301 redirect

Migratieplan seo

Er zijn veel momenten waarbij het handig is om een redirect te gebruiken. Voor zowel de gebruiker als de zoekmachine, is het een krachtig signaal om aan te geven: ‘deze pagina bestaat niet meer en deze pagina is ervoor in de plaats gekomen’. In dit artikel leg ik je uit hoe je het best een redirect in kan stellen, wat de impact ervan is en leren we je de ‘best practices’.

Hoe stel je een 301 redirect in?

Er zijn veel manieren waarop je een redirect kan instellen. Denk aan: meta refresh, javascript redirect en via .htacces file. De eerste twee voorbeelden gebeuren aan de kant van de klant (de webbrowser) ook wel client side genoemd. Vanuit SEO perspectief adviseer ik je om gebruik te maken van een server side oplossing. Waarom? Op deze manier ben je er zeker van dat een zoekmachine zoals Google de instructies leest, begrijpt én uitvoert. Zo verminder je het risico dat je opgebouwde pagerank niet verloren gaat.

De meest voorkomende manier om je 301 redirects in te stellen is d.m.v. je .htacces file. In dit bestand kan je verschillende regels instellen. Denk hierbij aan:
• Het verplaatsen van je oude domein url naar je nieuwe domein
• Het verplaatsen van je oude pagina naar je nieuwe pagina
• Het doorgeven van je juiste http versie ( van http naar https).
• Het doorgeven van je juiste url opmaak (wel eindigen op een trailing slash, maar niet eindigen op een traling slash)

Jouw .htacces file vind je terug in de root folder van je website.

htacces bestand
.htacces bestand

Als je hem niet terug kan vinden in je root folder, kan het zijn dat je website niet draait op een Apacha server maar een ander type server. Je kan dit testen met de volgende tool.

Staat onder het kopje server: Apacha, maak dan een .htacces file aan met je notepad. Dit doe je door je notepad te openen en het bestand op te slaan als: .htacces.

Draait jouw website op een ander type server? Vraag dan aan je webdeveloper hoe je dit het beste kan oplossen.

Veel voorkomende htacces regels

• Oud naar nieuw domein

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine on
RewriteRule ^(.*)$ https://www.nieuwewebsite.nl/$1 [R=301,L]
</IfModule>

• niet www naar www versie

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^yellowbluemarketing.nl$
RewriteRule (.*) http://www.yellowbluemarketing.nl/$1 [R=301,L]
</IfModule>

• redirect oude pagina naar een nieuwe

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
Redirect 301 /oude-pagina /nieuwe pagina
</IfModule>

Is coderen niet je sterkste kant? Geen probleem. Aleyda solis heeft een handige tool gemaakt die je eenvoudig op weg helpt. Heb je een wordpress website? Maak dan gebruik van een van de volgende gratis plugins:
WordPress redirect plugin
– Yoast tool

301 redirect wordpress
301 redirect instellen in wordpress

Impact van een 301 redirect

In het verleden werd vaak gesproken van een ‘dempingsfactor’ van 15%, als je een redirect plaatst. Als je van pagina/oud een redirect naar pagina/nieuw plaatst, verlies je 15% van je page rank. Niet bekend met pagerank? Het is de formule die Google gebruikt om de waarde van een pagina te bepalen. Dit is gebaseerd op de interne en externe links die een website ontvangt.
Wat de exacte formule is, is niet bekend. Wel weten we dat dit nog steeds een sterke invloed heeft op jouw keyword posities.

Terug naar de impact van een redirect. De ‘dempingfactor’ van 15% is waarschijnlijk gebaseerd op een oud patent van Google. Inmiddels is Google in 2016 hier op teruggekomen:

Ik vermoed dus dat de impact van een redirect minimaal is (mits de oude pagina een sterke correlatie heeft met de nieuwe pagina).

Verschillende type redirects ( 301, 302 etc.)

Er zijn veel verschillende type redirects. Ze worden vaak uitgedrukt in de http status code. Dit is een code die de webbrowser en de zoekmachines vertelt, wat er moet gebeuren met de huidige pagina. De meest voorkomende http status codes zijn:

301 redirect: pagina definitief verhuisd
302 redirect: pagina tijdelijk verhuisd
304 redirect: niet gewijzigd
307 redirect: tijdelijk verplaatst

Mijn advies: kies altijd voor een 301 redirect als je een pagina definitief verhuist. Is het tijdelijk, kies dan voor een 302 redirect. Als je een 302 redirect te lang aanhoudt, zal Google deze uiteindelijk als een 301 redirect gaan beschouwen.

Goed om te weten

• Gebruik alleen een redirect als je wilt dat de pagina niet meer beschikbaar moet zijn voor een bezoeker. Alternatieven zijn:

  • Een canonical tag. Pas toe wanneer: beide pagina’s beschikbaar voor de bezoeker moeten blijven, het om duplicate content gaat en je de Pagerank van beide pagina’s wil samenvoegen.
  • Een Robots meta tag. Pagina blijft beschikbaar voor de bezoeker, maar moet uit de index gehaald worden. De pagerank gaat op termijn verloren.
  • Een Robots.txt. pagina blijft beschikbaar voor de bezoeker, kan niet gelezen worden door de zoekmachines en komt dus ook niet in de index van Google
    (let op: krijgt deze pagina wel veel interne links? Dan bestaat alsnog de kans dat Google de geblokkeerde pagina in robots.txt in je index plaatst).

• Redirect niet al je oude pagina’s naar je homepage. Hierdoor raakt Google alle signalen kwijt die geassocieerd werden met de oude webpagina.
• Redirect alleen naar een relevante pagina. Anders zal Google het waarschijnlijk als een soft 404 beschouwen. Zonde dus ;-).  
• Redirects aangemaakt? Zorg ervoor dat er geen redirects meer in je sitemap staan. Je kan dit eenvoudig controleren met een webcrawler. Bekijk hier onze SEO tool suggesties.
• Redirects terugdraaien? Ja, dat kan. Advies: liever niet doen. Je geeft namelijk verschillende signalen af aan Google. Het blijft de vraag of Google uiteindelijk jouw signalen overneemt. Besluit je dit toch te doen, zorg er dan voor dat je vanuit elke hoek dezelfde signalen afgeeft. Denk hierbij aan je canonical tags, sitemap, interne linkstructuur etc.
• Vermijd redirect chains. Een redirect chain is een ketting aan (vaak onnodige) redirects. Google adviseert om niet meer dan 3 tot 5 redirects te gebruiken. Via deze tool kan je controleren of je hier last van hebt.
• Vermijd redirect loops. Dit zijn redirects tussen pagina’s die naar elkaar verwijzen. Dus een redirect van a naar b, en van b weer naar a. Ook dit kan je eenvoudig controleren met een webcrawler.
• Voorkom redirects naar een 404 pagina. Je geeft dan namelijk autoriteit aan een pagina die niet bestaat. Controleer dit voor jouw website ook met een webcrawler. Zijn het oude redirects, pas ze dan alsnog aan. Google checkt van tijd tot tijd of een redirect nog steeds een redirect is.
• Voorkom redirects in je interne links, dit kan een signaal geven aan Google dat je redirect urls nog steeds geïndexeerd moeten worden. Ook dit kan je controleren met een webcrawler.
• Ben je bezig met een website migratie? Neem dan ook de volgende belangrijke SEO punten eens door.

Nu jij weer! Is het gelukt met het instellen van je redirects? Loop je nog ergens tegen aan? Laat het weten in de comments hieronder.

Laat een reactie achter