App SEO

Home   »   App SEO

App SEO

Recent last ik een artikel op de NOS met de titel: “Mega-overname in snelgroeiende mobielegame-industrie“. Als SEO specialist, zie ik de Play store (Google) en de App store (Aplle) ook als zoekmachine. Ik was daarom benieuwd: Wat is belangrijk om als app gevonden te worden in de Play store en App store?

In deze blog, leg ik je uit: wat app SEO is, welke elementen belangrijk zijn en hoe jij je app organisch beter vindbaar kan maken. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder.

Introductie

De game industrie, is een miljarden industrie en een industrie die enorm groeit. Dat bleek wel uit het artikel dat ik recent op de NOS las: “Mega-overname in snelgroeiende mobielegame-industrie” en de “metaverse” waar we volgens de documentaire van VRPO tegenlicht steeds meer in gaan leven. Ook voor games is het belangrijk om goed vindbaar te zijn in de zoekmachines zoals de App Store en Play store. Wat mij verbaasde: er is nog weinig informatie te vinden over het optimaliseren van je app om via deze stores beter gevonden te worden. Dat terwijl 65% van de apps gedownload wordt na een zoekopdracht in een app store (bron: Apple) en het gebruik in het aantal apps de komende jaren nog flink toeneemt.

aantal apps op mobiel
Prognose aantal app downloads in app en playstore (bron: Statista)

Wat is App SEO?

App SEO (wordt ook wel ASO genoemd. Dit staat voor: App store optimization), gaat over het verbeten van de vindbaarheid van je apps in de de verschillende app stores. Voordat je aan de slag gaat met SEO voor je app, moet je begrijpen hoe je potentiële klanten apps in winkels vinden, aangezien het gedrag tussen deze en traditionele SEO verschilt.

In de app store, spelen zoekopdrachten naar je merk een hoofdrol bij het genereren van organische impressies en klik. Echter is het ook belangrijk om op non-branded termen gevonden te worden. Helaas zijn die een stuk concurerender (daar later meer over).

Naast het zoeken op trefwoorden kunnen gebruikers ook rechtstreeks door de winkel bladeren. Zowel de iOS- als de Google Play Store bieden de mogelijkheid om populaire apps te bekijken op basis van trending data of apps die worden aanbevolen door store editors, inclusief nieuwe updates of verwachte releases.

Nu je het verschil begrijpt, kunnnen we aan de slag met het optimaliseren van je app (ASO).

App store optimization

Er zijn veel elementen die belangrijk zijn voor App store optimization. Denk aan: een zoekwoorden onderzoek, kwalitatieve reviews en je App beschrijving in de app store. Daarnaast, is het ook belangrijk om met een holistische blik te kijken naar je verkooppagina en het aantal foutmeldingen in je app te reduceren.

Zoekwoorden onderzoek App

Net als voor traditionele SEO, is het belangrijk om een zoekwoorden onderzoek te doen voor de vindbaarheid van je App. Mocht je dit voor de zoekmachines zoals Bing an Google al gedaan hebben, dan kan je deze strategie eventueel gebruiken voor de app store. Echter is het dan wel belangrijk om te kijken naar KPI’s zoals zoekvolume en concurrentie in de App store. Deze zullen vaak verschillen t.o.v. de data die je voor de reguliere zoekmachines hebt. Ik haal zoekvolumes en concurrentie statistieken voor apps uit de volgende tools: AppTweak of Appradar. Naast zoekvolumes en concurrentie statistieken, kan je hier ook je zoekposities goed in monitoren. Zo zie je meteen of je optimalisati-stappen succes hebben.

app seo apptweak tool
Posities zichtbaar maken in Apptweak

Heb je je zoekwoorden onderzoek afgerond? Verreik deze data dan met gegevens uit bijvoorbeeld de Google play console. Denk aan:

  1. Aantal vertoningen van verkooppagina
  2. Kopers
  3. App installaties
Play console Google
Play console Google

Heb je toevallig ook advertenties voor je app draaien? Dan kan je dit (eventueel) ook nog toevoegen aan je zoekwoorden onderzoek. Denk hierbij aan:

  1. Impressies
  2. CTR
  3. Conversies en conversiepercentage
app conversies in app tweak
Posities en app downloads monitoren in Apptweak

App store optimaliseren

Wil je in de Apple IOS store beter gevonden worden, dan is het belangrijk dat je je op de volgende SEO punten focust:

  1. App naam – Vul naast je merknaam, hier je belangrijkste zoekwoord in. Goed om te weten: je hebt niet meer dan 30 karakters
  2. Subtitel – ook wel bekend als je “tagline”. Hier kan je 30 aanvullende karakters gebruiken om je app beter te beschrijven. Zelf maak ik hier gebruik van aanvullende termen waar ik mijn app vindbaar op wil maken.
  3. Zoekwoorden – Gebruik zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Op deze manier word je app relevanter voor bepaalde doelgroepen.
  4. Beschrijving – Zoals hieronder getoond, is dit zichtbaar met een klik op: meer te lezen. Verwerk in deze beschrijving je belangrijkste zoekwoorden, maar vergeet ook niet om de functies van je app te beschrijven. Goed om te weten: je hebt maximaal 400 tekens.

Voor aanvullende instructies, kan je deze pagina bekijken.

apple app seo
App in Apple store optimaliseren

Play store optimaliseren

Wil je in de Google play store beter gevonden worden, dan is het belangrijk dat je je op de volgende SEO punten focust:

  1. De titel – Maak hier gebruik van je merknaam en focus keyword. Goed om te weten: je hebt maximaal 30 karakters (ook een spatie is een karakter).
  2. Beschrijving – Probeer in een paar zinnen je App goed te verkopen, je belangrijkste zoekopdrachten te verwerken, maar vergeet ook niet je app goed te beschrijven. Goed om te weten: je kan hier gebruik maken van basis HTML elementen en emoticons.
  3. Promotie tekst – Probeer je beschrijvende tekst te verkopen naar 80 karakters en laat de “sales tijger” in je naar boven komen. Zorg er daarnaast voor dat je belangrijkste zoekopdrachten in deze tekst verwerkt worden.

Voor aanvullende elementen, kan je kijken naar de support pagina van Google.

Reviews voor App

Zoals ik al wel eens eerder beschreven heb, zijn reviews voor SEO ook voor apps belangrijk. Vraag je gebruikers in de app of per e-mail of ze een kwalitatieve review in de app store willen achterlaten. Via de e-mail zou je hier nog wat aanvullende instructies aan mee kunnen geven. Ik doe dit altijd door de gebruikter te vragen of ze de volgende vragen willen beantwoorden in de review:

  1. Vertel waarvoor de app handig is.
  2. Hoe de app je verder helpt.
  3. Wat jouw ervaring is met de app
  4. Tips voor anderen die de app eventueel willen downloaden

Structured data voor App

Wil je in de reguliere zoekresultaten je app zichtbaar maken? Maak dan gebruik van structured data. D.m.v. structured data classificeer je een stukje informatie op je website. In dit geval vertel je aan de robots van Google: Dit stukje tekst gaat over een app die je kan downloaden. Een voorbeeld van de structured data opmaak die je op je webpagine kan plaatsen:

<html>
  <head>
    <title>Angry Birds</title>
    <script type="application/ld+json">
    {
      "@context": "https://schema.org",
      "@type": "SoftwareApplication",
      "name": "Angry Birds",
      "operatingSystem": "ANDROID",
      "applicationCategory": "GameApplication",
      "aggregateRating": {
        "@type": "AggregateRating",
        "ratingValue": "4.6",
        "ratingCount": "8864"
      },
      "offers": {
        "@type": "Offer",
        "price": "1.00",
        "priceCurrency": "USD"
      }
    }
    </script>
  </head>
  <body>
  </body>
</html>

Doe je dit goed, dan zal na verloop van tijd een link naar je app in de organische resultaten verschijnen. Zie als voorbeeld de afbeelding hieronder.

structured data voor app
SERP met structured data opmaak voor App.

Tip: bekijk ook de richtlijnen van Google en de properties die je kan toevoegen op schema.org.

Aanvullende tips

Naast de SEO elementen die je kan toevoegen aan je verkoop pagina in de app store, wil ik je ook vragen om te kijken naar de volgende elementen:

  1. Is je pagina in lijn met je huisstijl buiten de app store om?
  2. Geeft je app een weerspiegeling van je core business?
  3. Geven screenshots de huidige waarde van de app weer?
  4. Bevorderen de screenshots de belangrijkste functies?
  5. Worden nieuwe functies gepromoot?
  6. Wordt er met de teksten goed ingespeeld op de zoekintentie?
  7. Hoe doe je het t.o.v. je concurrenten?
  8. Worden fouten in de APP snel opgelost?
  9. Wordt er gereageerd op negatieve reviews?

FAQ

Wat is SEO?

SEO is een Engelse term dat staat voor search engine optimization. Het doel van SEO: je organische vindbaarheid vergroten voor klanten die op zoek zijn naar jouw producten of dienstverlening. Dit is ook belangrijk om in de app store van Google en Apple gevonden te worden.

Waarom is App SEO belangrijk?

Wanneer je aan de slag gaat met SEO voor apps, word je beter gevonden in de organische resultaten van de Play store van Google en de App store van Apple. Goed om te weten: 65% van de zoekopdrachten in de app store, resulteert in een app download. App SEO kan dus heel effectief zijn.

Welke App SEO tools zijn er op de markt?

Voor App SEO, gebruik ik de volgende tools: play console van Google, Apple search ads, App Tweak en App radar. De inzichten die ik uit deze tools haal, zorgen ervoor dat ik mijn zoekmachine optimalisatie voor apps een stuk beter kan doen.

Wat is ASO?

App store optimalisatie (ASO) is het proces van het vergroten van de zichtbaarheid van een app of game in een app store, met als doel het aantal organische app downloads te verhogen. Bekijk mijn stappenplan om jouw app beter vindbaar te maken in de app stores.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij