404 pagina

Je bent ze vast wel eens tegengekomen, een pagina die niet meer beschikbaar is. In vakjargon wordt dit ook wel een 404-pagina genoemd. Vaak wordt deze pagina opgevuld met een standaard boodschap. In deze blog leggen we je uit wat een 404-pagina is, hoe je hem optimaal kan inzetten voor je gebruiker en welke acties vanuit SEO perspectief gewenst zijn.

Wat is een 404 pagina?

Wanneer een pagina niet meer beschikbaar is, geeft je browser een 404-status code. Vaak staat er dan: ‘404 error page not found’ of een standaard service verlenende pagina die jou op weg helpt je actie te voltooien.
Een 404-pagina kan verschillende oorzaken hebben, denk aan: Een url die verkeerd ingetypt is, de url bestaat niet meer, de interne link op je website is verkeerd ingesteld of niet goed verhuisd met een 301 redirect. Voor de gebruiker vervelend, voor Google een signaal om de pagina uit de index te halen. Voor jouw SEO prestaties dus belangrijk om de 404-pagina’s te monitoren om zo potentiële schade te voorkomen.

404 pagina voorbeelden

Er zijn veel verschillende soort 404-pagina’s (zie voorbeelden hieronder). Persoonlijk vind ik het belangrijk dat je 404-pagina de gebruiker verder helpt. Coolblue en de NS hebben  dat wat beter begrepen dan bol.com.

404 pagina bol.com

404 pagina bol.com

404 pagina coolblue

404 pagina Coolblue

404-pagina ns.nl

404 pagina ns.nl

404-pagina’s monitoren

Voor optimale SEO prestaties is het belangrijk om jouw 440 pagina’s periodiek te monitoren. Waarom?
• De url kan backlinks krijgen waarvan de pagerank nu niet meer doorgegeven kan worden
(backlinks zijn links van een andere website naar jouw website). 
• De verwijderde url kan nog in je interne linkstructuur staan. Hierdoor komt de gebruiker niet op de gewenste pagina uit en kan de pagerank niet doorvloeien.
• Een ulr die een 404-status code krijgt, kan nog veel verkeer ontvangen vanuit bijvoorbeeld de index van Google
• Een 404 hoeft geen 404 te zijn (een zogenoemde soft 404). 

404-pagina’s kunnen gemonitord worden door verschillende tools:

Google search console
In Google search console vind je een rapportage met de 404- pagina’s die Google gevonden heeft.

404 paginas google search console
404 pagina’s google search console

Logfile analyse tool
Een logfile analyse tool is een SEO tool waarmee je de robots van onder andere Google en Bing kan detecteren. De meeste logfile analyse tools bieden de mogelijkheid om te filteren op 404-pagina’s. Goed om te weten: Google blijft 404- pagina’s crawlen. Het kan dus voorkomen dat je een 404-pagina later nog een keer tegen komt.

404-pagina's Logfile analyse tool
404-pagina’s Logfile analyse tool

Webcrawler
Een webcrawler is een SEO tool waarmee je je website kan uitlezen zoals een zoekmachine. Hiermee kan je 404 pagina’s detecteren voordat Google of je gebruiker er last van heeft.

404-pagina's webcrawler
404-pagina’s webcrawler

404-pagina’s oplossen

Nu we de 404-pagina’s geïdentificeerd hebben, gaan we aan de slag met het oplossen van eventuele SEO problemen. Doe dit door de volgende stappen te doorlopen:
• Bekijk met de url inspectie tool van Google search console of de 404 pagina wel echt een 404 is. Het kan zijn dat het een soft 404 is. Vaak wordt dit veroorzaakt door bijvoorbeeld robots.txt of een bestand dat niet ingeladen kan worden (bijvoorbeeld externe afbeeldingen of een stukje javascript). Los dit op en vérifier hem opnieuw in de url inspectie tool. Als het goed is krijgt de pagina nu een 200 status code.
• Bekijk of de 404 pagina nog in je interne linkstructuur staat. Pas deze aan naar een directe url ( 200 status code)
• Bekijk of de 404 pagina nog in je sitemap staat, verwijder deze uit je sitemap
• Bekijk of je 404 pagina nog externe links ontvangt. Dit kan je doen met de gratis tool van SEMrush. Ja? Vraag of de desbetreffende websites deze links naar een andere pagina willen laten gaan of plaats zelf een redirect op je 404 pagina

Nu de potentiële SEO problemen opgelost zijn, resteert er nog een vraag: Wil je de pagina behouden of niet? Zo niet, dan hoef je niks te doen. Google zal de pagina uit de index halen. Zo ja, plaats een redirect naar de nieuwe bestemming.

Goed om te weten:
• Redirect geen 404-pagina’s naar irrelevante pagina’s. Redirect alleen pagina’s als ze een één op één relatie hebben.
• 404-pagina’s hebben geen invloed op de kwaliteit van je website. Tenzij de pagina beschikbaar hoort te zijn voor de bezoeker.

• De inhoud van een 404-pagina wordt genegeerd door Google. Maak hem dus vooral bruikbaar voor de gebruiker.
• 404-pagina’s hebben impact op je crawl budget, maar zullen minder vaak gecrawld worden door Google, aangezien ze niet zo snel veranderen.

Nu jij weer! Is het gelukt met het verbeteren van je 404-pagina’s? Laat het weten in een reactie hieronder.

Laat een reactie achter