Meta description

Meta description

De meta description is een soort korte samenvatting van je webpagina in 1 á 2 zinnen. De meta description is zichtbaar onder de title tag in de zoekmachine en kan slim gebruikt worden om je bezoeker naar de website te trekken. In deze blog help ik je op weg naar een optimale meta description!

Voorbeeld Meta description

Voorbeeld meta description
Voorbeeld meta description

Je vindt hem op elke webpagina terug door in de broncode te zoeken naar: ‘meta name=”description”‘
Dit kan er in je html dan ongeveer zo uit zien:

<head>
<meta name=”description” content=”Een super pakkende meta description”>
</head>

Meta description optimaliseren

Houd bij het schrijven van de meta description rekening met de volgende punten:

• Zorg dat je meta description overtuigend is. Probeer zo te schrijven dat de potentiële bezoeker onoverkomelijk naar jouw website moet gaan.
• Wees concreet en duidelijk. Maak er geen uitgebreid verhaal van en schrijf hem ook niet in hoofdletters.
• Zorg dat elke meta description uniek is.
• Houd rekening met de volgende richtlijnen (geen vereisten): minimaal 70 karakters, maximaal 155 karakters
• Indien relevant, herhaal je het keyword waar je op wilt ranken. Dit heeft geen invloed op je ranking, maar wordt door Google wel vetgedrukt indien er op wordt gezocht.
• Schrijf een duidelijke call to action. Hoeft niet, mag wel. Ontdek zelf wat voor jouw het beste is.
• Laat de boodschap in je meta description aansluiten op de pagina die de bezoeker vervolgens te zien krijgt.

Tip: Adverteer je ook in Google? Test verschillende varianten dan eerst uit in Google ads. Het beste resultaat adopteer je in je SEO strategie.

Goed om te weten:
• Er is geen optimale meta description lengte. Vul maar eens verschillende zoekopdrachten in, je zult al gauw merken dat de lengte in pixels en aantal karakters afwijkt.

• Je meta description is een suggestie, geen vereiste. Dat wil zeggen dat als Google denkt dat een andere meta description de kans op een klik vergroot, ze hem zelf aanpassen.
• Het is geen ranking factor, maar vergroot wel de kans op een klik ( je doorklikpercentage. ook wel CTR genoemd).
• Google indexeert ook pdf’s. Daarvan pas je de meta description als volgt aan:

  1. Open je .PDF met Adobe reader pro
  2. Ga naar Bestand > Eigenschappen
  3. Vul je meta description bij het kopje ‘onderwerpen’ in ( zie screenshot hieronder).
Meta description in pdf aanpassen
Voorbeeld meta description in PDF aanpassen

Meta descriptions op grote schaal

Heb jij een website die duizenden of miljoenen pagina’s bevat? Dan is het handig om per type pagina een default in te stellen. Maak in de standaard meta description gebruik van variabelen die je title tag uniek maken. Stel jij verkoopt grasmaaiers, dan kan dit er als volgt uit zien:

Op zoek naar een <type grasmaaier>? Grasmaaiers koop je eenvoudig online bij webwinkel ✓ Gratis retourneren ✓ 30 dagen bedenktijd ✓ Snel in huis ✓ Bekijk de specificaties.

Per productpagina, veranderen de variabelen <type grasmaaier>. Op deze manier wordt het instellen van je title tags een stuk schaalbaarder. Desondanks blijft het handig om de title tag uiteindelijk in het CMS handmatig aan te kunnen passen.

Meta descriptions controleren

Meta descriptions geoptimaliseerd? Altijd handig om je aanpassingen te controleren. Handmatig wordt dit al snel een tijdrovend klusje. Vandaar dat ik gebruik maak van de SEO tool: webcrawler. Hiermee kan je in een keer al je meta descriptions controleren. Een goede webcrawler pikt de grootste fouten er meteen uit. Denk bijvoorbeeld aan: duplicates of missende Meta descriptions. Ik adviseer je om er ook zelf secuur doorheen te lopen. Ben je bijvoorbeeld consistent genoeg geweest in het hoofdlettergebruik aan het begin van de zin?

Nu jij weer! Zie je al een verbetering in je doorklikpercentage? Laat het weten in een reactie hieronder.

Laat een reactie achter