EAT voor SEO

Home   »   EAT voor SEO

EAT voor SEO

EAT, wordt een steeds belangrijkere factor voor SEO. Telkens wanneer er een algoritme update wordt uitgevoerd door Google, vermelden ze: “verbeter de kwaliteit van je website en je zal de zoekposities zien verbeteren”. Veel van deze kwaliteitsrichtlijnen hebben te maken met EAT.

In dit artikel leg ik je uit: Wat EAT is, wat YMYL websites zijn en hoe je de EAT van een website kan verbeteren. Nieuwschierig geworden? Lees dan gauw verder.

Wat is EAT?

EAT, staat voor expertise, authoritativeness, en trustworthiness. Onderwerpen die een belangrijke rol spelen in de kwaliteitsrichtlijnen van Google. De kwaliteitsrichtlijnen van Google, zijn samengevat in de “Quality raters guidelines“. Een document van 172 pagina’s die periodiek wordt bijgewerkt. Binnen Google, worden deze richtlijnen gebruikt om algoritme updates te evalueren. In het verleden waren deze richtlijnen alleen beschikbaar voor de medewerkers, maar sinds 2013 zijn deze publiekelijk gemaakt. En dat is het moment waarop veel SEO specialisten (waaronder ik) zich hierop begonnen te focussen. De kwaliteitsrichtlijnen, zijn niet allemaal programmeerbaar. Echter is het wel het streven om deze richtlijnen door te voeren in het algoritme. Een uitspraak van een Google medewerker:

“They don’t tell you how the algorithm is ranking results, but they fundamentally show what the algorithm should do.” – CNBC

Ga je aan de slag met het verbeteren van je EAT, dan is het belangrijk om de juiste balans te vinden tussen deze 3 elementen. Ben jij bijvoorbeeld een Arts met 20 jaar werkervaring (expertise), maar is je online reputiatie (authoritativeness) minimaal. Dan zal je een minimaal voordeel behalen voor SEO.

Expertise

Expertise gaat over de kennis die je hebt over een bepaald onderwerp. Dit wordt niet op organisatie level gevalueerd maar op content level. Wanneer er naar de expertise van een auteur wordt gekeken, gaat dit over bijvoorbeeld: Je opleiding, awards en werkervaring. In de kwaliteitsrichtlijnen van Google, zijn een aantal interessante passages te vinden:

Formal expertise is important for YMYL topics such as medical, financial, or legal advice.

Expertise is belangrijker voor YMYL websites (daar later meer over).

Some topics require less formal expertise. […] If it seems as if the person creating the content has the type and amount of life experience to make him or her an “expert” on the topic, we will value this “everyday expertise” and not penalize the person/webpage/website for not having “formal” education or training in the field

Voor websites die niet onder YMYL website worden geschaard, is het delen van zijn ervaring al voldoende.

It’s even possible to have everyday expertise in YMYL topics. For example, there are forums and support pages for people with specific diseases. Sharing personal experience is a form of everyday expertise.

Voor sommige YMYL websites is een algemene ervaring al voldoende. Denk bijvoorbeeld aan iemand die Long covid heeft ervaren en zijn kennis hierover deelt.

Authoritativeness

Authoritativeness, gaat over de reputatie van een website. Ben jij voor anderen een autoriteit over onderwerp X of Y? Dan ben je een autoriteit. Volgens de richtlijnen van Google, kan de autoriteit van een website bepaald worden aan de hand van de volgende elementen:

Use reputation research to find out what real users, as well as experts, think about a website. Look for reviews, references, recommendations by experts, news articles, and other credible information created/written by individuals about the website.

Benieuwd of jij een autoriteit bent op een bepaald onderwerp? Google je zelf eens met de volgende “search operators”: “<naam>” + Onderwerp.

autoriteit google

Trustworthiness

Trustworthiness, gaat over het vertrouwen in een website. De kans is groot dat jij eerder een nieuwe stofzuiger koopt op bol.com dan een kleine webshop. Hoe komt dat? Vertrouwen 😉 Bol.com deelt de manier waarop je met ze in contact kan komen, wat de retour voorwaarden zijn en wie het product verkoopt. In de kwaliteitsrichtlijnen van Google zijn hier een aantal interessante uitspraken over te vinden:

YMYL websites demand a high degree of trust, so they generally need satisfying information about who is responsible for the content of the site

Contact informatie is erg belangrijk:

If a store or financial transaction website has just an email address and physical address, it may be difficult to get help if there are issues with the transaction. Likewise, many other types of YMYL websites also require a high degree of user trust.

De content van een website moet gebasseerd zijn op feiten:

For news articles and information pages, high quality MC must be factually accurate for the topic and must be supported by expert consensus where such consensus exists.

Het toevoegen van externe bronnen, vergroot tevens ook het vertrouwen:

[an article] with a satisfying amount of accurate information and trustworthy external references can usually be rated in the High range.

De impact op YMYL websites

Als je al even in de SEO wereld actief bent, hoor je de term YMYL wel eens voorbij komen. Dit staat voor “your money or your life” websites. In de kwaliteitsrichtlijnen van Google worden deze type websites als volgt omschreven:

Some types of pages or topics could potentially impact a person’s future happiness, health, financial stability, or safety

De impact van EAT, is groter op YMYL websites dan websites die hier niet onder geschaard worden. Als voorbeeld: een medisch advies over parkison kan potentiel een grotere invloed hebben dan een menukaart die je op de website van een restaurant vindt. Websitecategorien die onder YMYL websites vallen zijn:

  • Ecommerce websites
  • Gezondheidswebsites
  • Financiele websites
  • Juridische websites
  • Verzekeringen
  • Nieuwswebsites
  • etc.

Valt jouw website hier ook onder? Dan is het handig om mijn adviezen hieronder door te voeren op je website.

Hoe verbeter je EAT voor SEO?

Alhoewel niet alle richtlijnen uit de kwaliteits richtlijnen direct toe te passen zijn, weet ik uit ervaring dat de volgende richtlijnen de EAT voor je SEO prestaties verbeteren

Linkbuilding

Het vergrijken van kwalitatieve links wordt ook wel linkbuilding genoemd. Een webmaster van Google vertelde in 2018 tijdens een congres, dat links een belangrijk onderdeel vormen voor EAT.

Als je aan de slag gaat met linkbuilding is het belangrijk dat je je focust op kwalitatieve links en niet op linkfarms en PBN netwerken. Sinds de komst van Penguin in het algoritme van Google, wordt dit meteen afgestraft.

Mentiones

Word je ergens genoemd in de krant of een tweet van een belangrijk persoon in jou niche? Dan heeft Google dit door. Het krijgen van een Link op jouw naam is in dit geval dus irrelevant. Wordt mijn naam in een artikel genoemd, dan vergroot dit mijn autoriteit.

mention jeroen stikkelorum

Content actualiseren

Voor Google is het belangrijk dat content actueel is:

High E‑A-T financial advice, legal advice, tax advice, etc., should come from trustworthy sources and be maintained and updated regularly.

Zorg ervoor dat je je content periodiek bijwerkt met de nieuwste ontwikkelingen. Versterk dit signaal door:

  1. Je XML sitemap te updaten (last mod)
  2. De datum toe te voegen wanneer je het artikel gepubliceerd en bijgewerkt hebt
    1. Deze data bij te werken met structured data (datePublished, dateModified)
date published

En tot slot: wees uniek. Kopier niet wat een ander al gepubliceerd heeft.

Bronvermelding

Zoals eerder genoemd, vergroot bronvermelding het vertrouwen van een artikel. Persoonlijk plaats ik vaak links naar de richtlijnen van Google of toonaangevende websites in de industrie.

High E‑A-T information pages on scientific topics should be produced by people or organizations with appropriate scientific expertise and represent well-established scientific consensus on issues where such consensus exists.

Reviews

reviews voor SEO

Google laat in zijn richtlijnen weten dat reviews voor SEO een belangrijk onderdeel vormen. Tijdens de orientatie fase van een klant, worden reviews vaak gebruikt om te kijken of het product iets is wat ze willen kopen. Dit geld ook voor het bedrijf. Is het te vertrouwen? Worden klachten goed afgehandeld?

Biografie

Voor Google is het belangrijk om te weten wie het artikel geschreven heeft. Heeft deze persoon EAT? of is de desbetreffende persoon helemaal niet bekwaam met het onderwerp. Ook jij neemt eerder een advies aan van een dieetist wanneer je wilt afvallen t.o.v. de stratenmaker. Tips om de auteur van een artikel meer EAT te geven:

  1. Plaats de auteur boven aan een artikel
  2. Link naar de biografie van de auteur
  3. Onderbouw de biografie met structured data
  4. Maak gebruik van duidelijke en consistente auteur- en expert-biografieën. En doe dit consistent door heel je website.
author structured data

Tip: Heb je zelf geen expertise, maar wil je hier wel goed op gevonden worden? Huur dan een auteur in die deze expertise wel heeft.

Contact en adres gegevens

Het vermelden van je contact gegevens, vergroot het vertrouwen voor een website bezoeker en dus ook voor Google. In hun kwaliteitsrichtlijnen, zeggen ze hier het volgende over:

For websites with YMYL pages, such as online banks, we expect to find a lot of information about the site, including extensive customer service information. […] Users need a way to ask questions or get help when a problem occurs.

Zorg er voor dat je een contact pagina maakt met je adres, contact gegevens en links naar je social media kanalen.

Laat zien dat je een autoriteit bent

Laat op je website zien dat je een expert bent over een bepaalde entiteit (in de breedste zin van het woord). Je kan dit bijvoorbeeld doen door artikelen te publiceren over het onderwerp waar je graag op gevonden wilt worden.

Tip: Ga aan de slag met topic clusters om je autoriteit over een bepaalde entiteit te vergroten.

Voorbeeld topic cluster

Google begrijpt EAT signalen steeds beter

E-A-T is geen eenvoudig proces en ook de shortcuts, zoals het maken van false persona’s, zijn anno 2022 verleden tijd.

Lily Ray over EAT tijdens Friends of search 2022
Lily Ray over EAT tijdens Friends of Search 2022

Steeds meer patenten die Google aanvraagt, duiden erop dat Google steeds beter kan bepalen wie een entiteit is en wie niet. Denk aan:

  • agent rank,
  • website representation vectores,
  • author vectors,
  • speaker identification, en
  • identifying authoritative results.

Daarnaast leert mijn ervaring dat het even duurt voordat Google deze signalen opgepikt en doorgevoerd heeft.

FAQ

Wanneer pikt Google je E-A-T signalen op?

Vaak gebeurd dit na een “core algoritme update” van Google

Hoe weet je of je een autoriteit over een bepaalde entiteit bent?

Om een goede indruk te krijgen kan je gebruik maken van de tool: diffbot natural language API. Voor Nederlandstalige websites gebruik ik ook wel de Google ads keywordt tool. Hierbij vul ik dan alleen een desbetreffende URL in en kijk ik naar de keyword suggesties waar Google mee komt.

Je hebt je basis SEO op orde, is E-A-T dan nog belangrijk?

Ja, zeker in Amerika heb ik casussen van websites gezien waarbij de basis elementen op orde waren maar de E-A-T signalen nog niet. Deze websites zagen de afgelopen periode een enorm verlies in hun organische verkeer. Goed om te weten: de Amerikaanse zoekresultaten lopen altijd iets voor op die uit Nederland. Regeren is vooruitzien 😉

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij