Google analytics uitleg

Google analytics uitleg

Google analytics is het brein van jouw online inspanningen. Hier ontdek je waar bezoekers vandaan komen, waarin ze wel en niet geïnteresseerd zijn en welke campagnes tot een verkoop of telefoontje leiden. Door meer inzicht te krijgen in jouw doelgroep, kun jij jouw marketing campagnes efficiënter inzetten, nieuwe segmenten ontdekken en dus online succes bereiken. Met behulp van onze Google analytics uitleg, laten we je zien hoe je aan de slag kunt gaan met het analyseren van de data en geven we je inzichten waarmee je je conversies kunt verhogen.

Google analytics instellen

Google analytics aanmaken

Om aan de slag gaan met Google analytics, dien je eerst een gratis account aan te maken. Dit doe je door de volgende stappen te volgen:

Google analytics aanmelden
Startscherm aanmelden Google anlytics

• Voor het aanmaken van een Google analytics account ga je als eerst naar: https://marketingplatform.google.com/about/analytics/
• Je kiest hier voor ‘start for free’ en meld je aan met je Google account (als je deze nog niet hebt, kun je die hier aanmaken)
• In het overzichtsscherm dat nu verschijnt kies je voor ‘sign in’

invulvelden aanmelden Google analytics
Invulvelden aanmelden Google analytics

• Vul het invulformulier in
• Bij accountname, vul je de naam van je bedrijf in. Onder een account kunnen
meerdere websites geplaatst worden (dit wordt een property genoemd)
• Nu gaan we aan de slag met het aanmelden van je eerste property (website)
vul onder websitenaam, de naam van je website in
• Vul in het veld eronder de link naar je website in, let op: kies het juiste http protocol (http of https)
• Kies vervolgens voor je tijdzone en de industriecategorie waarin jouw bedrijf zich
bevindt
• Vink in eerste instantie bij data sharing settings alles uit (tenzij anders opgenomen
in je privacy statement)
• Kies vervolgens voor ‘tracking code ophalen’

Google analytics tracking code plaatsen

Google analytics tracking code ophalen
Google analytics tracking code ophalen

Kopieer de tracking code en plaats deze in de <head> sectie van je website.
(ook terug te vinden onder: beheer (tandwieltje) → property → trackinginfo → trackingcode)

Google analytics controleren

Nu de tracking code is geplaatst, is het belangrijk om te controleren of de tracking pixel goed geplaatst is en of alle gegevens doorkomen. Dit kun je op verschillende manieren doen:
• Download de tag assistant in Google chrome. Hiermee kun je bekijken of er foutmeldingen ontstaan tijdens het laden van de Google analyticscode
• Klik op verschillende pagina’s op je website en kijk in je realtime rapport in Google analytics of er statistieken geregistreerd worden
• Ga naar http://www.gachecker.com/ om te kijken of er pagina’s zonder Google analytics tags zijn

Google analytics basics

Basisbegrippen

Wanneer je Google analytics voor het eerst opent loop je tegen een grote hoeveelheid data en vakjargon aan. Het is dan ook niet zo gek dat veel van deze getallen je niets zeggen. Wij helpen je door de belangrijkste begrippen heen, zodat jij straks de juiste conclusies uit je website analyse kunt trekken.

Gebruiker
Een gebruiker is een unieke bezoeker aan jouw website. Een bezoeker kan vandaag op je website komen en over 3 dagen nog eens. Google schaart dit onder 1 bezoeker. Door middel van een cookie geeft Google elke gebruiker een user-id mee. Zodra iemand zijn cookies verwijderd of via een ander device (mits gekoppeld via een Google account) op jouw website komt, wordt dit helaas weer als een nieuw gebruiker gezien. Nieuwe gebruikers, zijn gebruikers die binnen 2 jaar nog niet eerder op je website zijn geweest.

Sessie
Als een gebruiker vaker langskomt, wordt dit gemeten aan de hand van een sessie. Een gebruiker kan dus meerdere sessie hebben. Hoe een sessie wordt gemeten is vrij gecompliceerd. Voor de interpretatie van een sessie, is het belangrijk om het volgende te weten:

1) Een sessie loopt af na 30 minuten, dus als er binnen 30 minuten geen interactie meer plaatsvindt, wordt de sessie afgerond

2) Als een bezoeker eerst via een organisch resultaat binnen komt en later via een Google Ads advertentie, wordt dit als een nieuwe sessie gezien

3) Als je de browsers sluit wordt de sessie ook afgesloten

Tip: Maak je gebruik van een betaaldienst? Sluit deze dan uit in Google analytics. Na het afronden van een betaling, wordt een klant teruggestuurd naar de website. Dit wordt als nieuwe sessie gezien. Hierdoor krijg je een vertekend beeld op het aantal sessies op je website. 

Bouncepercentage
Je bounce rate geeft aan of een website bezoeker je website op desbetreffende pagina heeft verlaten. In eerste instantie zal het overkomen als een negatief karakter. Dit hoeft echter helemaal niet zo te zijn. Om dit te bepalen is het handig om te kijken naar andere indicatoren zoals: time on site, conversies enzovoorts. Zelfs als deze gegevens er niet positief uit zien, hoeft een bounce rate niet direct negatief te zijn. Neem een contactpagina als voorbeeld. Stel ik Google: “contact  YellowBlueMarketing”, ik vind het telefoonnummer en verlaat de pagina. De bounce rate is 100%, maar het doel de bezoeker is wel bereikt. Moraal, zie een bounce niet direct als iets negatiefs (iets wat veel beginners wel doen), maar interpreteer deze aan de hand van het doel van de pagina. 

Pagina’s/sessie
Pagina’s per sessie geeft aan hoeveel pagina’s een bezoeker heeft bekeken tijdens een sessie.

Gemiddelde sessieduur
De gemiddelde sessieduur is de totaal gespendeerde tijd op je website gedeeld door het aantal sessies. De individuele sessie duur (van een gebruiker) wordt als volgt berekend. Het is een belangrijke indicator om te bepalen hoe interessant je content gevonden wordt.

Belangrijke rapportages

Google organiseert al haar data in rapportages. Iedere rapportage gaat over een ander thema. Zo gaat er een rapportage over het verkeer naar je website, één over de doelgroep van je website, één over de verkopen etc. We lopen door de belangrijkste rapportages heen om er achter te komen waar ze voor gebruikt worden en hoe je ze kunt aanpassen om je bedrijfsdoelstellingen inzichtelijk te krijgen. We kunnen helaas niet door elke rapportage heen lopen, maar als je de de belangrijkste rapportages begrijpt dan wordt het eenvoudiger om andere rapportages te intrepeteren.

Doelgroep rapportage

De rapportages die onder ‘doelgroep’ in Google analytics vallen, geven meer inzicht in je doelgroep. Je komt er achter wie de personen in je doelgroep zijn, welke device ze gebruiken, waarin ze geïnteresseerd zijn en waar ze vandaan komen. Onder de ‘doelgroep’ folder kun je onder andere de volgende resultaten vinden:

Cohort analyse 

► Ga naar: doelgroep > cohortanalyse

Cohort analyse Google analytics
Cohort analyse Google analytics

Een cohort, is een segment dat gekoppeld is aan een tijd. De cohort laat zien hoe het  
gedrag van een bezoeker in de tijdsperiode veranderd. In de afbeelding hierboven zie je dat van de bezoekers die op dag 0 binnen kwamen (592), er één dag later nog 40 van terugkwamen.

Praktische toepassing:
Wij gebruiken deze analyse vaak om te bepalen of onze remarketing campagne (het herbenaderen van gebruikers) effect heeft. Als je na dag 4 je bezoekers gaat benaderen met remarketing en je ziet geen stijging in het aantal bezoekers of conversie, dan is je campagne niet succesvol

Affiniteitcategorie 

► Ga naar: doelgroep > interesses > affiniteitscategorien;-p:

Een affiniteitscategorie, laat zien waar je doelgroep affiniteit mee heeft. Als voorbeeld travel of luxe shoppers. Per categorie, kan je zien hoe deze doelgroep op jouw website presteert.

Google analytics affiniteitscategorie
Google analytics affineitscategorie

Praktische toepassing:
Wij gebruiken deze rapportage vaak om onze targetingcriteria te bepalen voor een brandingcampagne. Omdat wij bijvoorbeeld weten dat mensen die van tuinieren houden ook vaak voeding voor huisdieren kopen, proberen we in deze doelgroep onze naamsbekendheid te vergroten.

Geo rapportage 

► Ga naar: doelgroep > Geo

Google Analytics geo rapportage
Google Analytics geo rapportage

Het geologische rapport laat zien waar je websitebezoekers vandaan komen en welke taal ze spreken.  

Praktische toepassing:
Wij gebruiken deze rapportage vaak voor voor internationale websites. Twee voorbeelden: je hebt een Belgische website en je ziet dat er naast Nederlands sprekende bezoekers ook Frans sprekende bezoekers langskomen die wat op je website kopen. Dan is het wellicht tijd om ook een vertaling van je website online te zetten. Ander voorbeeld: je hebt een Engelse website waarop je een Google ads campagne hebt draaien in Ierland. Uit de organische resultaten blijkt dat je vanuit het noorden van Engeland ook goed verkoopt. Wellicht dat het een goed idee is om hier je Google ads campagne ook te activeren voor extra verkopen.

Benchmark rapportage

► Ga naar: doelgroep > Benchmarking

De benchmarkrapportage laat zien hoe je per bron presteert tegenover concurrenten in de branche.

Google analytics benchmark rapportage
Google analytics benchmark rapportage

Praktisch toepassing:
Stort je verkeer helemaal in, en weet je niet waardoor het komt? Wellicht heb je last van seizoensgebonden verkeer. Om dit bevestigd te krijgen, kun je onder andere naar de benchmarkrapportage kijken. Je kunt hier ontdekken of bedrijven uit jouw branche dezelfde ontwikkeling laten zien.

Acquisitie rapportage

► Ga naar: Acquisitie

De rapportages die onder ‘Acquisitie’ in Google analytics vallen, geven meer inzicht in hoe websitebezoekers jouw website vinden. Zo kom je er achter welke campagnes werken en welke niet. Campagnes kunnen zijn: een e-mail campagne, social media campagne, een advertentie via Google ads enzovoorts. De acquisitierapportages, worden primair onderverdeeld in:

• Medium: Het medium waarmee je bezoeker naar binnen komt. bijvoorbeeld: betaald verkeer
• Source: De bron waar je bezoeker vandaan komt. bijvoorbeeld: Google ads
• Campagne: De campagne waar iemand vandaan komt. bijvoorbeeld: Kattenvoer campagne in Google ads

Onder ‘Acquisitie’ folder, kun je onder andere de volgende resultaten vinden:

Bron/medium rapportage

► Ga naar: Acquisitie > alle verkeer > bron/medium

De bron/medium rapportage laat zien uit welke bron en welk medium je verkeer komt. Je krijgt hier onder andere het overzicht in de hoeveelheid gebruikers, sessies, het bouncepercentage, het aantal pagina’s per sessie en het aantal conversies.

Google analytics bron/medium rapportage
Google analytics bron/medium rapportage

Praktische toepassing:
Je kunt hier zien uit welke bron je conversies komen. Belangrijker nog, uit welke bronnen komen geen conversies. Deze bronnen bieden een mooie kans om wellicht meer tijd in te gaan steken met als doel het aantal conversies vergroten. Bijvoorbeeld, je ziet dat er veel verkeer en conversies uit Google Adwords komen, maar nog niet uit het organische verkeer van Google. Je zou dan eens aan de slag kunnen gaan met zoekmachine optimalisatie (SEO).

Social rapportage 

► Ga naar: Acquisitie > sociaal > overzicht

Social media speelt een belangrijke rol in ons dagelijks leven en zorgt (indien je dit voor je bedrijf inzet) ook voor een hoop interessante data. In de social media rapportage vind je de bronnen die voor verkeer naar je website zorgen en de interacties op je website zelf. 

Google analytics social media rapportage
Google analytics social media rapportage

Praktische toepassing:
Vaak zorgt social media niet voor een directe verkoop, maar draagt het redelijk bij aan de uiteindelijke verkoop die via een andere campagne plaatsvindt. Met het social media rapport kun je dit duidelijk in beeld brengen. Het is in dit geval wel van belang is wel dat je je conversiemeting op orde hebt gebracht.

Let op: Google analytics deelt geen data met facebook en andere grote partijen. Met betrekking tot conversies is het beter om uit te gaan van je Google analytics data, omdat deze ook andere bronnen in de analsyse betrekt.

Gedragrapportage

► Ga naar: Gedrag

De rapportages die onder ‘Gedrag’ in Google analytics vallen, geven meer inzicht in het gedrag van de bezoekers op je website. Hier vind je informatie over hoe een gebruiker met je website communiceert. Denk aan de interactie met de content van je website, maar ook hoe een bezoeker binnenkomt en je website weer verlaat. Onder ‘gedrag’ kun je onder andere de volgende rapportages vinden:

Gedragsstroom 

► Ga naar: Gedrag > gedragsstroom

Het gedragsstroom overzicht laat zien hoe je bezoeker navigeert over je website. Je ziet precies via welke pagina ze binnenkomen en op welke pagina ze de website verlaten.

Google analytics gedragstroom
Google analytics gedrag stroomrapportage

Praktische toepassing:
Wij gebruiken deze rapportage om te identificeren of een websitebezoeker ook echt het pad over de website kiest dat wij willen. Als je als bedrijf verschillende diensten aanbiedt en je hier aparte pagina’s voor gemaakt hebt, verwacht je dat de bezoeker contact met je opneemt. Als uit de rapportage blijkt dat dit niet gebeurt dan zul je wellicht je call to action moeten verbeteren.

Site content 

► Ga naar: Gedrag > site-content > alle pagina’s

Geeft een overzicht van je belangrijkste content samen met de pageview, gemiddelde tijd op de website, de bounce rate en de paginawaarde (dit wordt alleen weergeven als je je conversie instellingen hebt afgerond). 

Google analytics site content
Google analytics site content

Praktische toepassing:
Als je de waarde van een pagina hebt ingesteld, kun je achterhalen welke pagina’s veel omzet opleveren en welke niet. Het geeft een impuls om een pagina evt. verder te optimaliseren en er meer uit te halen.

Zoekopdrachten op de website 

► Ga naar: Gedrag > zoekopdrachten op de site > overzicht

De rapportage ‘zoekopdrachten op site’ geeft een duidelijk beeld van de zoekopdrachten die worden ingevuld op je website en wat de bezoeker vervolgens doet.

Google analytics zoekopdrachten op website
Google analytics zoekopdrachten op website

Praktische toepassing:
Wij gebruiken deze rapportage vaak bij e-commerce websites om te ontdekken of er nog producten zijn waar onze doelgroep in geïnteresseerd is. Doe dit door te klikken op ‘% uitstappunten zoekopdrachten’. Bekijk de keywords met een hoog uitstappercentage en vraag jezelf af ,of je deze producten wel hebt? Zo ja, dan is het tijd om je zoekresultaten te verbeteren. Zo niet, dan is het wellicht een idee om deze producten in je assortiment op te nemen.

Google analytics: Conversies

Wat zijn conversies?

De conversierapportage is de plek waar de prestaties van al je inspanningen bij elkaar komen. Hier kun je precies zien welke pagina, kanaal of campagne heeft bijgedragen aan een conversie. Een conversie is een vooropgesteld doel dat door je bezoeker bereikt wordt. Dat kan een verkoop zijn, ook wel macro conversie genoemd, maar ook een interactie die niet direct voor omzet zorgt, ook wel een micro conversie genoemd. Alhoewel omzet vaak het uiteindelijke doel is, geven bepaalde interacties ook een mate van interesse weer.

Naast een verkoop wordt jouw website ook gebruikt om te oriënteren, te vergelijken en vertrouwd te raken met het bedrijf. Deze oriënterende bezoeker kan een potentiële conversie opleveren op een van je microdoelen. Daarom is het belangrijk om zo veel mogelijk als conversie in te stellen.

Bij een macro conversie kun je (afhankelijk van je bedrijf) denken aan een verkoop, telefoontje of offerte aanvraag. Bij een micro conversie kun je denken aan het downloaden van een brochure, een product in een winkelmand, je pagina delen via social media, een contact aanvraag, een inschrijving voor de nieuwsbrief, het aanmaken van een account etc. Eenmaal je doelen ingesteld, wordt het tijd om je marketingcampagnes voor deze doelen te optimaliseren.

Conversies instellen

Je kunt een conversie op verschillende manieren instellen, namelijk aan de hand van:

• Een bestemming – bijvoorbeeld een bedankpagina na het invullen van een contactformulier. De url van deze pagina hoeft niet uniek te zijn (www.website.nl/contact-bedankt zie je na het invullen van het contactformulier op www.website.nl/contact)
• De duur, de tijd die gespendeerd is op je website
• Het aantal pagina’s per sessie
• Op basis van een gebeurtenis. Bijvoorbeeld het delen van één pagina via social media
• Slimme doelen. Doelen die door Google automatisch aangemaakt worden met behulp van machine learning

Wij maken het meest gebruik van doelen op basis van een bestemmingspagina of op basis van een gebeurtenis.

Google analytics conversie instellen
Google analytics conversie instellen

Met behulp van de volgende 6 stappen stel je een doel in:

1) Log in in Google analytics en kies een property (website domein)
2) Ga naar beheer (bij het tandwieltje) en kies vervolgens voor doelen
3) Kies voor nieuw doel
4) Bij doelconfiguratie kies je voor: aangepast en vervolgens kies je een van die hierboven besproken doel metingen
5) Vul de details in en geef je doel (optioneel) een waarde
6) Tot slot kun je het doel verifiëren en opslaan

Om helemaal zeker te zijn van je instellingen, maken wij altijd een testconversie. Deze dient binnen 48 uur in je conversierapportage te verschijnen. 

Gebeurtenissen

Gebeurtenissen zijn interacties op een website die als conversie ingesteld kunnen worden. Deze interacties kunnen niet ingesteld worden met behulp van een bestemmingspagina. Gebeurtenissen zijn bijvoorbeeld: het afspelen van een Youtube filmpje, of het delen van een pagina via Whatsapp.

Deze events dienen eerst inzichtelijk gemaakt te worden door middel van ‘event tracking’. Dit kun je doen door een stukje aan te passen in de broncode van je website of via Google tag manager. . Vervolgens volg je de 6 stappen die net genoemd zijn.

Conversiewaarde bepalen

Alhoewel conversiewaarde optioneel is, is het wel verstandig om deze in te stellen. Door een waarde te koppelen aan een conversie, kun je bijvoorbeeld uitrekenen wat elke euro in Google ads oplevert. Zo weet je snel genoeg welke campagnes wel en niet rendabel zijn.

Hoe bepaal je deze waarde? Dit kun je berekenen met behulp van de volgende rekensom:
Opbrengsten – kosten = marge op aankopen
marge op aankopen / aantal aankopen = marge per aankoop
Stel deze marge per aankoop als conversiewaarde in.

Ligt je kosten per verkoop hoger dan je conversiewaarde, dan is je campagne niet rendabel. Tijd om je campagne te optimaliseren!

De ROI (return on investment) bereken je dan als volgt. Stel jij hebt € 1000 aan advertentiekosten geïnvesteerd. Dat leverde jou 20 conversies op. Dat betekend dat je €1000/ 20 = €50 per conversie kwijt was. Je winst is dan € 70 – 50 = € 20. Je roi = €20/50 * 100 = 40%. Of terwijl elke euro die jij in een advertentie steekt, levert je €1,40 op.

Google analytics: handige features

Nu we de basis onder de knie hebben is het tijd om je inzichten in Google analytics te verbeteren. Er zijn een aantal handige features die niet mogen ontbreken in je analytics skills. 

Melding instellen 

We gaan er vanuit dat je Google analytics niet 24/7 in de gaten gaat houden om er zeker van te zijn dat alles goed gaat. Daarvoor heeft Google analytics meldingen in het leven geroepen. Deze meldingen zorgen ervoor dat jij een mailtje krijgt zodra er bijvoorbeeld geen verkeer meer naar je website komt.

Via beheer → aangepaste meldingen (onder weergaven) stel je deze alerts in. Wanneer wij een nieuw Google analytics account instellen, stellen wij de volgende meldingen altijd in:

Geen verkeer
Deze melding vertelt jou wanneer je geen verkeer naar je website hebt op dag x. Je stelt hem als volgt in: al het verkeer → sessies < 1
Al het verkeer daalt met 20% t.o.v. vorige week
Deze melding vertelt jouw wanneer je verkeer met 20% is afgenomen t.o.v. vorige week. Je stelt deze als volgt in: al het verkeer → sessies –> % nam af met → 20%
→ dezelfde dag t.o.v. vorige week
Organisch verkeer daalt met 20% t.o.v. vorige week
Deze melding vertelt jouw wanneer je organisch verkeer met 20% is afgenomen t.o.v. vorige week. Je stelt deze als volgt in: medium → komt exact overeen met → organic → Visits –> % nam af met → 20% → dezelfde dag t.o.v. vorige week
Betaald verkeer daalt met 20% t.o.v. vorige week
Deze melding vertelt jouw wanneer je betaald verkeer met 20% is afgenomen t.o.v. vorige week. Je stelt deze als volgt in: medium → komt exact overeen met → cpc → Visits –> % nam af met → 20% → dezelfde dag t.o.v. vorige week
Kosten Adwords neemt met 20% toe.
Deze melding vertelt jouw wanneer de kosten van betaald verkeer met 20% zijn toegenomen. Je stelt deze als volgt in: al het verkeer → kosten → %increase meer dan → 20%. t.o.v. vorige week
Conversieratio afname 10%.
Deze melding vertelt je wanneer het conversieratio van één van je conversies is afgenomen met 10%.Je stelt deze als volgt in: al het verkeer → conversieratio doel 1 → % neemt af met meer dan → 10% → dezelfde dag t.o.v. vorige week
Pagina laadtijd neemt toe met 10%
Deze melding vertelt jouw wanneer de laadtijd van je pagina’s met 10% is
toegenomen. Je stelt deze als volgt in: alle verkeer → gemiddelde laadtijd van pagina (sec) → % neemt toe met meer dan → 10% → dezelfde dag vorige week

Veel van deze alerts kan je ook andersom instellen, dus in plaats van een daling een stijging.

Remarketing lijsten maken

Remarketing, betekent letterlijk het herbenaderen van bezoekers op je website. Zodra iemand op jouw website is geweest, wordt er een cookie geplaatst die ervoor zorgt dat je de bezoeker kunt traceren. Om het beste resultaat uit je remarketing campagne te halen, is het van belang dat je een boodschap kunt laten zien over hetgeen waar de bezoeker in geïnteresseerd is. Daarvoor is het belangrijk om specifieke remarketinglijsten aan te maken. 

Stel jij hebt een reisbureau en je verkoopt een reis naar Peru, Argentinië en Zuid-Afrika. Voor elke bestemming heb jij een aparte landingspagina gemaakt. Voor elk van deze pagina’s ga je een aparte remarketinglijst aanmaken zodat als je van start gaat met remarketing, je mensen die naar een reis in Peru gezocht hebben op jouw website ook een advertentie van Peru kan laten zien. Ook al ga je wellicht niet direct aan de slag met remarketing. Raden wij je toch aan deze lijsten  aan te maken. Zo verzamel je alvast bezoekers die je ter zijner tijd kunt gaan herbenaderen via remarketing.

Utm tags

Voor Google analytics is het niet altijd duidelijk vanaf welke bron je website bezoeker komt. Bijvoorbeeld, een link in een nieuwsbrief of een blog. Om de clicks van zoiets specifieks inzichtelijk te krijgen kun je gebruik maken van UTM tags. Google analytics heeft vijf verschillende utm tags die je aan een url kunt meegeven:

Medium: het medium waarmee je bezoeker naar binnen komt. Bijvoorbeeld: betaald verkeer 
Source: de bron waar je bezoeker vandaan komt. Bijvoorbeeld: Google ads
Campagne: de campagne waar iemand vandaan komt. Bijvoorbeeld: Kattenvoer campagne in Google ads
Term: letterlijk een keyword waarmee je de website bezoeker trekt. Dit gebruiken wij vaak voor een a/b test.
Content: is bedoeld om de content te omschrijven. Wij gebruiken dit vaak om aan te geven dat het verkeer komt via een link in een bepaalde nieuwsbrief, of vanaf een bepaalde banner.

Medium, source en campagne zijn verplichten termen. De rest is optioneel.

Je kunt een url met een utm tag eenvoudig aanmaken via de volgende tool. Vul hier de link van je landingspagina in en de vereiste utm tags. 

Vervolgens kun je op basis van deze utm tags je data filteren of segmenteren. Dit zullen we in de volgende twee paragrafen gaan bespreken. Wij adviseren om je gemaakte utm tags te verzamelen in een excel sheet. Zo houd je het overzicht van de gemaakte UTM tags, mocht je nog ooit de resultaten van een campagne  terug willen vinden.

Data filteren

De standaard ingestelde rapportages voldoen niet altijd aan de vraag binnen een bedrijf. Soms ben je op zoek naar een specifiek inzicht om antwoord te krijgen op je vraag. Daarvoor zijn er filters in het leven geroepen. Via de volgende manieren kun jij je resultaten filteren: 

zoekbox

Data filteren d.m.v. zoekbox in Google analytics
Data filteren d.m.v. zoekbox in Google analytics

In vrijwel elke rapportage kun je in de zoekbox je resultaten filteren. Als voorbeeld kijken we naar je bron/medium-rapportage. Deze is terug te vinden onder  acquisitie. Hier vullen we organic in om de resultaten van al onze organische bronnen in te zien.

 

Reguliere expressies

Met deze geavanceerde functie kun jij je resultaten nog verder filteren. Als voorbeeld kijken we naar alle pagina’s in de gedragsrapportage (Gedrag → site content → alle pagina’s).
Stel we willen de resultaten weten van alle pagina’s die over speelgoed gaan. Elke pagina die over speelgoed gaat, heeft in zijn url speelgoed. Bij de filterbox vullen we nu in: [speelgoed] oftewel, alle pagina’s die het woord speelgoed bevatten. We krijgen nu alle resultaten te zien die het woord speelgoed in de url bevatten.

Reguliere expressies zijn een handig om geavanceerde rapportages te creëren. Wil je hier meer over weten, dan raden we je deze gratis reguliere expressie cursus aan.

Tip: Gebruik je de filter instellingen vaker? Sla dit rapport dan op.

Datasegmentatie

Grote datasets zijn niet altijd bruikbaar. Zoals hierboven ook al genoemd, wil je je dataset af en toe kunnen segmenteren. Dit kun je doen door door te klikken binnen een rapportage. Bijvoorbeeld de geo-rapportage (Doelgroep → Geo → locatie). Vanuit deze rapportage kun je verder filteren door te klikken op: Nederland → Amsterdam. Je krijgt nu de resultaten te zien van de bezoekers uit Amsterdam. 

Als je het verkeer uit Amsterdam periodiek wilt analyseren, kun je een eigen segment aanmaken. Google heeft er al een aantal ingesteld, deze kun je ook zelf instellen.

Google analytics data segmentatie
Data segmentatie Google analytics

Wij gebruiken zelfgemaakte segmenten vaak voor branding campagnes via een portal. Doordat we gebruik maken van UTM-tags, kunnen wie hier een aangepast segment van maken. Door een rapportage te filteren op ons aangepaste segment zien we snel wat de branding campagne opgeleverd heeft.

Google attributen

Als je al even bezig bent met adverteren in Google en Seo optimalisatie, zul je wellicht denken dat veel van je conversies daar vandaan komen. Maar is dat wel zo?
Uit marketingliteratuur blijkt dat een consument minstens 9 contactmomenten heeft voordat hij tot een aankoop overgaat. Dat geldt ook voor online marketing. Dat betekent dat je branding en remarketing campagnes ook invloed hebben. Om een beter inzicht te krijgen wat welke campagne oplevert, kun je gebruik maken van Attributen in Google analytics.

Google analytics attributen
Google analytics: attributen

In de conversierapportages vind je deze optie bij [tool voor modelvergelijking] (conversies → toeschrijving → tool voor modelvergelijking). Je zal al gauw merken dat per attribuut, bijvoorbeeld: eerste interactie, branding een grotere invloed heeft dan wanneer je kijkt naar de laatste interactie. Hoe werken deze attributen? We leggen je het uit aan de hand van een voorbeeld:

Pleun komt als eerst binnen via een branding campagne. Drie dagen later komt ze terug via een social media kanaal. Dezelfde dag komt ze nog een keer binnen via een advertentie in Google Ads en als laatst komt ze direct naar je website.

• Volgens het attributiemodel ‘laatste interactie’ zou de bron: direct 100% van de punten krijgen.
Volgens het attributiemodel ‘laatste niet directe klik’ gaan 100% van de punten naar Google Ads
• In het attributiemodel ‘eerste interactie’ zou de branding campagne 100% van de punten krijgen.
• Volgens het attributiemodel ‘linear’ krijgt elk kanaal 25% van de punten
• Volgens het attributiemodel ‘positie  gebasseerd’ wordt zowel aan het eerste als het laatste contactmoment 40% toegekend. In dit geval branding en direct. De overige 20% wordt over de rest van de contactmomenten gedeeld.
• Volgens het attributiemodel ‘tijdsverschil’ krijgen de contactpunten die in tijd het dichts bij de verkoop liggen de meeste punten.

Er is geen enkel attributiemodel dat het beste is voor elke situatie. Het hangt erg af van de inzichten die je wilt krijgen. Kies dus het attributiemodel dat voor jouw situatie het beste past.

Analytics koppelen aan Google ads

Om je Google ads campagnes te verbeteren, raden wij je aan deze te koppelen met je Google analytics account. Door een koppeling te maken kun je onder andere: Je conversieinstellingen delen met Google ads, het gedrag van de bezoeker na het klikken op een advertentie zien, een beter inzicht in je remarketing prestaties zien enzovoorts. 

Let op: als je meerdere Google Ads accounts hebt, is het belangrijk dat je het juiste account selecteert. Verder raden wij je aan hetzelfde e-mailadres te gebruiken als dat je voor Google analytics gebruikt.

Analytics koppelen aan Google search console

Door je Google analytics te koppelen met Google search console, krijg je meer inzichten in de organische prestaties van je website zoals de landingspagina’s die het beste presteren, de keywords waar je op gevonden wordt en de landen waar de zoekopdrachten vandaan komen.

Nu jij weer! Welke inzicht zorgde voor een verbetering van je campagnes? Laat het ons weten in de comments hieronder.

Laat een reactie achter