Breadcrumbs

Home   »   Breadcrumbs

Breadcrumbs

In deze blog leg ik je uit wat een breadcrumb is, waarom je het moet gebruiken en wat belangrijk is bij het instellen ervan. Daarnaast laat ik je zien hoe je ze kan classificeren met structured data. Er achter komen waarom breadcrumbs een onmisbaar onderdeel is voor jouw SEO strategie? Lees dan gauw verder!

Wat is een breadcrumb?

Een breadcrumb, letterlijk vertaald: broodkruimelpad, is een soort van sub-navigatie op je website. De term breadcrumb hebben we waarschijnlijk te danken aan het sprookjesverhaal: Hans en Grietje. In dit sprookje, strooide Hans kruimels om de weg weer naar huis te vinden. De insteek op een website is eigenlijk precies hetzelfde namelijk: de bezoeker laten zien waar hij/zij zich bevindt en hoe er eenvoudig terug te navigeren valt naar bovenliggende pagina’s.

Op de meeste websites, vind je de breadcrumbs terug in de linker bovenhoek. Zelf heb ik ze onder mijn hoofdnavigatie geplaatst (zie afbeelding hieronder).

Voorbeeld breadcrump
Voorbeeld: Breadcrumb

Waarom breadcrumbs gebruiken?

Er zijn meerdere redenen om breadcrumbs te gebruiken, namelijk:

  • Het verbetert de gebruiksvriendelijkheid
  • Gebruikers zullen je website minder snel verlaten
  • Google gebruikt je Breadcrumbs om je website structuur te begrijpen
  • Bij het gebruik van Breadcrumbs, vergroot je de kans om sitelinks te krijgen op je organische zoekresultaten (vaak zie je dit naar voren komen op zoekopdrachten die je merknaam bevatten)
Sitelinks
Voorbeeld: Site links

Breadcrumbs instellen

Nu je (hopelijk) overtuigd bent van breadcrumbs, is het van belang om ze op de juiste manier te gaan instellen. Bij breadcrumbs, hanteer ik altijd de volgende richtlijnen:

  • Plaats je breadcrumbs links bovenin onder je hoofd menu
  • Begin je breadcrumbs met je merknaam en of “home”
  • Plaats je breadcrumbs niet op je homepage
  • Maak per stap in je breadcrumbs gebruik van een scheidingsteken bijvoorbeeld: ‘I’ of ‘>’
  • Zorg dat je breadcrumbs aanklikbaar zijn
  • Het is van belang dat je breadcrumbs een toegevoegde waarde hebben. Ik raad het af zodra je een “one page” website hebt of de secundaire navigatie in de buurt zit van je primaire navigatie.
  • Voorkom dat breadcrumbs voor verwarring zorgt. Bijvoorbeeld wanneer een lager liggende pagina onder meerdere hoofdcategorie valt.
  • Gebruik je breadcrumbs niet als primaire navigatie.
  • Maak je breadcrumbs begrijpelijk voor blinden en screenreaders (bekijk hier een voorbeeld)

Structured data voor breadcrumbs

Wil je Google en andere zoekmachines een plezier doen? Klassifiseer je breadcrumb structuur met structured data. Je kan dit doen door de breadcrumbs als volgt op te maken:

<script type="application/ld+json">
{
 "@context": "https://schema.org",
 "@type": "BreadcrumbList",
 "itemListElement":
 [
  {
   "@type": "ListItem",
   "position": 1,
   "item":
   {
    "@id": "https://www.yellowbluemarketing.nl",
    "name": "Home"
    }
  },
  {
   "@type": "ListItem",
  "position": 2,
  "item":
   {
     "@id": "https://www.yellowbluemarketing.nl/breadcrumbs",
     "name": "Breadcrumbs"
   }
  }
 ]
}
</script>

Nadat je ze hebt opgemaakt, is het handig om je opmaak te valideren. Dit kan met de structured data validator van schema.org of de Rich result testing tool van Google.

Structured data breadcrumbs
Structured data voor breadcrumbs controleren

Kom je geen fouten meer tegen? Dan kan je het live zetten. Mijn advies: controleer periodiek in Google search console of je geen foutmeldingen tegen komt.

Breadcumbs google search console
Foutmelding structured data breadcrumbs in Google search console

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
SEO-checklist