CDN en SEO

Home   »   CDN en SEO

CDN en SEO

Wanneer je aan de slag gaat met het verbeteren van de snelheid van je website, is een Content Delivery Network (CDN) een stap in de goede richting. In deze blog leg ik uit wat een cdn is, wat de impact is op SEO en waar je rekening mee moet houden als je overstapt naar een CDN.

Wat is een CDN?

Een CDN is een netwerk van servers op verschillende geografische locaties. Een CDN cached content zoals: html, javascript, css en afbeeldingen die statisch blijven voor de gebruiker. Door deze content dicht bij de gebruiker beschikbaar te maken, laadt je website een stuk sneller.

Voorbeeld: Stel dat jouw website wordt gehost in Berlijn en jouw websitebezoeker bevindt zich in New York. Normaliter dient de gehele website geladen te worden vanuit de server in Berlijn, nu wordt een groot gedeelte van de website opgehaald vanuit een server in New york. Hierdoor verklein je de reactietijd van de server (ook wel latency genoemd), waardoor de bezoeker de website sneller te zien krijgt.

Voordelen CDN

Naast het sneller laden van je website, zorgt een CDN voor meer voordelen. Denk aan:

  • Content kan sneller geladen worden
  • Het zorgt voor een stabielere server (zeker tijdens piektijden)
  • Besparing schrijfruimte van de huidige server
  • Het verbetert de veiligheid van je website
  • Website snelheid is een ranking factor in Google.

Nadelen CDN

  • Voor de implementatie heb je meerdere specialisten nodig om het op te zetten.
  • Potentieel risico op uitvallende servers. Echter werken de meeste CDN servers voor 99,8% (geen risico wat een impact kan hebben op je SEO resultaten).

CDN SEO impact

Een CDN heeft geen negatieve impact op je SEO prestaties. Wel is het belangrijk om de overstap naar een CDN goed voor te bereiden. Zo niet, dan kan je SEO posities (voornamelijk op je afbeeldingen) kwijt raken. Om dit te voorkomen, deel ik hieronder de stappen die ik neem om succesvol over te stappen.

Kies de juiste CDN

Voor SEO is het belangrijk om de juiste CDN te kiezen. Bij het kiezen hiervan, neem ik de volgende punten mee in mijn overweging:

  • Kies een CDN die dicht bij je doelgroep staat. Richt jouw website zich op de Nederlandse markt, dan is het handig om ook hier een server in de buurt te hebben.
  • Test de kwaliteit van je CDN bij jouw in de buurt. Een handig tooltje hiervoor is: Fast or slow.
  • Controleer de ‘up time’ van de CDN server. Hoe hoger de up time, deste beter.
  • Bekijk of ze een server in de buurt van Amerika hebben. Google crawlt jouw website vanuit Amerika ;-).
  • Bekijk of je CDN beeldoptimalisatie voor belangrijke bestandsformaten optimaliseert die jij op je website hebt staan (bijvoorbeeld: WebP en Jpeg XR)

Bereid de overstap op een CDN voor

Om te voorkomen dat je SEO posities verliest, bereid ik de overstap op een CDN altijd goed voor. De eerste stap is altijd om de huidige situatie goed in kaart te brengen. Dat begint met het maken van een website crawl om o.a. alle afbeelding urls op te slaan. Vaak sla ik daarnaast ook de huidige afbeelding sitemap op (indien aanwezig). De website crawl en afbeelding sitemap gebruik ik in een later stadium om de redirects te controleren.

Crawl afgerond? bereid dan de volgende stappen voor op een testomgeving (Bijvoorbeeld een VPN of een omgeving die alleen met een paswoord toegankelijk is):

Stap 1: Plaats je afbeeldingen op een apart subdomein. Mocht je namelijk nog eens overstappen op een nieuwe CDN provider, dan hoeft de afbeelding-url niet te veranderen.
Stap 2: Zorg dat de afbeeldingen op je website (hoofddomein) verwijzen naar het subdomein waar je afbeeldingen op geplaatst zijn.
Stap 3: Redirect de oude afbeeldingslocatie naar de nieuwe afbeelding-url op het subdomein.
Stap 4: Maak een nieuwe image sitemap aan met de nieuwe locatie van je afbeeldingen.
Stap 5: Plaats een canonical in de http header van je CDN. Op die manier begrijpt Google dat de afbeeldingen van je CDN hetzelfde zijn als de afbeeldingen op je subdomein.
Stap 6: Indien je de afbeeldingen verrijkt hebt met structured data, zorg er dan voor dat image url aangepast wordt naar de url van het subdomein.

Tip: Wordt je sitemap gecreëerd door de Yoast tool? Voeg de volgende code dan toe aan je functions.php file.

function wpseo_cdn_filter( $uri ) {
 return str_replace( ‘https://www.yoursite.com’, ‘https://cdn.yoursite.com’, $uri );
}
add_filter( ‘wpseo_xml_sitemap_img_src’, ‘wpseo_cdn_filter’ );

Stap 7: Test of de wijzigingen in je testomgeving goed zijn doorgevoerd. Hiervoor gebruik je o.a. de crawl van de urls op je live omgeving (die je op het begint gemaakt hebt). Controleer of alle url’s op de juiste manier geredirect zijn, of er directe url’s in je structured data markup staan etc. Staat alles goed? Dan kunnen de wijzigingen ook op de live omgeving doorgevoerd worden.

Acties na livegang CDN

Is je CDN live gezet en zijn de redirects doorgevoerd? Dan is het belangrijk om de volgende stappen te doorlopen:

Stap 1:Vérifier je subdomein in Google search console
Stap 2: Plaats je nieuwe image sitemap in Google search console

Tip: had je al een image sitemap? laat deze dan nog heel even in GSC staan. Google zal de nieuwe urls hierdoor sneller indexeren.

Stap 3: Indien je gebruik maakt van HTTP/2 zorg er dan voor dat dit ook geactiveerd is voor je subdomein en CDN en alles juist geconfigureerd wordt. Anders kan je CDN je website juist trager maken!
Stap 4: Zorg ervoor dat je SSL protecol van je CDN ook TLS versie 1.3 gebruikt. Dit zorgt voor meer veiligheid voor de gebruiker. je kan je TLS versie hier testen: https://www.ssllabs.com/ssltest/
Stap 5: Controleer na een paar dagen of de afbeeldingen geïndexeerd worden in Google. Je kan dit onder andere terugzien bij de indexering status van je image sitemap in Google search console.

Tip: Zorg dat de logs van je CDN beschikbaar worden voor je logfile analyses. Dit kan handig zijn wanneer je evt. fouten moet debuggen. Goed om te weten: als je eerst een crawl drop ziet, is dat niet raar. Google test namelijk eerst de capaciteit van je CDN server.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
SEO-checklist