Canonical tag

Canonical url

In deze blog leg ik je uit wat een canonical tag is, hoe je hem het best kan implementeren en hoe je fouten vanuit Google search console kan oplossen.Er achter komen waarom de canonical tag een belangrijk instrument is voor jouw SEO strategie? Lees dan gauw verder.

Wat is een canonical tag?

De canonical tag, is een HTML element waarmee je duplicate content kan voorkomen. Met de Canonical tag vertel je tegen Google: er zijn een aantal dubbele pagina’s belangrijk voor de gebruiker. Negeer deze dubbele pagina’s en indexeer pagina X in Google. Neemt Google deze suggestie over? Dan wordt de waarde van deze pagina’s toegekend aan pagina X.

Waarom een Canonical URL?

Soms loop je tegen een situatie in waar je wilt dat alle pagina’s beschikbaar moeten blijven voor de gebruiker, maar je duplicate content wilt voorkomen. Een aantal voorbeelden:

  • Ecommerce website: Jij verkoopt een telefoon hoesje voor de Samsung s20 in de kleuren rood, blauw en geel. Behalve de kleur, is de content hetzelfde;
  • Parameters: Stel jij hebt een website die veel parameters genereert en dat terwijl de content continu hetzelfde blijft;
  • A/B testen: Je bent een kleine wijziging aan het A/B testen. Een groot gedeelte van de content blijft hetzelfde;
  • Verschillende landingspagina’s: Voor een Google ads campagnes test je met verschillende landingspagina’s. Een groot gedeelte van de content is hetzelfde; 
  • Je hebt een aparte mobiele en desktop website; 
  • Je hebt op verschillende domeinen dezelfde content staan.

Een 301 redirect is in dit geval geen oplossing omdat je elke variant van je website beschikbaar wilt houden. Vandaar dat je in deze situaties de canonical tag gebruikt. 

Rel canonical implementeren

Benieuwd hoe je de canonical tag moet impelenteren? Ik leg het je uit aan de hand van een voorbeeld: Stel je verkoopt 3 mobiele hoesjes voor de samsung s20.Het rode, blauwe en gele hoesje zijn via de volgende fictieve urls te bereiken:

domein/accessoires/samsungs20-hoesje-rood
domein/accessoires/samsungs20-hoesje-blauw
domein/accessoires/samsungs20-hoesje-geel

Verder is er ook nog een overzichtspagina met alle samsung s20 hoesjes. Deze pagina is te bereiken via:
domein/accesoires/samsungs20-hoesje

Omdat de inhoud van de vier pagina’s sterk overeenkomt, is het van belang om een canonical tag te implementeren. Hierbij zou ik er voor kiezen om:

domein/accessoires/samsungs20-hoesje-rood
domein/accessoires/samsungs20-hoesje-blauw
domein/accessoires/samsungs20-hoesje-geel

met een canonical tag te laten verwijzen naar:
domein/accesoires/samsungs20-hoesje

Dit kan je doen door op alle vier de pagina’s de volgende code in de broncode te zetten:

<HTML>
<HEAD>
<link rel=”canonical” href=”https://domein/accesoires/samsungs20-hoesje>” />
</HEAD>

wat is self referencing canonical

De canonical tag die naar zichzelf verwijst op domein/accesoires/samsungs20-hoesje, noem je ook wel een zelfverwijzende canonical tag. Deze voeg je om verschillende redenen toe:

  • Google adviseert het zodat zij beter welke url geïndexeerd moet worden;
  • Het zorgt er voor dat onnodige queries achter de url altijd naar het bron bestand verwijzen, waardoor je duplicate content voorkomt;
  • Het bestrijdt scrapers

Belangrijk: Voeg de zelfverwijzende canonical ook toe op pagina’s waar geen canonical versie (percee) aangegeven hoeft te worden.

Richtlijnen Canonical tag

Voordat ik uberhaupt iets implementeer, wil ik graag weten wat de impact hiervan is. Bij het implementeren van de canonical tag, is het handig om de onderstaande punten door te nemen en zo nodig te controleren / toe te passen waar nodig.

  • Een canonical tag is een suggestie. Google hoeft je advies niet over te nemen;
  • Voeg alleen pagina’s aan de sitemap toe die een canonical verwijzing krijgen. Als je dit niet doet verspil je crawlbudget, geef je verkeerde signalen af en vertraag je het indexering proces;
  • Gebruik alleen directe urls in je canonical tag (2xx status code) en vermijd redirects (301 status code) en 404-paginas in je canonical tags. Dit zorgt er voor dat Google langer nodig heeft om te bepalen welke pagina ze moeten indexeren;
  • Welke pagina er uiteindelijk geïndexeerd wordt hangt af van meerdere signalen. De volgende signalen spelen een rol: canonicals, interne linkstructuur, het categoriseren van je parameters, backlinks van andere websites, redirects en je sitemap.
  • Wanneer je een internationale website hebt en gebruik maakt van de alternate lang tag, gebruik dan alleen de url die een canonical verwijzing krijgt in je alternate lang tag.
  • Er mag maar één canonical tag per pagina gebruikt worden
  • Een canonical tag is niet altijd een oplossing voor gepagineerde resultaten. In veel gevallen wordt hier het link rel=”next” and rel=”prev” attribuut voor gebruikt.
  • Gebruik geen canonical tag wanneer er geen sprake is van duplicate content. 
  • Gebruik geen canonical tag wanneer er een no index wordt gebruikt.
  • Bij grote aanpassingen in je canonical structuur kan het even duren voordat Google de wijzigingen doorvoert. Google moet namelijk eest al je pagina’s opnieuw crawlen.

Controleer je canonical structuur

Nadat je je canonical structuur hebt ingericht, is het handig om je canonical structuur te controleren. Ik adviseer dit na de implementatie, direct te doen met een webcrawler. Vervolgs controleer je (periodiek) in Google search console of je Canonical suggestie wordt overgenomen.

Canonical tag controleren met een webcrawler

Wil je fouten voorkomen voordat Google het ziet? Controleer dan je fouten met een webcrawler. Mijn voorkeur gaat uit naar het testen op een test server voordat je het in productie brengt. Op die manier ben je er zeker van, dat je grote fouten voorkomt.

Canonical tag controleren in een webcrawler
Canonical tag controleren in een webcrawler

Let bij het controleren op de volgende punten:

  • Missen sommige pagina’s nog een canonical tag?
  • Staat er meer dan 1 canonical tag op een pagina?
  • Is er een canonical geplaatst op een pagina met een no index?

Daarnaast is het handig om de hierboven genoemde richtlijnen ook te controleren. Alles correct? Tijd om het live te zetten!

Controleer uitsluitingen in Google Search console

pagina uitgesloten canonical tag
Voorbeeld GSC: Canonical suggestie wordt overgenomen

Nadat je de canonical wijzigingen hebt live gezet, is het handig om periodiek in Google search console te controleren of Google je suggestie overneemt. M.b.t. de canonical tag, kan je de volgende meldingen in Google search console tegen komen:

Dubbele pagina, Google heeft een andere canonieke pagina gekozen dan de gebruiker

Ook al heb je de canonical tag juist doorgevoerd, Google negeert je suggestie en neemt het heft in handen.Je ziet dit vaak gebeuren bij internationale websites. Bijvoorbeeld: Je hebt een .nl en een .be website met sterk overeenkomende content. Alhoewel je de hreflang tag goed hebt doorgevoerd, is de content niet uniek genoeg.

Mijn advies: Maak de content unieker per land. M.b.t.. het voorbeeld hier boven. Huur een Vlaamse content schrijver in (die een beetje verstand van SEO heeft).

Dubbele pagina zonder door gebruiker geselecteerde canonieke pagina

Je hebt geen canonical tag toegevoegd, Google neemt het heft in handen en bepaalt de canonical versie voor jou.

Mijn advies: Klopt dit? Of heb je liever een andere pagina in de index? Tijd om dit te controleren en het eventueel aan te passen.

Dubbele pagina, ingediende URL niet geselecteerd als canoniek

Google denkt dat het duplicate pagina’s zijn ook al heb je de urls toegevoegd aan je sitemap. het verschil met “Dubbele pagina, Google heeft een andere canonieke pagina gekozen dan de gebruiker” is dat:

  • Je Google expliciet hebt gevraagd deze urls te indexeren
  • Je geen canonical tag hebt gedefinierd

Mijn advies: Lees de richtlijnen hierboven door. Geef je ergens tegengestelde signalen door aan Google? Bijvoorbeeld url X in je sitemap en de canonical op een andere pagina? Belangrijk om dit in lijn met elkaar te brengen. Opgelost? Controleer het in de URL inspectie tool.

Alternatieve pagina met correcte canonieke tag

Je canonial tag is overgenomen door Google.
Mijn advies: Tijd voor bier!

Nu jij weer! Loop je nog ergens tegen aan? Heb je de ideale canonical structuur gevonden? Laat het mij weten in de comments hieronder.

Laat een reactie achter