag geef je aan dat pagina x op een andere website vertaald is. De content is hetzelfde alleen in een andere taal geschreven. Met deze tag zorg je ervoor dat Google de juiste content aan de juiste doelgroep laat zien (dit is niet bedoeld om duplicate content op te lossen). Het is van belang deze tag’s goed met elkaar te laten communiceren. Bijvoorbeeld, op jouwwebsite.nl staat:

<link href=”https://jouwwebsite.nl/schoen” hreflang=”nl-NL” rel=”alternate” />
<link href=”https://www.jouwwebsite.be/schoen” hreflang=”nl-BE” rel=”alternate” />

Dan dient op jouwwebsite.be dezelfde verwijzing te staan op dezelfde pagina:

<link href=”https://jouwwebsite.nl/schoen” hreflang=”nl-NL” rel=”alternate” />
<link href=”https://www.jouwwebsite.be/schoen” hreflang=”nl-BE” rel=”alternate” />

Als deze pagina’s niet goed met elkaar communiceren, wordt dit in Google search console gemeld als ‘no returning’ tag. Dit kan betekenen dat of de vertaalde pagina geen alternate lang tag heeft of naar een verkeerde pagina verwijst. In het voorbeeld hierboven zou de belgische website dan naar ‘/fietsbel’ ipv ‘/schoen’ verwijzen.

hreflangtag

Google search console: foutmeldingen internationale targeting

Beveiligingsproblemen

► Beveiligingsproblemen en handmatige acties

Beveiligings problemen Google search console.

Wanneer je last hebt van beveiligingsproblemen, dien je direct in actie te komen. Google stuurt zijn klanten liever niet naar gehackte sites en zal daarom jouw gehele website uit de index halen. Ben jij de beheerder van de website, zorg er dan voor dat jouw mail adres gekoppeld is aan het GSC account. Zo ben je direct op de hoogte wanneer er een beveiligingsprobleem zich voor doet. Google maakt van de volgende beveiligingsproblemen een melding:

  • Social Engineering (Phishing).
  • Malware infectie type: Server configuratie.
  • Malware infectie type: SQL injectie.
  • Malware infectie type: Code injectie.
  • Malware infectie type: Error template.
  • Cross-site malware waarschuwingen.
  • Hacked type: Code injectie.
  • Hacked type: Content injectie.
  • Hacked type: URL injectie.

Heb je hier last van? Lees dan de handleiding van Google hoe je dit zo snel mogelijk kan oplossen.

GSC Growth hack tips

Naast de technische rapportages, biedt Google search console je ook inzicht in de prestaties van Google. Deze vind je terug in de performance rapportage (nieuwe omgeving). Hier kun je onder ander zien op welke keywords je rankt, welke urls google vaak vertoond, je doorklikpercentage vanuit google (ook wel ctr genoemd) en het aantal impressies dat je op een keyword gekregen hebt. Deze inzichten geven in eerste instantie weer hoe goed je presteert. Wat veel belangrijker is, zijn de inzichten die je uit deze data kan halen om nog beter te scoren met je organische verkeer. We willen een aantal van deze inzichten met je delen.

Growth hack tip 1:  Lage ctr, lage keyword positie


Performance resultaten Google search console

• Je krijgt nu een lijst met keywords die een slechte ctr hebben en slecht ranken. Keywords waar je eenvoudig meer verkeer uit kan halen.
• Zoek de pagina die bij het keyword hoort door op het keyword te klikken. kies vervolgens bovenin voor het tabje pages. Kopieer deze url.

• Plak linksboven in bij filters de url. Je hebt nu de keywords gevonden die voor deze pagina ranken.
• Optimaliseer de title tag en meta description van deze url. Voeg bijvoorbeeld een betere call to action toe, keywords die emotie aanduiden etc.
• Vergelijk na 4 weken of de resultaten zijn verbeterd. Dit doe je je door naar je performance report te gaan. Hier kies je bij data voor compare. Vergelijk hier de afgelopen 4 weken met de 4 weken ervoor.

Resultaten vergelijken Google search console
Resultaten vergelijken Google search console

Voeg vervolgens een extra filter toe, die filtert op de url waar je de title tag en meta description van verbeterd hebt.

url opzoeken in google search console
Url opzoeken in Google search console

Growth hack tip 2: lage keyword positie, veel impressies

Keywords die tussen positie 8 en 20 staan, zijn keywords die vaak veel vertoningen krijgen maar weinig kliks. Het zijn keywords waar Google van zegt: hé, hier gaat deze website over, maar blijkbaar doe je het iets minder goed dan je concurrent. Daar gaat vanaf nu verandering in komen!

• Ga naar je performance rapport, zet de time ranger op de afgelopen 3 maanden en filter op keywords posities die groter zijn dan positie 7.9
• Klik op impressies & et voila, je hebt een grote lijst met keywords waar je hoog op kunt gaan ranken.

 

filter weergaven google search console
Filterweergaven Google search console

Hoe kan je hier beter op gaan ranken?
• Zoek per keyword uit, welke pagina hier op rankt (zie stappen growth hack tip 1) en verrijk de content met extra informatie over dit onderwerp (indien het relevant is).
• Verbeter je interne link structuur.
• Ga aan de slag met linkbuilding.
• Verreik je content met video en beeldmateriaal.
• Etc.

Wat wij vaak ook doen is deze keywords plaatsen in onze Google ads campagne. We testen verschillende zoekadvertenties om er achter te komen hoe we onze title tag en meta description het best kunnen inrichten. Zo leren beide werelden van elkaar 🙂

En nu jij weer! Wij zijn benieuwd naar jouw strategie? Wat werkte wel en wat niet? Laat een comment achter en laat het ons weten!

Laat een reactie achter