Meta description

Meta description

In deze blog leg ik je uit wat een meta description is, hoe je hem het best kan implementeren en wat de optimale lengte is.Er achter komen waarom de meta description een belangrijk instrument is voor jouw SEO strategie? Lees dan gauw verder.

Wat is een meta description?

De meta description is een soort korte samenvatting van je webpagina in 1 á 2 zinnen. De meta description is zichtbaar onder de title tag in de zoekmachine en kan slim gebruikt worden om je bezoeker naar de website te trekken. Probeer bij het invullen van je meta description je webpagina te verkopen. Vraag jezelf af: waarom zou ik als bezoeker deze pagina willen zien? Waarom is mijn pagina uniek (USP’s)? Wat steek je er van op? etc.

Meta description voorbeeld

Voorbeeld meta description
Voorbeeld meta description

In het voorbeeld hierboven, zie je de meta description in Google. Op je webpagina vind je hem terug door in de broncode te zoeken naar:
‘meta name=”description”. Dit kan er in je html dan ongeveer zo uit zien:

<head>
<meta name=”description” content=”Een super pakkende meta description”>
</head>

Meta description optimaliseren

Houd bij het schrijven van de meta description rekening met de volgende punten:

  • Zorg dat je meta description overtuigend is. Probeer zo te schrijven dat de potentiële bezoeker onoverkomelijk naar jouw website moet gaan.
  • Wees concreet en duidelijk. Maak er geen uitgebreid verhaal van en schrijf hem ook niet in hoofdletters.
  • Zorg dat elke meta description uniek is.
  • Houd rekening met de volgende richtlijnen (geen vereisten): minimaal 70 karakters, maximaal 155 karakters
  • Indien relevant, herhaal je het keyword waar je op wilt ranken. Dit heeft geen invloed op je ranking, maar wordt door Google wel vetgedrukt indien er op wordt gezocht.
  • Schrijf een duidelijke call to action. Hoeft niet, mag wel. Ontdek zelf wat voor jouw het beste is.
  • Laat de boodschap in je meta description aansluiten op de pagina die de bezoeker vervolgens te zien krijgt

Tip: Adverteer je ook in Google? Test verschillende varianten dan eerst uit in Google ads. Het beste resultaat adopteer je in je SEO strategie.

Meta description lengte

Er is geen optimale meta description lengte. Vul maar eens verschillende zoekopdrachten in, je zult al gauw merken dat de lengte in pixels en aantal karakters afwijkt.

Goed om te weten:

  • Je meta description is een suggestie, geen vereiste. Dat wil zeggen dat als Google denkt dat een andere meta description de kans op een klik vergroot, ze hem zelf aanpassen.
  • Het is geen ranking factor, maar vergroot wel de kans op een klik ( je doorklikpercentage. ook wel CTR genoemd).

Meta description .pdf

Google indexeert ook pdf’s. Om er voor te zorgen dat je .pdf goed gevonden wordt, is het handig om de titel en meta description toe te voegen. In Adobe reader doe je dit als volgt:

  1. Open je .PDF met Adobe reader pro
  2. Ga naar Bestand > Eigenschappen
  3. Vul je meta description bij het kopje ‘onderwerpen’ in ( zie screenshot hieronder).
Meta description in pdf aanpassen
Voorbeeld meta description in PDF aanpassen

Tip: Wil je voorkomen dat een .pdf wordt geïndexeerd? Blokkeer hem dan in je http header met een no-index

Meta descriptions op grote schaal

Heb jij een website die duizenden of miljoenen pagina’s bevat? Dan is het handig om per type pagina een default in te stellen. Maak in de standaard meta description gebruik van variabelen die je title tag uniek maken. Stel jij verkoopt grasmaaiers, dan kan dit er als volgt uit zien:

Op zoek naar een <type grasmaaier>? Grasmaaiers koop je eenvoudig online bij webwinkel ✓ Gratis retourneren ✓ 30 dagen bedenktijd ✓ Snel in huis ✓ Bekijk de specificaties.

Per productpagina, veranderen de variabelen <type grasmaaier>. Op deze manier wordt het instellen van je title tags een stuk schaalbaarder. Desondanks blijft het handig om de title tag uiteindelijk in het CMS handmatig aan te kunnen passen.

Meta descriptions controleren

Meta description controleren
Meta description controleren in Screamingfrog

Meta descriptions geoptimaliseerd? Altijd handig om je aanpassingen te controleren. Handmatig wordt dit al snel een tijdrovend klusje. Vandaar dat ik gebruik maak van de SEO tool genaamd een webcrawler. Hiermee kan je in een keer al je meta descriptions controleren. Een goede webcrawler pikt de grootste fouten er meteen uit. Denk bijvoorbeeld aan: duplicates of missende Meta descriptions. Ik adviseer je om er ook zelf secuur doorheen te lopen. Ben je bijvoorbeeld consistent genoeg geweest in het hoofdlettergebruik aan het begin van de zin?

Nu jij weer! Zie je al een verbetering in je doorklikpercentage? Laat het weten in een reactie hieronder.

Laat een reactie achter