Duplicate content Nederlandse en Belgische website

Home   »   Duplicate content Nederlandse en Belgische website

Duplicate content Nederlandse en Belgische website

Veel ondernemers in de BENELUX, hebben zowel een .nl als een .be domein. Vaak wordt dezelfde content op het .nl en het .be domein gepubliceerd. Vragen die vaak gesteld worden zijn: Is dit goed voor SEO? en wat moet ik met mijn content doen om zowel in Nederland als Belgie goed gevonden te worden? In deze blogpost, krijg je antwoord op deze vragen en deel ik tips die je op weg helpen om van jouw internationale SEO strategie een succes te maken.

Maak deze fout niet

Veel ondernemers in de BENELUX die een .nl en .be domein hebben, publiceren precies dezelfde content op beide websites. Dat is in het oog van deze SEO specialist een doodzonde. Waarom? Je hebt te maken met duplicate content. Hierdoor zal je niet optimaal presteren in de Nederlandse en Belgische index van Google. Daarnaast kan de .nl extentie in Belgie getoond worden (en vice versa). Alhoewel het in het algemeen voor de Belgen niet erg is om op een .nl website een aankoop te doen, wil je dit als SEO specialist graag goed hebben staan. Al is het alleen om de juiste data in de juiste Google search console property te krijgen.

Let op: Voordat we de diepte in gaan, een mededeling vooraf: het is erg lastig om Nederlandstalige content in het vlaams en nederlands goed te laten indexeren. Ik heb voor veel websites de richtlijnen van Google op de correcte manier doorgevoerd en alsnog werden pagina’s met de .nl extensie getoond in België. Vandaar dat ik dit artikel afsluit met tips van andere SEO specialisten die voor dezelfde uitdaging hebben gestaan.

SEO voor Vlaamse en Nederlandse websites

Om Google de juiste richting in te sturen, is het belangrijk om de juiste SEO signalen af te geven. Denk hierbij aan de volgende elementen:

  1. Hreflang tag – Hiermee zorg je dat Google de .nl website in de regio Nederland laat zien en de .be website in de regio Belgie. Doe dit per pagina als volgt:
    <link href="jouwwebsite .nl/zoete-appel-a" hreflang="nl-NL" rel="alternate" />
    <link href="jouwwebsite .be/zoete-appel-a" hreflang="nl-BE" rel="alternate" />
  2. Zorg ervoor dat je canonical tag in lijn is met je hreflang tag. Laten we het voorbeeld hierboven nog eens gebruiken. Stel je hebt een url met /zoete-appel-a, /zoete-appel-b en /zoete-appel-c. En de canonical tag wijst naar /zoete-appel-a. Zorg er dan voor dat de hreflang tag op de urls: /zoete-appel-b en /zoete-appel-c ook de hreflang tag krijgt met de URL: /zoete-appel-a.
  3. Zorg ervoor dat je Title tag en meta description uniek zijn. Mocht dit lastig zijn, probeer dan te variëren in bijvoorbeeld je merknaam .nl en merknaam .be
  4. Huur een copywriter in die Vlaams of Nederland spreekt. Wij Nederlanders gebruiken de woorden: “Moh”, “amai”, “straffe zaak” en “stute met kaas” helemaal niet. Voor mijn Vlaamse vrienden is dit de normaalste gang van zaken 😉
  5. Zorg ervoor dat je .be website Belgische backlinks krijgen en je .nl website Nederlandse backlinks.
  6. Maak voor elk domein (dus .be en .nl) een aparte Google search console property aan.
  7. Verzamel per land aparte reviews op bijvoorbeeld je Google bedrijfsprofiel.
  8. Denk verder dan alleen de “SEO signalen”. Doe bijvoorbeeld onderzoek naar de lokale bezorgdienst, betaalmethode en vergeet geen lokaal telefoonnummer en adres in je footer te vermelden.
  9. kies de juiste domein structuur (zie afbeelding hieronder)
url structuur internationale seo

Hoe denkt Google over Nederlandse en Belgische websites?

Ik trok mijn stoute schoenen aan en besloot Google te vragen hoe zij over dezelfde content in Nederland en Belgie denken? Hierbij een (onofficiele) reactie van John Muller (medewerker Google).

Zo controleer je of het goed gaat

Je kan op twee manieren controleren of het goed gaat:
1. Kijk in een zoekwoorden onderzoek tool of het juiste domein in het juiste land getoond wordt.
2. Filter in google search console in bijvoorbeeld: België op land: Nederland.

Filter Google search console

Kijk of je hier veel vertoningen en kliks vanuit Nederland ziet. Is dit opvallen veel? Controleer dan een X aantal urls in de URL inspectie tool en kijk naar welke URL Google de canonical tag heeft gezet. Zie je in je .be property dat dit naar het .nl domein is? Dan is er werk aan de winkel!

Let op: In dit geval worden de prestaties van URL x in Nederland dus toegekend aan je Google search console property in Belgie.

SEO tips van experts

Omdat het een leuke SEO uitdaging is om je Nederlandse en Belgische website op de juiste manier in de index te krijgen, vroeg ik om tips en casussen van andere SEO specialisten. Jan Caerels en andere SEO specialisten reageerde enthousiast op Twitter (zie screenshots hieronder). Heb jij ook interessante inzichten? Schroom dan niet en deel het met mij op Twitter.

Reactie van Jan Caerels op Twitter
Reactie van Christian Radny op Twitter
Tip van Google: Maak niet apparte pagina’s voor verschillende munteenheden

FAQ

Helpt een hreflang tag voor je posities in België en Nederland?

Nee. Het zorgt er alleen voor dat de juiste URL aan de juiste doelgroep wordt getoond. Zie ook het antwoord van Google op deze vraag.

Lost een redirect je probleem op?

Nee. Dit zorgt ervoor dat alleen je .nl of je .be in de index verschijnt.

Hoe voorkom je dat je Nederlands sprekende personen buiten België en Nederland worden uitgesloten?

Geef dan of Nederland of Belgie alleen de taalregio code: “NL” mee en niet de landregio code.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij