301 redirect

Migratieplan seo

Er zijn veel momenten waarbij het handig is om een redirect te gebruiken. Voor zowel de gebruiker als de zoekmachine, is het een krachtig signaal om aan te geven: ‘deze pagina bestaat niet meer en deze pagina is ervoor in de plaats gekomen’. In dit artikel leg ik je uit hoe je het best een redirect in kan stellen, wat de impact ervan is en ik laat je de meest voorkomende fouten zien.

Hoe stel je een 301 redirect in?

Er zijn veel manieren waarop je een redirect kan instellen. Denk aan: meta refresh, javascript redirect en via .htacces file. De eerste twee voorbeelden gebeuren aan de kant van de klant (de webbrowser) ook wel client side genoemd. Vanuit SEO perspectief adviseer ik je om gebruik te maken van een server side oplossing. Waarom? Op deze manier ben je er zeker van dat een zoekmachine zoals Google de instructies leest, begrijpt én uitvoert. Zo verminder je het risico dat je opgebouwde pagerank niet verloren gaat.

De meest voorkomende manier om je 301 redirects in te stellen is d.m.v. je .htacces file. In dit bestand kan je verschillende regels instellen. Denk hierbij aan:

  • Het verplaatsen van je oude domein url naar je nieuwe domein
  • Het verplaatsen van je oude pagina naar je nieuwe pagina
  • Het doorgeven van je juiste http versie ( van http naar https).
  • Het doorgeven van je juiste url opmaak (wel eindigen op een trailing slash, maar niet eindigen op een traling slash)

Jouw .htacces file vind je terug in de root folder van je website.

htacces bestand
.htacces bestand

Als je hem niet terug kan vinden in je root folder, kan het zijn dat je website niet draait op een Apacha server maar een ander type server. Je kan dit testen met de volgende tool.

Staat onder het kopje server: Apacha, maak dan een .htacces file aan met je notepad. Dit doe je door je notepad te openen en het bestand op te slaan als: .htacces.

Draait jouw website op een ander type server? Vraag dan aan je webdeveloper hoe je dit het beste kan oplossen.

301 htacces redirect

De volgende .htacces regels worden vaak gebruikt voor het plaatsen van een redirect:

• Oud naar nieuw domein

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine on
RewriteRule ^(.*)$ https://www.nieuwewebsite.nl/$1 [R=301,L]
</IfModule>

• Niet www naar www versie

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^yellowbluemarketing.nl$
RewriteRule (.*) http://www.yellowbluemarketing.nl/$1 [R=301,L]
</IfModule>

• Redirect oude pagina naar een nieuwe

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
Redirect 301 /oude-pagina /nieuwe pagina
</IfModule>

Is coderen niet je sterkste kant? Geen probleem. Aleyda Solis heeft een handige tool gemaakt die je eenvoudig op weg helpt.

Javascript en MeteRefresh Redirect

Redirects kunnen ook ingesteld worden d.m.v. javascript (een programmeer taal) of een meta refresh tag. Mijn advies is om op deze manier geen redirects te plaatsen. De kans is namelijk groot dat Google deze redirects niet ziet. Je loopt dan het risico dat je je opgebouwde autoriteit kwijt raakt.

Javascript redirects en meta refresh tags, kan je het eenvoudigst controleren met een webcrawler. In het voorbeeld hieronder gebruik ik Screaming frog. Als onder het kopje ‘redirect type’: javascript redirect of MetaRefresh redirect komt te staan, dan weet je dat er werk aan de winkel is 😉

javascript en MeteRefresh redirect detecteren
javascript en MetaRefresh redirect detecteren

301 redirect in WordPress instellen

Heb je een wordpress website? Dan kan je een redirect eenvoudig instellen met een van de volgende (gratis) plugins:
WordPress redirect plugin
Yoast tool

301 redirect wordpress
301 redirect instellen in WordPress

Let op: Het downloaden van een plugin heeft impact op je website performances. Mijn voorkeur gaat uit naar het instellen van redirects d.m.v. je .htacces file.

Verschillende type redirects ( 301, 302 etc.)

Er zijn veel verschillende type redirects. Ze worden vaak uitgedrukt in de http status code. Dit is een code die de webbrowser en de zoekmachines vertelt, wat er moet gebeuren met de huidige pagina. De meest voorkomende http status codes zijn:

301 redirect: pagina definitief verhuisd
302 redirect: pagina tijdelijk verhuisd
304 redirect: niet gewijzigd
307 redirect: tijdelijk verplaatst

Mijn advies: kies altijd voor een 301 redirect als je een pagina definitief verhuist. Is het tijdelijk, kies dan voor een 302 redirect. Als je een 302 redirect te lang aanhoudt, zal Google deze uiteindelijk als een 301 redirect gaan beschouwen.

Impact van een 301 redirect

In het verleden werd vaak gesproken van een ‘dempingsfactor’ van 15%, als je een redirect plaatst. Als je van pagina/oud een redirect naar pagina/nieuw plaatst, verlies je 15% van je page rank. Niet bekend met pagerank? Het is de formule die Google gebruikt om de waarde van een pagina te bepalen. Dit is gebaseerd op de interne en externe links die een website ontvangt. Wat de exacte formule is, is niet bekend. Wel weet ik dat dit nog steeds een sterke invloed heeft op jouw keyword posities.

Terug naar de impact van een redirect. De ‘dempingfactor’ van 15% is waarschijnlijk gebaseerd op een oud patent van Google. Inmiddels is Google in 2016 hier op teruggekomen:

Ik vermoed dus dat de impact van een redirect minimaal is (mits de oude pagina een sterke correlatie heeft met de nieuwe pagina).

Javascript en .css files redirecten?

Je ooit wel eens afgevraagd of je je oude .js en .css files moet redirecten? Ik wel! Voor mij is het belangrijk dat het rendering proces bij Google zo goed mogelijk verloopt. Ook als een oud .js of .css file vervalt. Omdat ik niet zeker was van mijn keuze, stuurde ik een tweet naar een medewerker van Google. Het antwoord verraste mij!

Vanaf heden is mijn advies: redirect je oude .css en .js files niet. Vanuit technisch oogpunt klinkt dat wat onlogisch. Maar wat Google zegt, dat is waar?!?

GEO redirect instellen?

Kort antwoord? Nee! Ga je het toch doen, besef dan dat Google uit Amerika crawlt. Sluit je Google bot dus uit Doordat je bijvoorbeeld een GEO redirect insteld voor Spanje, Frankijk en Nederland. Dan laat je Amerika (onbewust niet toe). Het gevolg: Je posities verdwijnen als sneeuw voor de zon. Mijn advies: “better safe than sorry”. Zie ook het advies van een Google medewerker in de tweet hieronder.

301 Redirects controleren

Je kan je redirects het eenvoudigst controleren met een webcrawler. Als aanvulling kan je ook in Google search console kijken of Google fouten in je redirects tegen komt.

Fout met omleiding – Google search console

Bij het controleren van je redirects met een webcrawler, is het handig om met de volgende punten rekening te houden:

  • Gebruik alleen een redirect als je wilt dat de pagina niet meer beschikbaar moet zijn voor een bezoeker. Alternatieven zijn:
  1. Een canonical tag. Pas toe wanneer: beide pagina’s beschikbaar voor de bezoeker moeten blijven, het om duplicate content gaat en je de Pagerank van beide pagina’s wil samenvoegen.
  2. Een Robots meta tag. Pagina blijft beschikbaar voor de bezoeker, maar moet uit de index gehaald worden. De pagerank gaat op termijn verloren.
  3. Een Robots.txt. pagina blijft beschikbaar voor de bezoeker, kan niet gelezen worden door de zoekmachines en komt dus ook niet in de index van Google
    (let op: krijgt deze pagina wel veel interne links? Dan bestaat alsnog de kans dat Google de geblokkeerde pagina in robots.txt in je index plaatst).
  • Redirect niet al je oude pagina’s naar je homepage. Hierdoor raakt Google alle signalen kwijt die geassocieerd werden met de oude webpagina.
  • Redirect alleen naar een relevante pagina. Anders zal Google het waarschijnlijk als een soft 404 beschouwen. Zonde dus ;-).  
  • Redirects aangemaakt? Zorg ervoor dat er geen redirects meer in je sitemap staan. Je kan dit eenvoudig controleren met een webcrawler. Bekijk hier onze SEO tool suggesties.
  • Redirects terugdraaien? Ja, dat kan. Advies: liever niet doen. Je geeft namelijk verschillende signalen af aan Google. Het blijft de vraag of Google uiteindelijk jouw signalen overneemt. Besluit je dit toch te doen, zorg er dan voor dat je vanuit elke hoek dezelfde signalen afgeeft. Denk hierbij aan je canonical tags, sitemap, interne linkstructuur etc.
  • Vermijd redirect chains. Een redirect chain is een ketting aan (vaak onnodige) redirects. Google adviseert om niet meer dan 3 tot 5 redirects te gebruiken. Via deze tool kan je controleren of je hier last van hebt.
  • Vermijd redirect loops. Dit zijn redirects tussen pagina’s die naar elkaar verwijzen. Dus een redirect van a naar b, en van b weer naar a. Ook dit kan je eenvoudig controleren met een webcrawler.
  • Voorkom redirects naar een 404 pagina. Je geeft dan namelijk autoriteit aan een pagina die niet bestaat. Controleer dit voor jouw website ook met een webcrawler. Zijn het oude redirects, pas ze dan alsnog aan. Google checkt van tijd tot tijd of een redirect nog steeds een redirect is.
  • Voorkom redirects in je interne links, dit kan een signaal geven aan Google dat je redirect urls nog steeds geïndexeerd moeten worden. Ook dit kan je controleren met een webcrawler.
  • Ben je bezig met een website migratie? Neem dan ook de volgende belangrijke SEO punten eens door.

Nu jij weer! Is het gelukt met het instellen van je redirects? Loop je nog ergens tegen aan? Laat het weten in de comments hieronder.

Laat een reactie achter