Mobielvriendelijke website

Mobielvriendelijke website

57% van het zoekverkeer komt is mobiel verkeeren als we de grafieken mogen geloven, neemt het aandeel mobiel alleen maar toe. Al sinds 2015, krijgen mobiel vriendelijke websites voorkeur in Google. Recent is Google zelfs overgestapt naar een volledige ‘mobile first index’. Dit houdt in dat Google zowel op desktop als op mobiel, de mobiele indexering gebruikt. Nu je weet dat 95% van het mobiele zoekverkeer via Google komt, is het tijd om ook jouw website mobielvriendelijk te maken.

 

Belangrijk voor mobiele SEO

 

1. Mobielvriendelijk design

Zoals in de inleiding genoemd, dient je website mobielvriendelijk te zijn. Wij adviseren je te kiezen voor een responsive design. Deze techniek zorgt er voor dat het formaat van de website zich aanpast aan de individuele gebruiker. Er zijn ook andere opties zoals, dynamic serving en een aparte mobiele website. Echter raad Google dit niet aan om te gebruiken.  

Het voordeel van een responsive design:

• Geen aparte urls, maar gewoon een url voor dezelfde content
• Minder duplicate content issues die evt. opgelost dienen te worden
• De beste user experience
• De content op je website is eenvoudig te lezen. Als er alleen een desktop versie aanwezig is, moet je de hele tijd in en uitzoomen (onhandig!)
• Google hoeft je webpagina maar een keer te crawlen waardoor het meer tijd overhoudt voor andere pagina’s

Tip: Maak je gebruik van een responsive design, vergeet niet de viewport content meta tag in de broncode van je website te plaatsen.

 

Mobiel vriendelijkheidstest  Google
Mobielvriendelijke test Google

Hoe mobielvriendelijk jouw website is, kun je testen in de mobielvriendelijkheid test van Google. Door jouw website in te voeren, krijg je een adviesrapport voor je website. Voer je deze door, dan zal de gebruikerservaring aanzienlijk verbeteren.

rapportage: Mobiele bruikbaarheid in Google search console
rapportage: Mobiele bruikbaarheid in Google search console

Daarnaast raden wij je ook aan om je mobiel bruikbaarheids rapport in Google search console te bekijken. Dit rapport geeft gerichte adviezen per pagina die verbeterd dienen te worden. Je kunt dit rapport terug vinden onder Optimalisatie → mobiele bruikbaarheid.

 

2. Mobiele website snelheid

Google adviseert de snelheid van je mobiele website onder 1 seconde te krijgen. Dit is een uitdaging, maar zeker de moeite waard (zie afbeelding hieronder).

 

Kosten langzame website
Kosten langzame website

 

Tip: Lees onze adviezen om je websitesnelheid te verbeteren.

 

3. Optimaliseer je content voor mobiel

Een mobiele gebruiker heeft over het algemeen minder geduld en wil eenvoudig en snel door je content heen kunnen lezen. Van belang hierbij is dat je een niet te groot lettertype gebruikt, met kleinere afbeeldingen aan de slag gaat dan op je desktop en zorgt voor een goed contrast tussen je tekst en achtergrond. 

Voor mobiele websites die gebruik maken van dynamic serving of een aparte url structuur hanteren, adviseren wij de title tag, meta description en de content te controleren op verschillen. Voor de mobiele versie, maakt het niet uit dat er content onder een ‘lees verder’ button verdwijnt

 

4. Gebruik structured data

Door gebruik te maken van structured data, wordt de kans op een future snippet vergroot. 

 

voorbeelden future snippets
Voorbeelden future snippets

Zeker op via mobiel verker, nemen deze snippets een groot gedeelte in Google (boven de vouw) in beslag. Het is dus belangrijk om, indien dit voor jouw website relevant is, hier ook aanwezig te zijn.

 

5. Interne linkstructuur

Zorg dat al je pagina’s goed bereikbaar zijn. Pagina’s die o.b.v. gebruikers interacties bereikbaar zijn (door bijvoorbeeld on-click of on-scroll events), worden niet uitgelezen door Google. Zorg ervoor dat elke pagina met een ahref link bereikbaar is.

Daarnaast is het goed om o.a. je categorie overzicht pagina’s te controleren. Worden deze op een mobiele versie opgesplitst, dan adviseren wij je de ‘rel=”next” and rel=”prev” attribuut’ toe te voegen.

Belangrijke aandachtspunten:
• Pop ups op je website maken het voor je website bezoeker lastig om de content te lezen. Google heeft dit recent ook als voorbeeld op hun blog genoemd. Wij adviseren deze niet te gebruiken
• Gebruik geen flash voor video en gifs maar in plaats daarvan een html5 opmaak. Flash wordt namelijk niet ondersteund door Google
• Blokkeer geen afbeeldingen, javascript, css en de mobiele user-agent in je robots.txt
• Controleer je canonical tags wanneer je gebruik maakt van een aparte mobiele url
• Wanneer je een aparte mobiele url gebruikt en verschillende internationale websites hebt, is het belangrijk dat de hreflang tag van mobiel naar mobiel verwijst en van desktop naar desktop
• Controleer of Google jouw website hetzelfde ziet als jij in je webbrowser. Dit doe je door de ‘fetch as google’ tool te gebruiken. Vul hier de url in die je wilt testen en bekijk vervolgens of Google geen afbeeldingen, links of tekst mist

En nu jij weer! Wat leverde een geoptimaliseerde website jouw op? Laat het ons weten in de comments hieronder.

Laat een reactie achter