Search Console

Home   »   Search Console

Search Console

Google search console is een onmisbare tool wanneer je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie. In dit artikel leg ik je uit: wat Google Search Console is, wat je er mee kan en hoe je er voor kan zorgen dat je beter gevonden wordt in Google. Nieuwschierig geworden? Lees dan gauw verder.

Wat is Google Search Console?

Search console is een gratis tool van Google waar je o.a. kan zien:

  1. Hoe je website presteerd in de zoekresultaten van Google.
  2. Tegen welke problemen Google aanloopt bij het uitlezen van je website.
  3. Hoe mobiel vriendelijk je website is.
  4. Of je beveiligings problemen hebt.
  5. Welke websites naar jouw website linken.
  6. Etc.

Erg handig dus als je met zoekmachine optimalisatie aan de slag gaat of moet rapporteren over je SEO prestaties.

Aanmelden Google search console

Aanmelden Google search console.
Aanmelden Google search console

Al overtuigd van de mogelijkheden? Dan is het nu tijd om je website aan te melden bij Google search console. Voor het aanmelden van Google search console, zijn de volgende zaken van belang:

  • Een Google account (Gmail).
  • Toegang tot de back-end van je website of een Google analytics account.
  • Een link naar je sitemap of sitemap index.

Alles bij de hand? Dan is het nu tijd om je website aan te melden bij Google.

Wat kan ik met Google search console?

Nu je website goed is aangemeld, is het tijd om je website prestaties in GSC te gaan analyseren en optimaliseren. Google search console geeft je inzichten in de techniek van je website maar ook hoe je website gevonden wordt. In de onderstaande paragrafen leg ik je uit hoe je hier achter komt en wat je kan verbeteren om nog beter in Google gevonden te worden.

Prestatie rapportage

Er kunnen verschillende redenen zijn om je af te vragen hoe hoog je in Google staat. Denk aan:

  • Hoeveel organische kliks je laatste blog post binnen haalt
  • Op welke zoekwoorden je laatste blog post gevonden wordt
  • Hoeveel vertoningen je laatste blog post heeft gekregen.
Prestatie rapportage Google search console

Je prestatie rapportage in Google search console geeft je antwoord op al dit soort vragen.

Waarom staat mijn website niet op Google?

Zie je je website nog niet terug komen in de zoekresultaten en zie je ook geen resultaten in de prestatie rapportage van Google search console. Dan is er waarschijnlijk een ander probleem aan de hand. Om dit probleem op te lossen, kan je het best de indexdekking rapportage openen. In deze rapportage vind je (vaak) de oorzaak waarom je website nog niet in Google staat.

Mogelijke oorzaken kunnen zijn:

  1. Geindexeerd zonder content
  2. Geblokkeerd door robots.txt
  3. Uitgesloten door een no index tag
  4. Geindexeerd maar geblokkeerd door robots.txt
  5. Ingediende URL niet gevonden (404 error)
  6. Soft 404
  7. Fout met omleiding
  8. Server fout (5xx)
  9. Canonical tag wordt niet overgenomen
  10. Ontdekt – op dit moment nog niet geindexeerd
  11. Gecrawld – op dit moment nog niet geindexeerd.

Vaak wordt je probleem opgelost door een van de bovenstaande oorzaken. NIet? Dan raad ik je aan de website URL in de URL inspectie tool te plakken.

Url inspectie tool

URL inspectie tool

Door een URL in de URL inspectie tool in te vullen, kom je er onder andere achter:

  • Wanneer Google de pagina voor het laatst gecrawld heeft en door welke user agent.
  • Of de pagina in geblokkeerd wordt in robots.txt
  • Of Google de pagina geïndexeerd heeft.
  • Of de pagina terug te vinden is in je Sitemap.
  • Of Google de pagina als de canonical versie van je pagina ziet.
  • Welke http status code Google heeft ontvangen.
  • De broncode van de website.
  • Een screenshot van de rendered DOM.
  • Mogelijke javascript fouten.
  • AMP fouten.

Deze inzichten helpen je vaak bij het oplossen van indexatie problemen. Daarnaast is de URL inspectie tool ook handig om prioriteit van een pagina door te geven. Hiermee vertel je aan Google: “Ik heb een nieuwe pagina aangemaakt of gewijzigd. Bekijk hem als eerste”. Je doet dit door te klikken op: “indexering aanvragen”.

Optimalisatie rapportages in Google search console

Sinds 2019 is Google druk bezig met het verbeteren van Google search console. Zo zijn er een hoop handige optimalisatie rapportages bijgekomen. Deze rapportages helpen je gedetailleerd problemen oplossen. Google verteld je eigenlijk zaken zoals: Hoe denkt Google over je gebruiksvriendelijkheid op je website (paxe experience), je mobiel vriendelijkheid en je structured data opmaak (rich result status rapportages). In mijn optiek, subtiele hints van Google die ze je graag zien oplossen. Los je het op? Dan zal Google je daarvoor belonen met Rich results, een hogere posites en hopelijk meer bezoekers. Mijn advies: Loop eens door de volgende rapportages heen en kijk waar je evt. verbeterpunten kan doorvoeren:

Goed om te weten:
Niet alle rapportages verschijnen in jouw Google search console. Dit geld voornamelijk voor de structured data rapportages. Heb je hier foutmeldingen staan, volg dan het volgende stappenplan om het op te lossen.

Internationale targeting

Als je je website optimaliseert voor meerdere talen, is het van belang om een alternate language tag op je website te plaatsen. Met deze tag geef je aan dat pagina x op een andere website vertaald is. De content is hetzelfde alleen in een andere taal geschreven. Met deze tag zorg je ervoor dat Google de juiste content aan de juiste doelgroep laat zien (dit is niet bedoeld om duplicate content op te lossen). Het is van belang deze tag’s goed met elkaar te laten communiceren. Bijvoorbeeld, op jouwwebsite.nl staat:

<link href=”https://jouwwebsite.nl/schoen” hreflang=”nl-NL” rel=”alternate” />
<link href=”https://www.jouwwebsite.be/schoen” hreflang=”nl-BE” rel=”alternate” />

Dan dient op jouwwebsite.be dezelfde verwijzing te staan op dezelfde pagina:

<link href=”https://jouwwebsite.nl/schoen” hreflang=”nl-NL” rel=”alternate” />
<link href=”https://www.jouwwebsite.be/schoen” hreflang=”nl-BE” rel=”alternate” />

Als deze pagina’s niet goed met elkaar communiceren, wordt dit in Google search console gemeld als ‘no returning’ tag. Dit kan betekenen dat of de vertaalde pagina geen alternate lang tag heeft of naar een verkeerde pagina verwijst. In het voorbeeld hierboven zou de belgische website dan naar ‘/fietsbel’ ipv ‘/schoen’ verwijzen.

hreflangtag

Google search console: foutmeldingen internationale targeting

Beveiligingsproblemen en handmatige acties

Wanneer je last hebt van beveiligingsproblemen, dien je direct in actie te komen. Google stuurt zijn klanten liever niet naar gehackte sites en zal daarom jouw gehele website uit de index halen.

Tip: Ben jij de beheerder van de website, zorg er dan voor dat jouw mail adres gekoppeld is aan het GSC account. Zo ben je direct op de hoogte wanneer er een beveiligingsprobleem zijn.

Beveiligings problemen Google search console.

Google maakt o.a. van de volgende beveiligings problemen een melding:

  • Social Engineering (Phishing).
  • Malware infectie type: Server configuratie.
  • Malware infectie type: SQL injectie.
  • Malware infectie type: Code injectie.
  • Malware infectie type: Error template.
  • Cross-site malware waarschuwingen.
  • Hacked type: Code injectie.
  • Hacked type: Content injectie.
  • Hacked type: URL injectie.

Heb je hier last van? Lees dan de handleiding van Google hoe je dit zo snel mogelijk kan oplossen.

Google search console tips

Ik zie Google search console als een onderdeel van mijn gereedschapskist. Aan jouw de taak om hier creatief mee om te gaan. Hieronder deel ik een aantal tips die je op weg kunnen helpen

Tip 1:  Lage ctr, lage zoekwoorden positie


Performance resultaten Google search console

Ga naar je prestatie rapportage en filter op: CTR < 1% en je zoekwoorden positie > 30.

  • Je krijgt nu een lijst met zoekopdrachten die een slechte ctr hebben en niet hoog in Google staan. zoekopdrachten waar je eenvoudig meer verkeer uit kan halen.
  • Zoek de pagina die bij het keyword hoort door op het keyword te klikken. kies vervolgens bovenin voor het tabje pages. Kopieer deze url.
  • Verwijder de filter: zoekopdracht en maak een nieuwe filter aan je gekopierde URL.
  • Optimaliseer de title tag en meta description van deze url. Voeg bijvoorbeeld een betere call to action toe, keywords die emotie aanduiden etc.

Vergelijk na 4 weken of de resultaten zijn verbeterd. Dit doe je je door naar je performance report te gaan. Hier kies je bij data voor Vergelijken. Vergelijk hier de afgelopen 4 weken met de 4 weken ervoor.

Resultaten vergelijken Google search console
Resultaten vergelijken Google search console

Voeg vervolgens een extra filter toe, die filtert op de url waar je de title tag en meta description van verbeterd hebt.

url opzoeken in google search console
Url opzoeken in Google search console

Tip 2: lage keyword positie, veel impressies

Keywords die tussen positie 8 en 20 staan, zijn keywords die vaak veel vertoningen krijgen maar weinig kliks. Het zijn keywords waar Google van zegt: hé, hier gaat deze website over, maar blijkbaar doe je het iets minder goed dan je concurrent. Daar gaat vanaf nu verandering in komen!

  • Ga naar je prestatie rapportage, zet de time range op de afgelopen 3 maanden en filter op keywords posities die groter zijn dan positie 7.9
  • Klik op impressies & et voila, je hebt een grote lijst met keywords waar je hoog op kunt gaan ranken.
filter weergaven google search console
Filterweergaven Google search console

Hoe kan je hier beter op gaan ranken?

  • Zoek per keyword uit, welke pagina hier op rankt (zie stappen tip 1) en verrijk de content met extra informatie over dit onderwerp (indien het relevant is).
  • Verbeter je interne link structuur.
  • Ga aan de slag met linkbuilding.
  • Verreik je content met video en beeldmateriaal.
  • Etc.

Doe je dit goed, dan zal je als snel beter gevonden worden op deze relevante zoekopdrachten.

Tip: Plaats deze zoekopdrachten ook in je Google ads campagne. Op die manier kan je verschillende zoekadvertenties testen om er achter te komen hoe jij je title tag en meta description het best kan inrichten.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij