CDN en SEO

CDN

Wanneer je aan de slag gaat met het verbeteren van de snelheid van je website, is een Content Delivery Network (CDN) een stap in de goede richting. In deze blog leg ik uit wat een cdn is, wat de voordelen zijn voor jouw SEO prestaties en waar je rekening mee moet houden als je overstapt naar een CDN.

Wat is een CDN?

Een CDN is een netwerk van servers op verschillende geografische locaties. Een CDN cached content zoals: html, javascript, css en afbeeldingen die statisch blijven voor de gebruiker. Door deze content dicht bij de gebruiker beschikbaar te maken, laadt je website een stuk sneller.

Voorbeeld: Stel dat jouw website wordt gehost in Berlijn en jouw websitebezoeker bevindt zich in New York. Normaliter dient de gehele website geladen te worden vanuit de server in Berlijn, nu wordt een groot gedeelte van de website opgehaald vanuit een server in New york. Hierdoor verklein je de reactietijd van de server (ook wel latency genoemd), waardoor de bezoeker de website sneller te zien krijgt.

Voordelen CDN

Naast het sneller laden van je website, zorgt een CDN voor meer voordelen. Denk aan:
• Content kan sneller geladen worden
• Het zorgt voor een stabielere server (zeker tijdens piektijden)
• Besparing schrijfruimte van de huidige server
• Het verbetert de veiligheid van je website
• Website snelheid is een ranking factor van Google. Het kan dus bijdragen aan de posities in de zoekmachines van Google.

Nadelen CDN

• Het kost best wat tijd, vaak van meerdere specialisten om een CDN op te zetten.
• Potentieel risico op uitvallende servers. Echter werken de meeste CDN servers voor 99,8%. Geen risico wat een impact kan hebben op je SEO resultaten.

Aandachtspunten voor SEO bij een CDN migratie

Stap je over op een CDN, dan is het belangrijk om de stappen hieronder door te voeren. Doe je dit niet, dan loop je het risico je posities in bijvoorbeeld ‘Google afbeeldingen’ kwijt te raken.

Keuze CDN:
• Kies een CDN die dicht bij je doelgroep staat. Richt jouw website zich op de Nederlandse markt, dan is het handig om ook hier een server in de buurt te hebben
• Controleer de ‘up time’ van de CDN server. Hoe hoger de up time, deste beter.
• Bekijk of ze een server in de buurt van Amerika hebben. Google crawlt jouw website vanuit Amerika ;-).
• Bekijk of je CDN beeldoptimalisatie voor WebP en Jpeg XR ondersteund.

Acties voor livegang CDN

• Maak een crawl van alle afbeeldingen op je website en eventueel je image sitemap. Sla deze op om na livegang van je CDN, de urls te checken op het correct plaatsen van een redirect.

Pas de volgende stappen eerst toe op een testomgeving (bijvoorbeeld een VPN of omgeving die alleen met een wachtwoord toegankelijk is):
• Plaats je afbeeldingen op een apart subdomein. Mocht je namelijk nog eens overstappen op een nieuwe CDN provider, dan hoeft de afbeelding-url niet te veranderen.
• Zorg dat de afbeeldingen op je website (hoofddomein) verwijzen naar het subdomein waar je afbeeldingen op geplaatst zijn.
• Redirect de oude afbeeldingslocatie naar de nieuwe afbeelding-url op het subdomein.
• Maak een nieuwe image sitemap aan met de nieuwe locatie van je afbeeldingen.
• Plaats een canonical in de http header van je CDN. Op die manier begrijpt Google dat de afbeeldingen van je CDN hetzelfde zijn als de afbeeldingen op je subdomein
• Indien je de afbeeldingen verrijkt hebt met structured data, zorg er dan voor dat image url aangepast wordt naar de url van het subdomein.
• Wordt je sitemap gecreëerd door de Yoast tool? Voeg de volgende code dan toe aan je functions.php file.

function wpseo_cdn_filter( $uri ) {
 return str_replace( ‘https://www.yoursite.com’, ‘https://cdn.yoursite.com’, $uri );
}
add_filter( ‘wpseo_xml_sitemap_img_src’, ‘wpseo_cdn_filter’ );

Klaar? Test met een SEO tool, ook wel een webcrawler genoemd of de hierboven genoemde stappen goed zijn doorgevoerd. Staat alles goed, dan mag alles live gezet worden.

Acties na livegang CDN

• Vérifier je subdomein in Google search console
• Plaats je nieuwe image sitemap in Google search console

Tip: heb je een image sitemap, laat deze dan nog heel even in GSC staan. Google zal de nieuwe urls hierdoor sneller indexeren.

• Indien je gebruik maakt van HTTP/2 zorg er dan voor dat dit ook geactiveerd is voor je subdomein en CDN.
• Zorg ervoor dat je SSL protecol van je CDN ook TLS versie 1.3 gebruikt. Dit zorgt voor meer veiligheid voor de gebruiker. je kan je TLS versie hier testen: https://www.ssllabs.com/ssltest/

• Zorg dat de logs van je CDN beschikbaar worden voor je logfile analyses. Dit kan handig zijn wanneer je evt. fouten moet debuggen. Goed om te weten: als je eerst een crawl drop ziet, is dat niet raar. Google test namelijk eerst de capaciteit van je CDN server.

• Controleer na een paar dagen of de afbeeldingen geïndexeerd worden in Google. Je kan dit onder andere terugzien bij de indexering status van je image sitemap in Google search console.

Nu jij weer! Zie je een verbetering in de snelheid van je website voor en na de migratie? Laat het weten in een reactie hieronder.

Laat een reactie achter