Interne linkstructuur SEO

Interne linkstructuur SEO

De interne linkstructuur is een krachtig signaal om Google te vertellen wat je belangrijkste pagina’s zijn. Deze pagina’s reflecteren jouw corebusiness en zijn belangrijk om aan de buitenwereld te laten zien. Doormiddel van de interne linkstructuur verdeel je de ‘autoriteit’ naar de juiste pagina’s.

In dit artikel leggen ik je uit: hoe pagina autoriteit wordt bepaald, over welke pagina’s je dit het beste kan verdelen en hoe je dit verdeeld. Door dit te doen, creëer je een optimale interne linkstructuur. 

 

Pagina autoriteit

Pagina autoriteit, is een indicator om te bepalen hoe goed een pagina zal ranken. Hierbij geldt: hoe hoger de pagina autoriteit des te beter. Pagina autoriteit wordt bepaald aan de hand van:

Leeftijd en vertrouwen
Pagina’s die al even bestaan, goed onderhouden worden, kwalitatieve content hebben en backlinks van andere websites.
Waarde ontvangen van links
Links bevatten autoriteit. Deze kunnen van zowel externe als interne links doorgegeven worden aan een pagina;
Actualiteit
Zoekmachines waarderen pagina’s die bijgewerkt worden zodat ze up to date blijven.

Tips:
1. Voeg de datum toe wanneer je een artikel voor het laatst hebt bijgewerkt. Dit kan je eventueel verrijken met structured data opmaak: datePublished en dateModified;
2. Daarnaast raad ik je aan je belangrijkste pagina’s frequent bij te werken.

Relevantie;
Voor zoekmachines is het belangrijk dat je content relevant is voor de gebruiker.
Relevant betekent in dit geval dat het  aansluit op de vraag die ingetypt is in de zoekmachine

Wil je de autoriteit van je pagina verbeteren, dan is het zaak deze factoren te optimaliseren / te verbeteren.

Pagina autoriteit bepalen
De daadwerkelijke waarde die een pagina heeft is een geheim van Google. Je kunt wel een indicatie krijgen door jezelf onder andere de volgende vragen te stellen: Hoe goed rank je voor keywords met een hoge competitie, hoeveel backlinks krijg je op je pagina, zijn het kwalitatieve links en van hoeveel unieke domeinen ontvang je een backlink.

Daarnaast kan je ook betaalde SEO tools gebruiken zoals: ahrefs of majestic. Zij gebruiken een grafiek van 0 – 100 om de autoriteit van je pagina te bepalen. Let op: Dit is niet de daadwerkelijke autoriteit van een pagina. De waarde is gebaseerd op een inschatting van hoe pagina autoriteit ongeveer bepaald zou kunnen zijn.


Vind jouw ‘key artikelen’

Key artikelen, zijn jouw belangrijkste artikelen die je core business reflecteren. Het is belangrijk dat deze pagina’s via verschillende pagina’s bereikbaar zijn. Denk hierbij aan links vanaf  je homepage of artikelen die een sterke correlatie hebben met jouw ‘key artikel’. Bijvoorbeeld: een video producent schrijft veel over tools die hij gebruikt, edits die hij gedaan heeft en zijn verschillende video camera’s. Al deze ‘hulp artikelen’ linken naar zijn key artikel: video editing – een complete handleiding. Hierdoor wordt de kans steeds groter dat zijn ‘key artikel’ steeds beter gevonden wordt in Google.


Interne linkstructuur optimaliseren

Nadat je hebt bepaald wat jouw ‘key artikelen’ zijn, is het van belang om zo veel mogelijk (relevante) interne links naar deze pagina’s toe te sturen. We gaan dit doen met behulp van Google search console:

1. Open Google search console en klik links voor ‘internal links’. 
hier vind je de artikelen die de meeste interne links krijgen

2. Check jouw key artikelen en bekijk hoeveel interne links je artikelen krijgen

3. Versterk vervolgens je key artikelen met nieuwe interne links. Ga op zoek naar artikelen die een relevante interne link kunnen plaatsen naar een van je ‘key artikelen’.

Optimaliseer je anchortekst

Je anchor tekst is de tekst waar de link op geplaatst wordt. Aan de voorkant van je website wordt deze vaak onderstreept en krijgt het een blauw kleurtje. In je HTML ziet dit er als volgt uit:

<A HREF=”/blog/interne-linkstructuur”>Interne linkstructuur</A>

Voor SEO heeft deze anchor tekst een toegevoegde waarde. Een zoekmachine kan daarmee bepalen waar de link over gaat. Uit onderzoek blijkt dat de volgende zaken ook van belang zijn:
• Zorg dat ze beschrijvend zijn (Waar gaat de pagina over?)
• Zorg dat ze niet te generiek zijn
• Houdt de beschrijving concreet
• Zorg voor een natuurlijke verhouding van je Anchor teksten. Als voorbeeld: Jij wilt ranken op de term “Iphone hoesje”. Daarnaast zijn er nog een aantal andere termen waar je op wilt ranken zoals:

• Iphone hoesje iphone x
• Bijzondere iphone hoesjes
• Iphone hoesje voor vrouwen
• Iphone hoesje extra stevig

Splits het gebruik van deze anchor teksten als volgt op:
• Belangrijkste keyword: 35%
• 2e belangrijkste keyword: 25%
• 3e belangrijkste keyword:15%
• 4e belangrijkste keyword: 15%
• 5e belangrijkste keyword: 10%
Totaal = 100%

Stel je hebt 100 ‘hulp paginas’, dan zouden de verdeling van het aantal anchor teksten van een ‘hulppagina’ naar een ‘key artikel’ er als volgt uit zien:

• Iphone hoesje – 35 keer gebruikt
• Iphone hoesje iphone x – 25 keer gebruikt
• Bijzondere iphone hoesjes – 15 keer gebruikt
• Iphone hoesje voor vrouwen – 15 keer gebruikt
• Iphone hoesje extra stevig – 10 keer gebruikt
totaal: 100 keer.

Op deze manier zorg je er voor dat je anchor teksten er natuurlijk uitzien en Google het niet als overgeoptimaliseerd gaat zien.

Onthoud dat Google eerst jouw hele website opnieuw moet uitlezen voordat je het effect merkt. Meestal gaat dit vrij snel.

Nu jij weer! Merk je al verschil in je rankings na het aanpassen van je interne linkstructuur? Laat het mij weten in de comments hieronder.

Laat een reactie achter