Migratieplan SEO

Home   »   Migratieplan SEO

Migratieplan SEO

Een websitemigratie kan veel redenen hebben, het doel is echter bijna altijd hetzelfde: het verbeteren van de website prestaties. Voor je organische vindbaarheid (SEO), is het belangrijk om je website migratie goed voor te bereiden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 30% van de websites nooit meer hersteld t.o.v. het niveau voor de website migratie. In mijn migratieplan, help ik je verder met het voltooien van een succesvolle websitemigratie.

Voorbeelden van SEO migraties

Er zijn veel verschillende website migraties die invloed hebben op je SEO prestaties. Denk aan:

1. Domein migratie:
• Domeinnaam doorverwijzen naar andere website
• Je voegt nieuwe domeinen toe aan je ecosysteem

2. Template migraties
• Je verandert de layout/structuur/navigatie van belangrijke pagina’s
• Je verandert elementen in je code zoals je title tag, canonical of hreflang tag

3. Software migraties
• Je verandert van CMS
• Je voegt componenten samen. Bijvoorbeeld een blog die op verschillende domeinen draait

4. Url migraties
• Je verandert de url structuur
• Je gaat over van Http naar Https

Bij al deze type migraties is het belangrijk dat je een duidelijk SEO migratieplan opstelt. Als je dit goed doet, zal je een verglijkbare grafiek zien zoals in de linker afbeelding hieronder.

Goede website migratie
Juiste migratie t.o.v. een Slechte migratie

Wat is een SEO migratieplan?

Een SEO migratie plan, is een vooropgesteld plan om je website migratie tot een succes te voltooien. Om je vooruitgewerkte plan tot een succes te voltooien, is samenwerking ook van belang. Het is belangrijk om afspraken te maken met verschillende stakeholders, denk aan: een product owner, een developer, een UX specialist etc. Belangrijke afspraken zijn: het moment van live zetten en of het testen van de SEO signalen op een stagging omgeving.

Tip: spreek met de product owner af dat de nieuwe versie van je website pas live gezet mag worden na goedkeuring van jou. Dat scheelt over het algemeen een hoop problemen.

SEO tools voor een migratie

Bij een website migratie draait het om elk detail zo goed mogelijk uit te voeren. Hiervoor  is het van belang dat je gebruik maakt van verschillende (betaalde) SEO tools. Voor mij zijn dat:

  1. Een webcrawler
  2. Logfile analyse tool
  3. Ranktracker
  4. Google search console
  5. Web anlytics tool (bijvoorbeeld: Google Analytics)

Bij elke stap in mijn SEO migratie plan, vertel ik je precies welke tool ik daarvoor gebruik.

Stap 1: Websitemigratie voorbereiden

Een websitemigratie vergt een goede voorbereiding. Als ik aan de slag ga met een website migratie, doorlopen ik de volgende stappen op voorhand:

1. Afspraken en planning.
Bij elke website migratie is het in eerste instantie belangrijk dat belanghebbende partijen met elkaar samen werken en van elkaar weten wat voor een impact een SEO migratie kan hebben. Maak samen met je developer team, projectleider, productowner etc. afspraken over:

  • Doelstellingen van de websitemigratie (Verkeer, Conversies, Websitesnelheid, etc.)
  • Acties die nodig zijn om doelstellingen te bereiken
  • Een planning, denk hierbij aan zaken zoals: wanneer wordt wat aangeleverd, wanneer mag de migratie live en wie is er beschikbaar zodra iets fout gaat.

2. Los foutmeldingen op. Een geoptimaliseerd domein migreert makkelijker en efficiënter.
Voor jouw als SEO speciliast, is het belangrijk om zoveel mogelijk (verkeerde) SEO signalen voor de migratie op te lossen. Een goed argument voor je stakeholders is dat Google je hele website na een migratie uitleest (crawlt) en de verbeterde signalen dus snel opgepikt zullen worden. Locaties waar je mogelijke fouten kan vinden:

  • Google search console: Bekijk of er server errors zijn (DNS, 5xx status codes), markup vallidatie fouten (AMP, structured data) en of er nog indexatie problemen zijn.
  • Webcrawler: controleer je website op verkeerde SEO signalen zoals: redirect chains, orphan pages, mogelijke verbeteringen in de website structuur, of gebroken interne links.
  • Mobielvriendelijke test: Detecteer UX verbeteringen en rendering problemen waar Google tegenaan loopt. Bijvoorbeeld: JS wat niet uitgelezen kan worden.
  • logfile analyse tool: Bekijk gebroken urls, verdachte status codes en crawler traps

3. Verzamel alle urls inclusief de statistieken
Om de SEO migratie na livegang goed te kunnen controleren, is het van belang dat je verschillende data verzamelt. Dit zijn:

  • Logfiles van de afgelopen 3 maanden – [vraag deze op bij je server beheerder]
  • Je oud XML sitemap[scrape deze met een webcrawler]
  • Een volledige website crawl – [scrape deze met een webcrawler]
  • Urls die veel verkeer genereren – [Exporteer uit Google Analytics en Google Search console]
  • Urls die hoog genoteerd staan – [Exporteer uit Google search console]
  • Urls die veel conversies genereren – [Exporteer uit Google analytics]
  • Verzamel alle urls die een backlink krijgen – [Exporteer uit een website analyse tool]
  • Een overzicht van je crawl diepte – [Exporteer uit een analyse met een webcrawler]
  • Bekijk of er verborgen subdomeinen zijn [detecteer met Google analytics/via hosting provider]

4. Test je website snelheid voordat je gaat verhuizen

Het is belangrijk om je website snelheid te testen voordat je overgaat naar bijvoorbeeld een nieuwe layout. Op die manier kan je achteraf evt. pijnpunten snel detecteren. Denk aan bestanden die langzaam ingeladen worden (bijv: een nieuwe .js file) of afbeeldingen die niet gecomprimeerd zijn. Van belang is dat je iig de belangrijkste pagina’s controleert zoals je homepage maar ook de pagina’s die voor veel conversies zorgen. Er zijn verschillen website snelheid tools op de markt. Wil je een moment opname, dan kan je prima met lighthouse of webpagetest.org uit te voeten. Wil je het iets serieuzer aanpakken, schaf dan na je migratie een website snelheid monitoring tool aan zoals Speedcurve.

website snelheid monitoren met Speedcurve

Stap 2: Bereid URL redirect mapping voor

Nadat je al je data hebt verzameld, is het belangrijk om je 301 redirects voor te bereiden. Je noemt dit ook wel: “redirect mapping”. Zorg ervoor dat al je URL’s netjes 1 voor 1 geredirect worden en beloof me niet al je URL’s naar je homepage te redirecten?

Tip: redirect ook je afbeeldingen en .pdf’s maar niet je .css en .js bestanden.

Advies Google: Redirect geen .js en .css bestanden

Stap 3: Test de website migratie in een testomgeving

Nadat je bovenstaande voorbereidingen hebt getroffen, is het van belang om al je SEO signalen te testen. Het best is om dit te doen op een testomgeving die niet bereikbaar is voor Google (scherm je stagging website af met een pasword, IP restricties of maak hem alleen bereikbaar via een VPN). Hierdoor voorkom je dat er duplicate content in Google terecht komt.

Test de volgende punten in je testomgeving:

  • Zijn je redirects goed geplaatst?
  • Zijn de title tags, meta descriptions en headings aangepast?
  • Canonical tags geupdate? Krijgen ze allemaal een directe url (2xx) en geen redirect (301)?
  • Hreflang geupdate? Krijgen ze allemaal een directe url (2xx) en geen redirect (301)?
  • Sitemap geupdate? Bevatten alle urls in de sitemap een directe url (2xx)? Daarnaast: als je een verwijzing in je robots.txt hebt, update deze dan ook.
  • Structure data geupdate? Bevatten je structured data een directe url (2xx)? Verwijst je structured data nog naar content dat daadwerkelijk op je website staat?
  • CDN instellingen geupdate? Zorg er voor dat je cdn naar de juiste directe bron verwijst.
  • HTTP header geupdate? Zijn je X-robots header tags aangepast?
  • Interne links geupdate? Zorg ervoor dat al de interne links geupdate zijn met directe links (2xx). Denk hierbij ook aan: links naar interne javascript files, interne videobestanden, interne afbeeldingsbestanden, interne css bestanden, interne webfonts etc.
  • Afbeeldingen en pdf bestanden geredirect?
  • Blokkeert je robots.txt nog de juiste urls?
  • Is informatie architectuur aangepast? Bekijk wat voor een invloed dit heeft op je interne links naar de belangrijkste pagina’s.

Kom je fouten tegen, zorg er dan voor dat deze opgelost worden voordat je de migratie doorvoert.

Stap 4: Search console voorbereiden

  • Maak (indien relevant) nieuwe properties aan in Google search console. Zorg dat je voor elke variant een een property hebt aangemeld (https://jouwwebsite.nl, https://www.jouwwebsite.nl, https://jouwwebsite.nl en https://www.jouwwebsite.nl). Indien je een apart mobiel domein hebt, dien je deze varianten ook toe te voegen 
  • Werk je disavow file bij. Doe dit 48 uur voor livegang
  • Indien nodig, pas je voorkeursdomein aan (instellingen → website instellingen)
  • Stel je GEO targeting in voor elk TLD (zoekverkeer → land)

Als dit is doorgevoerd, kun je de redirects doorvoeren en dus je website migratie in gang zetten!

Stap 5: acties na de migratie

adreswijziging in Google search console
domeinmigratie yellowbluemarketing naar seobrein.nl
  • Wanneer je een domein migratie doet, geef dit aan in Google search console onder de ‘website verhuis’ functie (zie afbeelding hierboven).
  • Voeg je sitemap opnieuw toe aan Google search console
  • Controleer of je SSL certificaat op je nieuwe domein werkt
  • Crawl je oude urls opnieuw. Hier mogen alleen nog maar 301 redirects verschijnen
  • Crawl je nieuwe urls. Bekijk of je 4xx en 5xx status codes tegen komt
  • Controleer direct na livegang je logfiles en monitor op 4xx en 5xx status codes
  • Monitor je keyword posities, belangrijke URL’s en het organische verkeer. Zoals eerder aangegeven, kun je een dipje verwachten maar hersteld dit op korte termijn.
  • Monitor je organische zichtbaarheid
  • Monitor je foutmeldingen in Google search console
  • Monitor je crawl frequentie. Een stijging op het begin is heel normaal, een drop echter niet
  • Bekijk de snelheidsperformance van je website en vergelijk deze met je performance test voor de migratie
  • Staan alle urls die in de sitemap gezet moeten worden ook daadwerkelijk in de sitemap?
  • Pas na een url migratie, ook de urls op andere locaties aan zoals je Google ads campagne, verwijzing vanuit social media accounts en Google mijn bedrijf
  • Fetch en render al je belangrijke pagina’s en kijk of er fouten ontstaan.
  • Maak een notitie in Google analytics wanneer de websitemigratie heeft plaats gevonden.
Google over websitemigratie seo

Tip: wil je het proces iets versnellen? Render je belangrijkste pagina’s in de URL inspectie tool van Google en dien een indexeringsverzoek in.

Website migratie gaat fout, en nu?

Real Madrid verlieste bij hun verkeerde SEO migratie 14 miljoen bezoekers in 2 weken

Wees gerust, je bent niet de eerste 😉 Als SEO specialist, zie ik vaak websitemigraties gebeuren waarbij er niet goed is nagedacht over de mogelijke impact van zo’n websitemigratie. Een van de redenen waarom ik met mijn blog ook begonnen ben. Als een websitemigratie fout gaat, heeft dat vaak te maken met een van de volgende redenen:

  • Geen voorop gestelde strategie
  • Slechte communicatie tussen belanghebbende afdelingen.
  • Slechte planning
  • Te weinig kennis en middelen
  • Onvoldoende voorbereid/ getest
  • Bugs worden te laat opgelost

Wanneer een websitemigratie fout gaat, is het van belang om al eerst te kijken of je nog aan historische data kan komen (Zie stap 1, punt 3 hierboven). Vervolgens is het belangrijk om prioriteiten te stellen. Begin met het controleren van de belangrijkste pagina’s (stel prio op basis van: meeste verkeer of conversies). Bekijk voor deze pagina’s of de redirects goed zijn ingesteld (een 301 status code) en check vervolgens elk detail. Ontdek je een fout? Bekijk dat meteen of deze van impact is op meerdere pagina’s van je website. Je zal inmiddels wel het gevoel hebben dat je in een CSI aflevering zit. Haal je het lek boven water en weet je het probleem op te lossen, dan ben jij de super hero voor jouw onderneming.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier