Migratieplan SEO

Migratieplan seo

Een websitemigratie kan veel redenen hebben, het doel is echter bijna altijd hetzelfde: het verbeteren van de website prestaties. Het is belangrijk om je website migratie goed voor te bereiden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 30% van de websites nooit meer hersteld t.o.v. het niveau voor de website migratie. In ons SEO migratie stappenplan, helpen ik je verder met het voltooien van een succesvolle websitemigratie.

Voorbeelden website migraties

Er zijn veel verschillende website migraties die invloed hebben op je SEO prestaties. Denk aan:

1. Domein migratie:
• Domeinnaam doorverwijzen naar andere website
• Je voegt nieuwe domeinen toe aan je ecosysteem

2. Template migraties
• Je verandert de layout/structuur/navigatie van belangrijke pagina’s
• Je verandert elementen in je code zoals je title tag, canonical of hreflang tag

3. Software migraties
• Je verandert van CMS
• Je voegt componenten samen. Bijvoorbeeld een blog die op verschillende domeinen draait

4. Url migraties
• Je verandert de url structuur
• Je gaat over van Http naar Https

Goede website migratie
Juiste migratie t.o.v. een Slechte migratie

Benodigde SEO tools

Bij een website migratie draait het om elk detail zo goed mogelijk uit te voeren. Hiervoor  is het van belang dat je gebruik maakt van verschillende betaalde tools. Tijdens een website migratie maak ik gebruik van: een webcrawler, een logfile analyse tool, een ranktracker, een tool die o.a. zoekvolumes en backlink data vergaart (vaak een all in one seo tool), Google search console en Google analytics. Bij elke hieronder genoemde stap waar ik een tool gebruiken, zal ik hier naar de juiste type tool.

Stap 1: Websitemigratie voorbereiden

Een websitemigratie vergt een goede voorbereiding. Als ik aan de slag gaan met een website migratie, doorlopen ik de volgende stappen op voorhand:

1. Afspraken en planning.
Bij elke website migratie is het in eerste instantie belangrijk dat belanghebbende partijen met elkaar samen werken en van elkaar weten wat voor een impact een SEO migratie kan hebben. Maak samen met je developer team, projectleider, productowner etc. afspraken over:
• Doelstellingen van de websitemigratie (Verkeer, Conversies, Websitesnelheid, etc.)
• Acties die nodig zijn om doelstellingen te bereiken
• Een planning, denk hierbij aan zaken zoals: wanneer wordt wat aangeleverd, wanneer mag de migratie live etc.
• Zorg ervoor dat de migratie pas live gezet mag worden nadat jij als SEO specialist goedkeuring hebt gegeven.


2. Los foutmeldingen op. Een geoptimaliseerd domein migreert makkelijker en efficiënter.
Bekijk via de volgende tools of er nog fouten zijn die opgelost dienen te worden:
• Google search console: Bekijk of er server errors zijn (DNS, 5xx status codes), markup vallidatie fouten (AMP, structured data) en of er nog indexatie problemen zijn
• Webcrawl: controleer je website op redirects in je interne links, redirect chains, gebroken urls en interne links
• logfile analyse: Bekijk gebroken urls, verdachte status codes en crawler traps

3. Verzamel alle urls inclusief de statistieken
Van belang is om de volgende zaken te verzamelen en op te slaan:
• Logfiles (het liefst minimaal 3 maanden)
• XML sitemap (Webcrawler)
• Een volledige website crawl (Webcrawler)
• Urls die veel verkeer genereren (Google analytics/ Google search console)
• Urls die hoog genoteerd staan (Google search console / All in one seo tool)
• Urls die veel conversies genereren (Google analytics)
• Verzamel alle urls die een backlink krijgen (All in one seo tool)
• Een overzicht van je crawl diepte (webcrawler)
• Bekijk of er verborgen subdomeinen zijn (Google Analytics)

4. Test je website snelheid voordat je gaat verhuizen 
Maak een snelheidstest via bijvoorbeeld Google lighthouse of webpagetest.org. Doe dit niet alleen voor je homepage maar voor al je belangrijkste pagina’s.

Tip: maak gebruik van Batchspeed, een API tool om van al je pagina’s in een keer een snelheidstest te doen in Google lighthouse.

5. Bereid de url redirect mapping voor
Redirect al je urls 1 op 1 naar de nieuwe url en niet al je oude urls naar de homepage van je website. Google vertelde tijdens een webmaster hangout: ‘al je urls redirecten naar je nieuwe homepage, is een slecht idee’. Helaas zien ik deze stap heel vaak fout gaan. Vergeet bij het voorbereiden ook je afbeelding en pdf urls niet te redirecten.

Stap 2: Test de website migratie in een testomgeving

Na de voorbereidingen, adviseren ik je vervolgens om je website migratie te testen op een test server. Zorg er voor dat deze server niet gezien en of geïndexeerd kan worden door de zoekmachines. Je kunt dit op verschillende manieren oplossen. Ik adviseer je dit te doen met: Een omgeving die afgeschermd wordt door een paswoord, een testomgeving die alleen toegankelijk is voor bepaalde ip adressen of via een VPN. Het voordeel van deze manieren: je verbruikt geen crawl budget, urls kunnen niet geïndexeerd worden en alles kan goed getest worden.

 

Test de volgende punten in je testomgeving:

• Zijn de title tags, meta descriptions en headings aangepast?
Canonical tags geupdate? Krijgen ze allemaal een directe url (2xx) en geen redirect (301)?
Hreflang geupdate? Krijgen ze allemaal een directe url (2xx) en geen redirect (301)?
Paginering geupdate? Krijgen ze allemaal een directe url (2xx) en geen redirect (301)?
Sitemap geupdate? Bevatten alle urls in de sitemap een directe url (2xx)? Daarnaast: als je een verwijzing in je robots.txt hebt, update deze dan ook.
Structure data geupdate? Bevatten je structured data een directe url (2xx)? Verwijst je structured data nog naar content dat daadwerkelijk op je website staat?
CDN instellingen geupdate? Zorg er voor dat je cdn naar de juiste directe bron verwijst.
• HTTP header geupdate? Zijn je X-robots header tags aangepast?
Interne links geupdate? Zorg ervoor dat al de interne links geupdate zijn met directe links (2xx). Denk hierbij ook aan: links naar interne javascript files, interne videobestanden, interne afbeeldingsbestanden, interne css bestanden, interne webfonts.
• Interne links geupdate? (in je javascript files). Denk hierbij aan links naar interne urls, interne afbeeldingen en interne css bestanden.
• Interne links geupdate? (in je css files). Denk hierbij aan links naar interne afbeeldingen, links naar webfonts.
• Afbeeldingen geredirect?
• Blokkeert je robots.txt nog de juiste urls?
• Is informatie architectuur aangepast? Bekijk wat voor een invloed dit heeft op je interne links naar de belangrijkste pagina’s.

Alles bijgewerkt? Crawl je website nog een keer om te kijken of er nog fouten in zitten!

Stap 3: Search console voorbereiden

• Maak (indien relevant) nieuwe properties aan in Google search console. Zorg dat je voor elke variant een een property hebt aangemeld (http://jouwwebsite.nl, http://www.jouwwebsite.nl, https://jouwwebsite.nl en https://www.jouwwebsite.nl). Indien je een apart mobiel domein hebt, dien je deze varianten ook toe te voegen 
• Werk je disavow file bij. Doe dit 48 uur voor livegang
• Indien nodig, pas je voorkeursdomein aan (instellingen → website instellingen)
• Stel je geo targeting in voor elk TLD (zoekverkeer → land)

Als dit is doorgevoerd, kun je de redirects doorvoeren en dus je website migratie in gang zetten!

Stap 4: acties na de migratie

• Wanneer je een domein migratie doet, geef dit aan in Google search console onder de ‘website verhuis’ functie.
• Voeg je sitemap opnieuw toe aan Google search console
• Controleer of je SSL certificaat op je nieuwe domein werkt
• Crawl je oude urls opnieuw. Hier mogen alleen nog maar 301 redirects verschijnen
• Crawl je nieuwe urls. Bekijk of je 4xx en 5xx status codes tegen komt
• Controleer direct na livegang je logfiles en monitor op 4xx en 5xx status codes
• Monitor je keyword posities, belangrijke urls en het organische verkeer. Zoals eerder aangegeven, kun je een dipje verwachten
• Monitor je organische zichtbaarheid
• Monitor je foutmeldingen in Google search console
• Monitor je crawl frequentie. Een stijging op het begin is heel normaal, een drop echter niet
• Bekijk de snelheidsperformance van je website en vergelijk deze met je performance test voor de migratie
• Bekijk of je nieuwe layout nog steeds mobielvriendelijk gevonden wordt door Google
• Staan alle urls die in de sitemap gezet moeten worden ook daadwerkelijk in de sitemap?
• Pas na een url migratie, ook de urls op andere locaties aan zoals je Google ads campagne, verwijzing vanuit social media accounts en Google mijn bedrijf
• Fetch en render al je belangrijke pagina’s en kijk of er fouten ontstaan.
• Maak een notitie in Google analytics wanneer de websitemigratie heeft plaats gevonden.


Wat als een migratie fout gaat?

Wees gerust, je bent niet de eerste 😉 Als SEO specialist, zie ik vaak websitemigraties gebeuren waarbij er niet goed is nagedacht over de mogelijke impact van zo’n websitemigratie. Een van de redenen waarom ik met mijn blog ook begonnen ben. Als een websitemigratie fout gaat, heeft dat vaak te maken met een van de volgende redenen:

  • Geen voorop gestelde strategie
  • Slechte communicatie tussen belanghebbende afdelingen.
  • Slechte planning
  • Te weinig kennis en middelen
  • Onvoldoende voorbereid/ getest
  • Bugs worden te laat opgelost

Wanneer een websitemigratie fout gaat, is het van belang om al eerst te kijken of je nog aan historische data kan komen (Zie stap 1, punt 3 hierboven). Vervolgens is het belangrijk om prioriteiten te stellen. Begin met het controleren van de belangrijkste pagina’s (stel prio op basis van: meeste verkeer of conversies). Bekijk voor deze pagina’s of de redirects goed zijn ingesteld (een 301 status code) en check vervolgens elk detail. Ontdek je een fout? Bekijk dat meteen of deze van impact is op meerdere pagina’s van je website. Je zal inmiddels wel het gevoel hebben dat je in een CSI aflevering zit. Haal je het lek boven water en weet je het probleem op te lossen, dan ben jij de super hero voor jouw onderneming.

Geen genoeg van websitemigraties? De volgende artikelen zijn een mooie aanvulling op ons blogbericht:
Google over succesvolle websitemigraties
Hoe bereid je je voor op een Javascript migratie

Nu jij weer! Alles gelukt? Loop je nog ergens tegen aan? Laat het mij weten in de comments hieronder.

Laat een reactie achter