Search Console

Search consol

Search console geeft je een kijkje ‘onder de motorkap’ van je SEO prestaties. Zoals een motor benzine en koelvloeistof nodig heeft, zo geldt dat voor Seo ook. De best presterende motor zal uiteindelijk het hoogst scoren in Google. 

Om inzicht te krijgen in jouw SEO prestaties, helpen we je bij het inrichten en aanmelden van Google Search Console (GSC). Samen met onze inzichten, strategieën en tips laten we je zien wat GSC allemaal te bieden heeft om jouw website prestaties de juiste richting in te sturen.

Google search console Instellen

Aanmelden Google search console

Je staat op het punt om een betere relatie aan te gaan met Google. Door je aan te melden voor Google search console, krijg je betere inzichten in hoe Google jouw website ziet en indexeert. GSC is eigenlijk een omgeving waarin jij communiceert met de bots van Google. Door de website vlekkeloos te laten communiceren met Google, zal jij straks beter gevonden worden.

Aanmelden voor Google search console doe je als volgt:

• Ga naar search console en meld je aan met je Google account.

Tip: gebruik hetzelfde Google account als dat je gebruikt voor Google analytics en Google ads.

• Klik rechts bovenin op ‘een property toevoegen’ en vul vervolgens je domeinnaam in.

Google search console property toevoegen
Google search console property toevoegen

• Verifieer je website door een html code snippet te uploaden via Google analytics of de andere aangegeven opties.
• Volg de 3 stappen hierboven nogmaals en zorg er voor dat zowel de http variant als de https variant aangemeld is bij GSC.

Voorkeursdomein instellen

Voorheen diende je in Google search console je voorkeursdomein in te stellen. Inmiddels kies Google de beste variant. Wil je hier invloed op uitoefenen? zorg er dan voor dat:
• De juiste url variant in de sitemap staat
• De canonical naar het juiste url variant verwijst
• Er een redirect is geplaatst op de urls die je niet wil vertonen.

Land instellen Google search console

► Verouderde tools en rapporten ► Internationale targeting ► land

Google heeft verschillende manieren om te achterhalen op welk land jouw website zich richt. Ze doen dit onder andere door naar je domeinnaam extensie (.nl), je hreflang tag, je server locatie, de backlinks die je van andere lokale websites krijgt etc. kijken. Ook in Google search console kan je een hint doorgeven over het land waar jij je op richt.

Je landinstellingen in Google search console instellen doe je als volgt:

• Ga naar je GSC dashboard → zoekverkeer → Internationale targeting;
• Klik hier op het tabje ‘land’ en selecteer het land waar je je op richt.

Google search console land instellen
Google search console land instellen

Sitemap toevoegen aan Google search console

► Sitemaps

Google search console heeft een aparte sectie voor je sitemap. Hier kan je o.a. een sitemap indienen voor je pagina’s, video’s en afbeeldingen. Nadat je een sitemap volgens de richtlijnen hebt gemaakt, kan je die hier indienen (In Google Search console wordt dit: verzenden genoemd). 

Sitemap verzenden in Google search console

Na het verzenden van je sitemap, is Google aan zet 😉 Bij het kopje:
• Verzonden: lees je de datum wanneer het verzonden is
• laatst gelezen:Lees je de datum wanneer Google je sitemap voor het laatst gelezen heeft
• Status: lees je de status van je sitemap. Of terwijl, hoe heeft Google je sitemap ontvangen?

Tip: Meld je aan voor Bing webmaster tools. Bing heeft een klein marktaandeel maar de concurrentie veel lager. Een kans voor jouw als ondernemer! 

Backup Google search console data

Google bewaart helaas maar voor 16 maanden jouw website prestaties. Om langer inzicht te behouden in je data, kan je gebruik maken van de ‘search analytics for sheets‘ add on. Deze ‘add on’ voor Google spreadsheets zorgt er voor dat je elke maand (automatisch) een backup maakt van je data. Dit bied je de mogelijkheid om data op een langere termijn te kunnen vergelijken. Met deze ‘add on’ kan je data groeperen op: zoekopdracht, pagina, land en device.

Hoe hoog sta ik in Google?

Prestatie rapportage

Er kunnen verschillende redenen zijn om je af te vragen hoe hoog je in Google genoteerd staat. Denk aan: je wilt weten hoe je blog presteert of wat je laatste SEO wijzigingen hebben opgeleverd? Antwoord op deze vraag vind je o.a. terug in je prestatie rapportage in Google search console.

Prestatie rapportage Google search console
Prestatie rapportage Google search console

In je prestatie rapportage worden alle vertoningen, kliks, gemiddelde doorklikpercentages (CTR) en je positie in Google vertoond. Wanneer je de rapportage opent, zie je een totaaloverzicht binnen een bepaalde tijds range. D.m.v. de filters links bovenin, kan jij deze rapportage helemaal naar je eigen hand zetten en er bijvoorbeeld achter komen:

• Hoeveel organische kliks je laatste blog post binnen haalt
• Op welke zoekwoorden je laatste blog post gevonden wordt
• Hoeveel vertoningen je laatste blog post heeft gekregen.

Google search console heeft o.a. de volgende filters:

• Zoekopdrachten: Door deze filter te gebruiken kan je o.a. zien hoe een zoekopdracht presteert die de worden x en y bevatten of hoe een specifieke zoekopdracht bijvoorbeeld: kano kopen presteert.
• pagina’s: Door deze filter te gebruiken kan je o.a. zien hoe een pagina presteert die de woorden x en y in de url heeft zitten of hoe een exacte url presteert.
• Landen: Door deze filter te gebruiken kan je o.a. zien uit welke landen je zoekverkeer vandaan komt.
• Apparaten: Door deze filter te gebruiken kan je o.a. zien via welke type apparaten je zoekverkeer binnen komt.
• Datum: Je kan je resultaten filteren op vooraf ingestelde periodes of een aangepaste tijdsperiode.

Extra filter mogelijkheden

Extra filters prestatie rapportage
Extra filters prestatie rapportage

Onder de grafiek, vind je nog een mogelijkheid om te filteren. Deze filter kan je bijvoorbeeld gebruiken om:

• Te zien op welke zoekopdrachten je in de top 10 rankt.
• Welke zoekopdrachten veel vertoningen hebben maar weinig kliks
• Welke zoekopdrachten een hoog doorklikpercentage hebben.

Let op: Google laat de resultaten zien van de canonical versie van je pagina.

Voor en nadelen prestatie rapportage

Het prestatie rapport, biedt voordelen, maar is in mijn perspectief ook niet helemaal ideaal. Om een compleet beeld te krijgen van mijn prestaties, maak ik gebruik van meerdere SEO tools.

Voordelen Google search console:
• Daadwerkelijke data van Google i.p.v. gescrapte data 3rd party rank trackers. Je ziet dus echt hoe je in Google presteert.
• Eenvoudig te koppelen met andere tools van Google. Bijvoorbeeld: Google analytics en Google data studio
• De inzichten zijn gratis i.p.v. een betaalde tool.

Nadelen Google search console:
• Niet geschikt voor lokale SEO. Dit omdat je niet kan filteren op plaats of postcode.
• UX niet altijd even gebruiksvriendelijk om bijvoorbeeld: posities te monitoren
• Niet mogelijk om rapportage instellingen op te slaan. Bijvoorbeeld bepaalde zoekwoorden die je eenvoudig wil monitoren.

Optimaliseer je website met Google search console

Nu je website goed is ingesteld, is het tijd om je website prestaties in GSC te gaan analyseren en optimaliseren. GSC geeft je inzichten in de techniek van je website. Hierbij kan je denken aan pagina’s die wel en niet goed uitgelezen kunnen worden, beveiligingsproblemen, penaltys etc. Daarnaast geeft GSC inzicht in hoe je website presteert in de zoekmachine. Op welke keywords wordt je gevonden, op welke keywords wordt er doorgeklikt etc. Het is belangrijk dat je minimaal een keer per week je website prestaties in Google search console bekijkt. Daarmee ben je op tijd om eventuele fouten te signaleren en beperk je de schade indien er wat aan de hand is. In de onderstaande paragrafen leggen we je uit welke problemen je tegen kunt komen en hoe je deze moet oplossen. 

Indexatie problemen

► Dekking rapportage Google search console

Als je het ‘dekking rapport’ opent, kun je verschillende foutmeldingen tegenkomen. Deze los je als volgt op:

Indexactie problemen Google search console
Indexactie problemen Google search console

Ingediende URL niet gevonden (404)

► Dekking rapportage Google search console

Deze foutmelding kan je vinden onder het ‘error report’ in het ‘dekking rapport’ ’. Het betekent dat de pagina niet gevonden is op de server. Daarom geeft de server een http status code: 404

Oplossing:
• Klik op de foutmelding en bekijk voor welke urls de foutmelding is ontstaan.
• Kopieer de url en plak hem in je browser. Is het echt een 404?
• Zo ja, ga terug naar GSC. Klik op de url en kies rechts voor ‘fetch’

Google search console fetch as google
Google search console fetch as Google

• Kies in de volgende stap voor ‘fetch’ en Google zal nogmaals je pagina controleren.
• Als het resultaat is: ‘page nog found’, dan gaat het echt om een 404.
• We hebben 2 oplossingen:

1) Laat het zoals het is, Google zal de pagina uit de index halen
2) Je kan een redirect instellen naar een relevante pagina (301)

Goed om te weten: ‘Een 404 heeft geen invloed op je rankings’ aldus een Google medewerker

Ingediende URL is een soft 404

► Dekking rapportage Google search console

Deze foutmelding kan je vinden onder het ‘error report’ in het ‘dekking rapport’.
Het betekent dat de pagina niet gevonden is op de server maar dat er een verkeerde
http status code is meegegeven.

Oplossing:
• Klik op de foutmelding en bekijk voor welke urls de foutmelding is ontstaan.
• Kopieer de url en plak hem in je browser. Is het echt een 404?
• ja, dan is het een 404. nee, ga terug naar GSC. Kopier de url in de url inspectie tool.
• Klik op ‘live url testen’ en klik vervolgens op ‘geteste pagina bekijken’, ziet de pagina er hetzelfde uit als op jouw live website?. Ja?
• Kijk onder het tabje ‘meer informatie’ en controleer de status code. In het voorbeeld hieronder is het een 200 status code. Dit betekent dat alles goed werkt. Google kan je pagina goed indexeren.

url inspectie tool
Google search console: url inspectie tool

Fout met omleiding (301 redirect error)

► Dekking rapportage Google search console

Deze foutmelding kun je vinden onder het ‘error report’ in het ‘dekking rapport’ . Het betekent dat je redirect (301/302) niet goed werkt.

Volg de stappen zoals bij een 404 status code genoemd:
• Check de url in je browser
• ‘fetch and render’ in je browser
• Bekijk wat Google je vertelt over het specifieke issue
• Bekijk de http code van het issue.

Als de https status code een 301 is, werkt het prima. In sommige gevallen kan het zijn dat je te maken hebt met een zogenoemde ‘redirect chain’. Een redirect op een redirect op een redirect (een url die nergens naar toe leidt). Je kunt dit met deze tool controleren. Zorg ervoor dat de redirect chain wordt doorbroken en naar een 2xx status pagina verwijst (een pagina die live op je website is).

Serverfout (5xx)

► Dekking rapportage Google search console

Deze foutmelding kun je vinden onder het ‘error report’ in het ‘dekking rapport’. Het betekent dat Google bot je server niet kon bereiken. Het kan zijn dat je server een time out heeft gehad of er langer uit heeft gelegen toen Google langs kwam.

Volg de stappen zoals bij een 404 error genoemd. Als de pagina bereikbaar blijkt te zijn (2xx statuscode), gaat het op dit moment goed. Houd de 505 errors wel goed in de gaten. Als dit te vaak voorkomt is het wellicht tijd om eens met je website host contact op te nemen.

Geïndexeerd, maar geblokkeerd door robots.txt

► Dekking rapportage Google search console

Deze foutmelding kan je vinden onder het ‘vallid with warnings report’ onder het ‘dekking rapport’. Het betekent dat een pagina is geïndexeerd maar om dit moment niet meer gecrawld kan worden door Google omdat het geblokkeerd is in je robots.txt.

Oplossing:
Er is geen standaard oplossing. Het hangt van het doel af waarom de pagina geblokkeerd is in robots.txt of via een no index tag. De combinatie van beide biedt in ieder geval geen uitkomst. Daarnaast zorgt dit ervoor dat je title tag en meta description niet goed weergeven worden in Google:

meta description niet zichtbaar vanwege robots.txt
Meta description niet zichtbaar vanwege een blokaden in robots.txt

Los dit op door te bepalen of je je pagina uit de index wil halen of dat Google je pagina niet meer mag crawlen (uitlezen door Google bots).

Url inspectie tool

► boven aan in Google search console

Wanneer je aan de slag gaat met indexatie problemen, maak dan ook gebruik van de url inspectie tool. Door middel van de url inspectie tool kan je inzien:

  • Of Google de pagina in de sitemap heeft gevonden
  • Wanneer Google de pagina voor het laatst gecrawld heeft en door welke bot (Desktop of Mobiel)
  • Of de pagina in geblokkeerd wordt in robots.txt
  • Of Google de pagina geïndexeerd heeft
  • Of Google de pagina als de canonical versie van je pagina ziet
  • Welke http status code Google heeft ontvangen
  • De broncode van de website
  • Een screenshot van de rendered DOM
  • Mogelijke javascript fouten
  • AMP fouten

Deze waardevolle inzichten zullen je een stap verder helpen naar de uiteindelijke oplossing.

Google search console sitemap fouten

► Sitemaps

In je sitemap rapportage, kan je zien of Google je sitemap op de juiste manier heeft ontvangen. Indien de status: succesvol is, hoef je niks te doen.
Er is werk aan de winkel als je het volgende ziet staan:

Sitemap status: kan niet ophalen
Als je deze status te zien krijgt, betekent dat Google je gehele sitemap niet kan ophalen.
Dit kan verschillende redenen hebben, het meest eenvoudige om er achter te komen wat de oorzaak is, maak ik altijd gebruik van de url inspectie tool.

Sitemap status: bevat fouten
In dit geval is de sitemap wel opgehaald, maar loopt Google tegen fouten aan. De meest voorkomende fouten zijn:

• De meest voorkomende fouten:
• Urls niet gevolgd
• Url niet toegestaan
• Fout bij het comprimeren
• Lege sitemap
• Fout met bestandsgrootte van je sitemap
• Ongeldige URL
• Ongeldige XML ( teveel tags)
• Onjuiste indeling van de sitemap
• Http-fout
• Sitemap bevat URL’s die worden geblokkeerd door robots.txt

Mijn advies: rapporteer deze fouten aan je developer of server beheerder. Leg hem uit wat je ontdekt hebt en bespreek hoe je dit samen kan oplossen. Opgelost? Google bezoekt frequent je sitemap. Je hoeft hem dus niet opnieuw in te dienen.

Html verbeteringen

Een slechte html opmaak, kan een slechte invloed hebben op je SEO. Het is belangrijk dat je de title tag en meta description de juiste richtlijnen aannemen. Google vertelt ons dat er op het gebied van lengte geen vaste richtlijn bestaat:

Medewerker google over de meta description lengte
Medewerker Google over de meta description lengte

‘Doe wat het beste is voor de eindgebruiker’ aldus Google. Wij adviseren je om de volgende richtlijn aan te houden voor een title tag en meta description.

Update: In de oude search console was het mogelijk om in de html verbetering rapportage html verbeteringen terug te vinden ( zie screenshot hieronder). Helaas is deze niet meer beschikbaar. Om deze verbeteringen wel door te kunnen voeren, adviseer ik je om een webcrawler te gebruiken. Kijk in de webcrawler naar onderdelen zoals: de lengte van je title tag, je meta description en je robots meta tag.

Google search console html verbeteringen
Google search console: html verbeteringen

Optimalisatie rapportages in Google search console

Sinds 2019 is Google druk bezig met het verbeteren van Google search console. Zo zijn er een hoop handige optimalisatie rapportages bijgekomen. Deze rapportages helpen je gedetailleerd problemen oplossen. Google verteld je eigenlijk zaken zoals: Hoe denkt Google over je gebruiksvriendelijkheid op je website (site vitaliteit), je mobiel vriendelijkheid en je structured data opmaak (rich result status rapportages). In mijn optiek, subtiele hints van Google die ze je graag zien oplossen. Los je het op? Dan zal Google je daarvoor belonen met Rich results, een hogere posites en hopelijk meer bezoekers. Mijn advies: Loop eens door de volgende rapportages heen en kijk waar je evt. verbeterpunten kan doorvoeren:

  • Site vitaliteit
  • Mobiele bruikbaarheid rapportage
  • Brood kruimels
  • Logo’s
  • Producten
  • Review fragmenten
  • Zoekvak voor sitelinks
  • Begeleidende recepten voor de Google assistent
  • Recepten
  • AMP
  • Videos
  • Vacatures
  • Evenementen
  • How to vragen

Goed om te weten:
De hierboven genoemde rapportages verschijnen alleen in jouw Google search console als je deze opmaak ook op je website hebt staan. Heb je hier foutmeldingen staan, volg dan het volgende stappenplan om het op te lossen.

Internationale targeting Google search console

► Verouderde rapporten ► Internationale targeting

Als je je website optimaliseert voor meerdere talen, is het van belang om een alternate language tag op je website te plaatsen. Met deze tag geef je aan dat pagina x op een andere website vertaald is. De content is hetzelfde alleen in een andere taal geschreven. Met deze tag zorg je ervoor dat Google de juiste content aan de juiste doelgroep laat zien (dit is niet bedoeld om duplicate content op te lossen). Het is van belang deze tag’s goed met elkaar te laten communiceren. Bijvoorbeeld, op jouwwebsite.nl staat:

<link href=”https://jouwwebsite.nl/schoen” hreflang=”nl-NL” rel=”alternate” />
<link href=”https://www.jouwwebsite.be/schoen” hreflang=”nl-BE” rel=”alternate” />

Dan dient op jouwwebsite.be dezelfde verwijzing te staan op dezelfde pagina:

<link href=”https://jouwwebsite.nl/schoen” hreflang=”nl-NL” rel=”alternate” />
<link href=”https://www.jouwwebsite.be/schoen” hreflang=”nl-BE” rel=”alternate” />

Als deze pagina’s niet goed met elkaar communiceren, wordt dit in Google search console gemeld als ‘no returning’ tag. Dit kan betekenen dat of de vertaalde pagina geen alternate lang tag heeft of naar een verkeerde pagina verwijst. In het voorbeeld hierboven zou de belgische website dan naar ‘/fietsbel’ ipv ‘/schoen’ verwijzen.

hreflangtag

Google search console: foutmeldingen internationale targeting

Beveiligingsproblemen en handmatige acties

► Beveiligingsproblemen en handmatige acties

Beveiligings problemen Google search console.

Wanneer je last hebt van beveiligingsproblemen, dien je direct in actie te komen. Google stuurt zijn klanten liever niet naar gehackte sites en zal daarom jouw gehele website uit de index halen. Ben jij de beheerder van de website, zorg er dan voor dat jouw mail adres gekoppeld is aan het GSC account. Zo ben je direct op de hoogte wanneer er een beveiligingsprobleem zich voor doet. Google maakt van de volgende beveiligingsproblemen een melding:

  • Social Engineering (Phishing).
  • Malware infectie type: Server configuratie.
  • Malware infectie type: SQL injectie.
  • Malware infectie type: Code injectie.
  • Malware infectie type: Error template.
  • Cross-site malware waarschuwingen.
  • Hacked type: Code injectie.
  • Hacked type: Content injectie.
  • Hacked type: URL injectie.

Heb je hier last van? Lees dan de handleiding van Google hoe je dit zo snel mogelijk kan oplossen.

GSC Growth hack tips

Naast de technische rapportages, biedt Google search console je ook inzicht in de prestaties van Google. Deze vind je terug in de performance rapportage (nieuwe omgeving). Hier kun je onder ander zien op welke keywords je rankt, welke urls google vaak vertoond, je doorklikpercentage vanuit google (ook wel ctr genoemd) en het aantal impressies dat je op een keyword gekregen hebt. Deze inzichten geven in eerste instantie weer hoe goed je presteert. Wat veel belangrijker is, zijn de inzichten die je uit deze data kan halen om nog beter te scoren met je organische verkeer. We willen een aantal van deze inzichten met je delen.

Growth hack tip 1:  Lage ctr, lage keyword positie


Performance resultaten Google search console

• Je krijgt nu een lijst met keywords die een slechte ctr hebben en slecht ranken. Keywords waar je eenvoudig meer verkeer uit kan halen.
• Zoek de pagina die bij het keyword hoort door op het keyword te klikken. kies vervolgens bovenin voor het tabje pages. Kopieer deze url.

• Plak linksboven in bij filters de url. Je hebt nu de keywords gevonden die voor deze pagina ranken.
• Optimaliseer de title tag en meta description van deze url. Voeg bijvoorbeeld een betere call to action toe, keywords die emotie aanduiden etc.
• Vergelijk na 4 weken of de resultaten zijn verbeterd. Dit doe je je door naar je performance report te gaan. Hier kies je bij data voor compare. Vergelijk hier de afgelopen 4 weken met de 4 weken ervoor.

Resultaten vergelijken Google search console
Resultaten vergelijken Google search console

Voeg vervolgens een extra filter toe, die filtert op de url waar je de title tag en meta description van verbeterd hebt.

url opzoeken in google search console
Url opzoeken in Google search console

Growth hack tip 2: lage keyword positie, veel impressies

Keywords die tussen positie 8 en 20 staan, zijn keywords die vaak veel vertoningen krijgen maar weinig kliks. Het zijn keywords waar Google van zegt: hé, hier gaat deze website over, maar blijkbaar doe je het iets minder goed dan je concurrent. Daar gaat vanaf nu verandering in komen!

• Ga naar je performance rapport, zet de time ranger op de afgelopen 3 maanden en filter op keywords posities die groter zijn dan positie 7.9
• Klik op impressies & et voila, je hebt een grote lijst met keywords waar je hoog op kunt gaan ranken.

filter weergaven google search console
Filterweergaven Google search console

Hoe kan je hier beter op gaan ranken?
• Zoek per keyword uit, welke pagina hier op rankt (zie stappen growth hack tip 1) en verrijk de content met extra informatie over dit onderwerp (indien het relevant is).
• Verbeter je interne link structuur.
• Ga aan de slag met linkbuilding.
• Verreik je content met video en beeldmateriaal.
• Etc.

Tip: Wat wij vaak ook doen is deze keywords plaatsen in onze Google ads campagne. We testen verschillende zoekadvertenties om er achter te komen hoe we onze title tag en meta description het best kunnen inrichten. Zo leren beide werelden van elkaar 🙂

En nu jij weer! Wij zijn benieuwd naar jouw strategie? Wat werkte wel en wat niet? Laat een comment achter en laat het ons weten!

Laat een reactie achter