Canonical tag

Canonical url

De canonical tag is in het leven geroepen om ‘duplicate content’, content die erg op elkaar lijkt, te voorkomen. Duplicate content levert schade op aan je SEO prestaties. In dit artikel helpen we je bij de juiste implementatie van de canonical tag waardoor je meer en de juiste pagina’s in de index van de zoekmachine krijgt.

In sommige gevallen is duplicate content niet te voorkomen. Denk aan de volgende situaties:

• Ecommerce website. Jij verkoopt een telefoon hoesje voor de samsung s8 in de kleuren rood, blauw en geel. Behalve de kleur, is de content hetzelfde;
• Parameters. Stel jij hebt een website die veel parameters genereert en dat terwijl de content continu hetzelfde blijft;
• A/b testen. Je bent een kleine wijziging aan het a/b testen. Een groot gedeelte van de content blijft hetzelfde;
• Verschillende landingspagina’s. Voor een Google ads campagnes test je met verschillende landingspagina’s. Een groot gedeelte van de content is hetzelfde; 
• Je hebt een aparte mobiele en desktop website; 
• Je hebt op verschillende domeinen dezelfde content staan.

Een redirect (301 status code) is in dit geval geen oplossing omdat je elke variant van je website beschikbaar wilt houden. Vandaar dat je in deze situaties de canonical tag gebruikt. 

 

De implementatie van de canonical tag

We nemen als voorbeeld een webshop die 3 varianten hoesjes voor de samsung s8 verkoopt. Het rode, blauwe en gele hoesje zijn via de volgende fictieve urls te bereiken:

domein/accessoires/samsungs8-hoesje-rood
domein/accessoires/samsungs8-hoesje-blauw
domein/accessoires/samsungs8-hoesje-geel

Verder is er ook nog een overzichtspagina met alle samsung s8 hoesjes. Deze pagina is te bereiken via:
domein/accesoires/samsungs8-hoesje

Omdat de inhoud van de vier pagina’s sterk overeenkomt, is het van belang om een canonical tag te implementeren. Hierbij zouden wij er voor kiezen om:

domein/accessoires/samsungs8-hoesje-rood
domein/accessoires/samsungs8-hoesje-blauw
domein/accessoires/samsungs8-hoesje-geel

met een canonical tag te laten verwijzen naar:
domein/accesoires/samsungs8-hoesje

Dit kan je doen door op alle vier de pagina’s de volgende code in de broncode te zetten:

<HTML>
<HEAD>
<link rel=”canonical” href=”https://domein/accesoires/samsungs8-hoesje>” />
</HEAD>

De canonical tag die naar zichzelf verwijst op domein/accesoires/samsungs8-hoesje, noem je ook wel een zelfverwijzende canonical tag. Deze voeg je om verschillende redenen toe:

• Google adviseert het zodat zij beter welke url geïndexeerd moet worden;
• Het zorgt er voor dat onnodige queries achter de url altijd naar het bron bestand verwijzen, waardoor je duplicate content voorkomt;
• Het bestrijdt scrapers.

Ons advies is om de zelfverwijzende canonical tag ook op elke pagina toe te voegen die geen duplicate variant heeft zoals de homepage en de contact pagina van je website.

Goed om te weten:
• Een canonical tag is een suggestie. Google hoeft je advies niet over te nemen;
• Voeg alleen pagina’s aan de sitemap toe die een canonical verwijzing krijgen. Als je dit niet doet verspil je crawlbudget, geef je verkeerde signalen af en vertraag je het indexering proces;
• Gebruik alleen directe urls in je canonical tag (2xx status code) en vermijd redirects (301 status code) en 404-paginas in je canonical tags. Dit zorgt er voor dat Google langer nodig heeft om te bepalen welke pagina ze moeten indexeren;
• Welke pagina er uiteindelijk geïndexeerd wordt hangt af van meerdere signalen. De volgende signalen spelen een rol: canonicals, interne linkstructuur, het categoriseren van je parameters, backlinks van andere websites, redirects en je sitemap.
• Wanneer je een internationale website hebt en gebruik maakt van de alternate lang tag, gebruik dan alleen de url die een canonical verwijzing krijgt in je alternate lang tag.
• Er mag maar één canonical tag per pagina gebruikt worden
• Een canonical tag is niet altijd een oplossing voor gepagineerde resultaten. In veel gevallen wordt hier het link rel=”next” and rel=”prev” attribuut voor gebruikt.
• Gebruik geen canonical tag wanneer er geen sprake is van duplicate content. 
• Gebruik geen canonical tag wanneer er een no index wordt gebruikt.
• Bij grote aanpassingen in je canonical structuur kan het even duren voordat Google de wijzigingen doorvoert. Google moet namelijk eest al je pagina’s opnieuw crawlen. 

 

Controleer je canonical structuur

Nadat je je canonical structuur hebt ingericht, is het handig om je canonical structuur te controleren. Dit kun je op twee manieren doen:

1. Bekijk of Google je suggesties overneemt in Google search console. Log hiervoor in in Google search console en bekijk de volgende rapporten:

•Index coverage report → excluded – foutmelding: google chose different canonical than user. 

Google kiest andere canonical dan gebruiker ingedient heeft
Google kiest andere canonical dan gebruiker aangeeft – bron: Google search console

Google denkt dat het duplicate pagina’s zijn ook al heb je een canonical toegevoegd. Belangrijk om dit dus op te lossen. Wij adviseren je de genoemde punten onder ‘belangrijk om te weten’ te controleren

• Index coverage report → excluded – foutmelding: alternate page with proper canonical tag

Deze pagina heeft duplicate content dat Google herkent als een canonical. Deze pagina verwijst keurig naar de canonical pagina, hier kun je dus helaas niks aan doen. 

• Index coverage report → excluded – foutmelding: submitted url not selected as canonical

Google denkt dat een andere pagina een betere keus is t.o.v. de suggestie die jij in je canonical structuur geeft.

• Index coverage report → excluded – foutmelding: duplicate page without canonical tag

Google denkt dat deze pagina’s duplicate content zijn, het is handig om deze pagina’s te analyseren en je canonical structuur uit te breiden.

2. Controleer je Canonicals met een webcrawler.
Met een webcrawler kun je fouten opsporen in je canonical structuur. Wij gebruiken hier Screamingfrog voor  (bekijk hier de handleiding).

Nu jij weer! Heb je de ideale canonical structuur gevonden? Waar loop je tegen aan? Laat het ons weten in de comments hieronder!

Laat een reactie achter