Interne linkstructuur SEO

Interne linkstructuur SEO

In deze blog leg ik je uit hoe je je SEO structuur kan verbeteren d.m.v. je interne linkstructuur en de juiste anchor teksten. Om dit goed te begrijpen is het van belang dat je weet wat Pagina autoriteit en relevantie betekend. Deze begrippen onder de knie? Dan kan je je website optimaliseren met je interne linkstructuur.

Hoe ziet een goede SEO structuur er uit?

Spreek je over een “goede SEO structuur”, dan kom je al gauw uit bij de interne link structuur van je website (uiteraard zijn ook andere componenten belangrijk). Je interne link structuur, is een krachtig signaal om Google te vertellen wat je belangrijkste pagina’s zijn. Deze pagina’s reflecteren jouw corebusiness en zijn belangrijk om aan de buitenwereld te laten zien. Door middel van de interne linkstructuur verdeel je de ‘autoriteit’ naar de juiste pagina’s.

Voordat we aan de slag gaan met je interne linkstructuur, eerst even 2 begrippen.

Wat is je Pagina autoriteit?

pagina autoriteit
Wat is je pagina autoriteit?

Pagina autoriteit, is een indicator om te bepalen hoe goed een pagina zal ranken. Hierbij geldt: hoe hoger de pagina autoriteit des te beter. Pagina autoriteit wordt bepaald aan de hand van:

  • Leeftijd en vertrouwen: Pagina’s die al even bestaan, goed onderhouden worden, kwalitatieve content hebben en backlinks van andere websites.
  • Waarde ontvangen van links: Links bevatten autoriteit. Deze kunnen van zowel externe als interne links doorgegeven worden aan een pagina;
  • Actualiteit: Zoekmachines waarderen pagina’s die bijgewerkt worden zodat ze up to date blijven.

Tips:
1. Voeg de datum toe wanneer je een artikel voor het laatst hebt bijgewerkt. Dit kan je eventueel verrijken met structured data opmaak: datePublished en dateModified;
2. Daarnaast raad ik je aan je belangrijkste pagina’s frequent bij te werken.

Wat betekend: relevantie?

Voor zoekmachines is het belangrijk dat je content relevant is voor de gebruiker. Relevant betekent in dit geval dat het  aansluit op de vraag die ingetypt is in de zoekmachine. Klopt de zoekintentie met de kwaliteit en autoriteit? Dan zal je hoog ranken (Stukje Techniek is ook wel van belang 😉 )

Hoe kan je de autoriteit van je pagina bepalen?

De daadwerkelijke waarde die een pagina heeft is een geheim van Google. Je kunt wel een indicatie krijgen door jezelf onder andere de volgende vragen te stellen: Hoe goed rank je voor keywords met een hoge competitie, hoeveel backlinks krijg je op je pagina, zijn het kwalitatieve links en van hoeveel unieke domeinen ontvang je een backlink.

Daarnaast kan je ook betaalde SEO tools gebruiken zoals: ahrefs of majestic. Zij gebruiken een grafiek van 0 – 100 om de autoriteit van je pagina te bepalen. Let op: Dit is niet de daadwerkelijke autoriteit van een pagina. De waarde is gebaseerd op een inschatting van hoe pagina autoriteit ongeveer bepaald zou kunnen zijn.

Vind jouw ‘key artikelen’

Key artikelen, zijn jouw belangrijkste artikelen die je core business reflecteren. Het is belangrijk dat deze pagina’s via verschillende pagina’s bereikbaar zijn. Denk hierbij aan links vanaf  je homepage of artikelen die een sterke correlatie hebben met jouw ‘key artikel’. Bijvoorbeeld: een video producent schrijft veel over tools die hij gebruikt, edits die hij gedaan heeft en zijn verschillende video camera’s. Al deze ‘hulp artikelen’ linken naar zijn key artikel: video editing – een complete handleiding. Hierdoor wordt de kans steeds groter dat zijn ‘key artikel’ steeds beter gevonden wordt in Google.

Interne linkstructuur optimaliseren

Interne links Google search console
Bekijk je interne links in Google search console

Nadat je hebt bepaald wat jouw ‘key artikelen’ zijn, is het van belang om zo veel mogelijk (relevante) interne links naar deze pagina’s toe te sturen. We gaan dit doen met behulp van Google search console:

  1. Open Google search console en klik links voor ‘internal links’.  Hier vind je de artikelen die de meeste interne links krijgen
  2. Check jouw key artikelen en bekijk hoeveel interne links deze artikelen krijgen.
  3. Versterk vervolgens je key artikelen met nieuwe interne links. Ga op zoek naar artikelen die een relevante interne link kunnen plaatsen naar een van je ‘key artikelen’.

Anchor tekst (voor SEO)

Je anchor tekst is de tekst waar de link op geplaatst wordt. Aan de voorkant van je website wordt deze vaak onderstreept en krijgt het een blauw kleurtje. In je HTML ziet dit er als volgt uit:

 <A HREF="/blog/interne-linkstructuur">Interne linkstructuur</A> 

Voor SEO heeft deze anchor tekst een toegevoegde waarde. Een zoekmachine kan daarmee bepalen waar de link over gaat. Uit onderzoek blijkt dat de volgende zaken ook van belang zijn:

  • Zorg dat ze beschrijvend zijn (Waar gaat de pagina over?)
  • Zorg dat ze niet te generiek zijn
  • Houdt de beschrijving concreet
  • Zorg voor een natuurlijke verhouding van je Anchor teksten. Als voorbeeld: Jij wilt ranken op de term “Iphone hoesje”. Daarnaast zijn er nog een aantal andere termen waar je op wilt ranken zoals:
Voorbeeld anchor tekst
  • Zorg dat ze beschrijvend zijn (Waar gaat de pagina over?)
  • Zorg dat ze niet te generiek zijn
  • Houdt de beschrijving concreet
  • Zorg voor een natuurlijke verhouding van je Anchor teksten. Jij wilt natuurlijk niet alleen op iphone hoesje ranken maar ook op termen met een sterke correlatie. Maak dan ongeveer zo’n verdeling:
Anchor tekst voorbeeld 2

Op deze manier zorg je er voor dat je anchor teksten er natuurlijk uitzien en Google het niet als overgeoptimaliseerd gaat zien.

Goed om te weten: Onthoud dat Google eerst jouw hele website opnieuw moet uitlezen voordat je het effect merkt. Meestal gaat dit vrij snel.

Nu jij weer! Merk je al verschil in je rankings na het aanpassen van je interne linkstructuur? Laat het mij weten in de comments hieronder.

Laat een reactie achter