Google IO

Home   »   Google IO

Google IO

Afgelopen dagen waren alle ogen gericht op Google IO. Het congres dat jaarlijks plaats vindt in San Francisco, is van origine een congres voor webdevelopers. Toch is het voor een SEO specialist ook enorm waardevol. Tijdens Google I/O, worden vaak nieuwe ontwikkelingen gedeeld en lees je tussen de regels door waar Google naartoe wilt met o.a. zijn zoekmachine. In deze blogpost, deel ik de belangrijkste aankondigingen voor de SEO specialist.

Monk skin tone scale

D.m.v. “skin tone” filters zorgt Google voor meer “inclusiviteit” in o.a. zijn zoekresultaten. Deze techniek zorgt ervoor dat je op een eenvoudige manier kan doorfilteren op huidskleur. Erg handig als je bijvoorbeeld opzoek bent naar oogschaduw en wilt weten hoe dit op jou huidskleur eruit zal komen te zien. Voor make-up fabrikanten een mooie SEO kans! Zorg ervoor dat je voor elke skin-tone filter een afbeelding hebt waarbij je make-up op een model getoond wordt.

tip: maak gebruik van structured data om je foto’s te labelen met attributen zoals huidskleur, haarkleur en haartextuur. Op die manier weet google beter bij welke filter jouw afbeelding vertoond moet worden.

skin tone scale
10 huidskleuren waar op gefilterd kan worden in de zoekresultaten

In google images komt dit er ongeveer zo uit te zien

voorbeeld skin tone filters
Voorbeeld gefilterde resultaten d.m.v. skin tones

PALM AI en LaMDA 2

Zoals elk jaar, worden er weer een hoop nieuwe ML/NLP modellen toegelicht die geïntegreerd zijn/worden in de producten van Google. De meest interessante modellen die tijdens de keynote toegelicht werden zijn: PaLM AI en LaMDA 2. PaLM is een nieuw “language model” om ingewikkelde woord constructies beter te begrijpen en vervolgens om de oplossing stap voor stap uit te leggen.

LaMDA 2
Voorbeeld van LaMDA 2

LaMDA 2 sluit daar mooi op aan. D.m.v. LaMDA 2 kan je Google om een advies vragen. Zo vroeg Josh tijdens de keynote aan Google: “I want to plant a vegetable garden”. Dankzij LaMDA, kreeg Josh een relevant antwoord en daarnaast extra tips waar hij (eventueel) nog niet over nagedacht had (zie het resultaat in de afbeelding hierboven). Meer info over deze technieken vind je in de AI test kitchen van Google.

Multi search

Multi search is één van de parade paardjes die aangekondigd werd tijdens Google IO. D.m.v. Google lens kan je binnenkort een foto maken en vervolgens een vraag stellen over dit product. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een foto van een hamburger i.c.m. met de zoekopdracht: in de buurt. Google zal je vertellen waar je in de buurt van jouw fysieke locatie een hamburger kan kopen. Het blijft natuurlijk niet alleen bij eten. Ook voor lokale ondernemingen is dit interessant. Google maakt binnenkort namelijk de koppeling tussen Google lens, Google shopping en je “local product invetory feed“.

Multi search Google lens
Multi search Google lens

Scene exploration

Scene exploration is een nieuwe technologie in de categorie: “metaverse”. Stel je voor je loopt de Albert Heijn binnen en je staat voor een schap met mueslirepen. Je wilt weten wat de beste reep is en ook welke reep geen gluten bevat. “Scene exploration” is daar (binnenkort) de oplossing voor. D.m.v. je Google lens, kan je een foto maken van het winkelschap voor je en vervolgens je wensen er aan toevoegen (zie ook de afbeelding hieronder).

Scene exploration
Scene exploration in Google lens

Persoonlijke gegevens verwijderen uit Google

Tijdens Google IO 2022, kondigde Google een uitbreiding van hun “removal policy” aan.
Het is v.a. nu ook mogelijk om persoonlijke informatie uit Google te verwijderen. Denk aan:
een telefoonnummer, e-mailadres of persoonlijk adres. Google doet dit vanuit de gedachten om internetfraude tegen te gaan. Meer informatie hierover vind je in mijn blogpost: URL verwijderen uit Google.

persoonlijke gegevens verwijderen google
Persoonlijke gegevens verwijderen Google

Immers view

D.m.v. Immers view kan je op een nieuwe manier een locatie in Google maps bestuderen. Het zal als eerst beschikbaar worden voor de locaties: L.A., Londen, New York, San Francisco en Tokyo en moet er ongeveer zo uit gaan zien. 3x raden op welke locatie ik mijn VPN binnenkort zet 😉

immers view
Immers view in Google maps

About tab in google search

Om meer informatie te geven over de bron van het zoekresultaat (en dus fake-nieuws tegen te gaan), verschijnt er binnenkort een about tabje in de zoekresultaten.

about tab
about tab in Google search

Video indexing rapportage in Google search console

Tijdens Google IO werd een nieuwe video rapportage in Google search console aangekondigd.

Video indexeringsrapportage in Google search console

In deze rapportage kan je achterhalen of een video wel of niet in de index staat en tegen welke problemen Google oploopt bij het indexeren van de video. Denk bijvoorbeeld aan het ontbreken van een thumbnail. Probleem opgelost? Klik dan op: “validate fix” zodat Google weet dat de indexeringsfouten zijn opgelost.

Kom je er nog niet helemaal uit met de foutmeldingen in de video rapportages? Dan kan je de pagina verder debuggen in de URL inspectie tool. Via deze tool krijg je aanvullende aanwijzingen waarom je video nog niet in de index van Google staat.

URL inspectie tool voor video

Goed om te weten: Google indexeert maar 1 video per pagina. Zelfs als er meerdere video’s getoond worden.

Verder deelde Google ook nog interessante informatie over het indexeren van Video’s in Google. Wil je in Google een video in de index krijgen, dan is het volgende van belang:

  • De video pagina dient indexeerbaar te zijn. (Dit kan op je eigen website zijn of een extern platform).
  • De video dient prominent op de pagina aanwezig te zijn
  • Het is belangrijk dat “key informatie” opgehaald kan worden door Google. Denk aan de thumbnail, titel en andere meta data zoals: duration. Wil je de informatie over de video verder verreiken? Maak dan gebruik van structured data.

FAQ

Wat is Google IO?

Google Input/Output afgekort Google I/O is een event van Google speciaal voor developers. Vaak wordt hier nieuwe hardware en software van Google aangekondigd. Naast de keynotes, zijn er ook veel workshops en technische sessies die enorm interessant zijn. Zelf volg ik de sessies die een sterke correlatie hebben met SEO. Denk aan onderwerpen zoals: Core Web vitals of Technische SEO.

Wordt Google IO opgenomen?

Ja. Via io.google.com, kan je een account aanmaken en alle sessies on-demand terug kijken. Bekijk hier het volledige overzicht.

Wat is er aangekondigd tijdens Google IO?

Er zijn meer dan 100 nieuwe dingen aangekondigd tijdens Google I/O. Ben je benieuwd welke aankondigingen betrekken hebben op SEO? Lees dan mijn blogpost.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij