301 redirect

Home   »   301 redirect

301 redirect

Ga je een pagina verwijderen, verplaatsen of een domeinnaam verhuizen? Dan is het voor zowel je website bezoeker als voor SEO erg handig om een redirect te gebruiken.

In dit artikel leg ik je uit: wat een redirect is, welke mogelijkheden er zijn om een redirect in te stellen (bijv: via htacces, of in wordpress) en wat de impact van een redirect is op je SEO prestaties. Nieuwschierig geworden? lees dan gauw verder.

Wat is een 301 redirect?

Er zijn veel momenten waarbij het handig is om een 301 redirect te gebruiken. Voor zowel de gebruiker als de zoekmachine, is het een krachtig signaal om aan te geven: ‘deze pagina bestaat niet meer en deze pagina is ervoor in de plaats gekomen’. Op die manier komt de gebruiker op de juiste pagina terrecht en worden je opgebouwde SEO signalen doorgegeven aan de nieuwe pagina.

Redirect instellen

Er zijn veel manieren waarop je een redirect kan instellen. Denk aan: meta refresh, javascript redirect en via .htacces file. De eerste twee voorbeelden gebeuren aan de kant van de klant (de webbrowser) ook wel client side genoemd. Vanuit SEO perspectief adviseer ik je om gebruik te maken van een server side oplossing. Waarom? Op deze manier ben je er zeker van dat een zoekmachine zoals Google de instructies leest, begrijpt én uitvoert. Zo verminder je het risico dat je opgebouwde pagerank niet verloren gaat.

htaccess redirect

De meest voorkomende manier om je 301 redirects in te stellen is d.m.v. je .htacces file. In dit bestand kan je verschillende regels instellen. Denk hierbij aan:

  • Het verplaatsen van je oude domein url naar je nieuwe domein
  • Het verplaatsen van je oude pagina naar je nieuwe pagina
  • Het doorgeven van je juiste http versie ( van http naar https).
  • Het doorgeven van je juiste url opmaak (wel eindigen op een trailing slash, maar niet eindigen op een traling slash)

Jouw .htacces file vind je terug in de root folder van je website.

htacces bestand voor redirect
.htacces bestand

Als je hem niet terug kan vinden in je root folder, kan het zijn dat je website niet draait op een Apacha server maar een ander type server. Je kan dit testen met de volgende tool.

Staat onder het kopje server: Apacha, maak dan een .htacces file aan met je notepad. Dit doe je door je notepad te openen en het bestand op te slaan als: .htacces.

Draait jouw website op een ander type server? Vraag dan aan je webdeveloper hoe je dit het beste kan oplossen.

Voorbeeld htacces redirect

De volgende .htacces regels worden vaak gebruikt voor het plaatsen van een redirect:

htaccess redirect 301 (oud naar nieuw domein)

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine on
RewriteRule ^(.*)$ https://www.nieuwewebsite.nl/$1 [R=301,L]
</IfModule>

htaccess redirect 301 (non www, naar www versie)

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^yellowbluemarketing.nl$
RewriteRule (.*) https://www.yellowbluemarketing.nl/$1 [R=301,L]
</IfModule>

htaccess redirect 301 (oud naar nieuwe pagina)

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
Redirect 301 /oude-pagina /nieuwe pagina
</IfModule>

Htacces tool

Is coderen niet je sterkste kant? Geen probleem. Aleyda Solis heeft een handige tool gemaakt die je eenvoudig op weg helpt. Op die manier, kan je eenvoudig redirect instructies aan je .htacces tool toevoegen.

Javascript en MeteRefresh Redirect

Redirects kunnen ook ingesteld worden d.m.v. javascript (een programmeer taal) of een meta refresh tag. Mijn advies is om op deze manier geen redirects te plaatsen. De kans is namelijk groot dat Google deze redirects niet ziet. Je loopt dan het risico dat je je opgebouwde autoriteit kwijt raakt.

Javascript redirects en meta refresh tags, kan je het eenvoudigst controleren met een webcrawler. In het voorbeeld hieronder gebruik ik Screaming frog. Als onder het kopje ‘redirect type’: javascript redirect of MetaRefresh redirect komt te staan, dan weet je dat er werk aan de winkel is 😉

javascript en MeteRefresh redirect detecteren
javascript en MetaRefresh redirect detecteren

WordPress 301 redirect

301 redirect instellen WordPress

Wil je een 301 redirect in WordPress instellen. Dan kan dat d.m.v. een SEO plugin of via je .htacces file.

De volgende SEO plugins, bieden de mogelijkheid om een redirect in te stellen:

302 redirect

Naast een 301 redirect, wordt er ook vaak gebruik gemaakt van een 302 redirect. Het verschil tussen een 301 en 302 redirect is dat er bij een 302 redirect geen autoriteit wordt overgedragen van de oude naar de nieuwe pagina. In sommige gevallen kan dit handig zijn, denk bijvoorbeeld aan een black friday deal die je wilt promoten. Ga je een website migratie doen? Gebruik dan geen 302 redirect. Je zal merken dat je binnen de korste keren een groot gedeelte van je organische zichtbaarheid kwijt bent.

Goed om te weten: Als je een 302 redirect te lang aanhoudt, zal Google deze uiteindelijk als een 301 redirect gaan beschouwen.

Redirects controleren

Je kan je redirects het eenvoudigst controleren met een webcrawler. Als aanvulling kan je ook in Google search console kijken of Google fouten in je redirects tegen komt.

Fout met omleiding – Google search console

Bij het controleren van je redirects met een webcrawler, is het handig om met de volgende punten rekening te houden:

  • Gebruik alleen een redirect als je wilt dat de pagina niet meer beschikbaar moet zijn voor een bezoeker. Alternatieven zijn:
  1. Een canonical tag. Pas toe wanneer: beide pagina’s beschikbaar voor de bezoeker moeten blijven, het om duplicate content gaat en je de Pagerank van beide pagina’s wil samenvoegen.
  2. Een Robots meta tag. Pagina blijft beschikbaar voor de bezoeker, maar moet uit de index gehaald worden. De pagerank gaat op termijn verloren.
  3. Een Robots.txt. pagina blijft beschikbaar voor de bezoeker, kan niet gelezen worden door de zoekmachines en komt dus ook niet in de index van Google
    (let op: krijgt deze pagina wel veel interne links? Dan bestaat alsnog de kans dat Google de geblokkeerde pagina in robots.txt in je index plaatst).
  • Redirect niet al je oude pagina’s naar je homepage. Hierdoor raakt Google alle signalen kwijt die geassocieerd werden met de oude webpagina.
  • Redirect alleen naar een relevante pagina. Anders zal Google het waarschijnlijk als een soft 404 beschouwen. Zonde dus ;-).  
  • Redirects aangemaakt? Zorg ervoor dat er geen redirects meer in je sitemap staan. Je kan dit eenvoudig controleren met een webcrawler. Bekijk hier onze SEO tool suggesties.
  • Redirects terugdraaien? Ja, dat kan. Advies: liever niet doen. Je geeft namelijk verschillende signalen af aan Google. Het blijft de vraag of Google uiteindelijk jouw signalen overneemt. Besluit je dit toch te doen, zorg er dan voor dat je vanuit elke hoek dezelfde signalen afgeeft. Denk hierbij aan je canonical tags, sitemap, interne linkstructuur etc.
  • Vermijd redirect chains. Een redirect chain is een ketting aan (vaak onnodige) redirects. Google adviseert om niet meer dan 3 tot 5 redirects te gebruiken. Via deze tool kan je controleren of je hier last van hebt.
  • Vermijd redirect loops. Dit zijn redirects tussen pagina’s die naar elkaar verwijzen. Dus een redirect van a naar b, en van b weer naar a. Ook dit kan je eenvoudig controleren met een webcrawler.
  • Voorkom redirects naar een 404 pagina. Je geeft dan namelijk autoriteit aan een pagina die niet bestaat. Controleer dit voor jouw website ook met een webcrawler. Zijn het oude redirects, pas ze dan alsnog aan. Google checkt van tijd tot tijd of een redirect nog steeds een redirect is.
  • Voorkom redirects in je interne links, dit kan een signaal geven aan Google dat je redirect urls nog steeds geïndexeerd moeten worden. Ook dit kan je controleren met een webcrawler.
  • Ben je bezig met een website migratie? Neem dan ook de volgende belangrijke SEO punten eens door.

FAQ

Over het gebruik van een redirect, krijg ik altijd veel vragen. In de paragraven hieronder, geef ik antwoord op de meest gestelde vragen.

Wat is de impact van een redirect op SEO?

In het verleden werd vaak gesproken van een ‘dempingsfactor’ van 15%, als je een redirect plaatst. Als je van pagina/oud een redirect naar pagina/nieuw plaatst, verlies je 15% van je page rank. Niet bekend met pagerank? Het is de formule die Google gebruikt om de waarde van een pagina te bepalen. Dit is gebaseerd op de interne en externe links die een website ontvangt. Wat de exacte formule is, is niet bekend. erug naar de impact van een redirect. De ‘dempingfactor’ van 15% is waarschijnlijk gebaseerd op een oud patent van Google. Inmiddels is Google in 2016 hier op teruggekomen. Redirects hebben geen dempimg factor meer.

301 t.o.v. 302 redirect, welke is beter?

die de webbrowser en de zoekmachines vertelt, wat er moet gebeuren met de huidige pagina. De meest voorkomende http status codes zijn:

301 redirect: pagina definitief verhuisd
302 redirect: pagina tijdelijk verhuisd
304 redirect: niet gewijzigd
307 redirect: tijdelijk verplaatst

Mijn advies: kies altijd voor een 301 redirect als je een pagina definitief verhuist. Is het tijdelijk, kies dan voor een 302 redirect.

Hoe lang moet je een redirect laten staan?

Alhoewel Google recent nog aangaf dat één jaar voldoende is, is mijn advies om de redirects permanent te laten staan. Het heeft namelijk weinig impact op je performance of andere technische onderdelen. Mocht Google bot, een jaar na dato nog eens langs een oude backlink komen die naar de oude URL verwezen staat, dan zal deze autoriteit voor je nieuwe pagina verloren gaan.

Is het handig om je Javascript en .css files te redirecten?

Je ooit wel eens afgevraagd of je je oude .js en .css files moet redirecten? Ik wel! Voor mij is het belangrijk dat het rendering proces bij Google zo goed mogelijk verloopt. Ook als een oud .js of .css file vervalt. Omdat ik niet zeker was van mijn keuze, stuurde ik een tweet naar een medewerker van Google. Het antwoord verraste mij! Vanaf heden is mijn advies: redirect je oude .css en .js files niet. Vanuit technisch oogpunt klinkt dat wat onlogisch.

Wat is de impact van een GEO redirect op SEO?

Kort antwoord? Nee! Ga je het toch doen, besef dan dat Google uit Amerika crawlt. Sluit je Google bot dus uit Doordat je bijvoorbeeld een GEO redirect insteld voor Spanje, Frankijk en Nederland. Dan laat je Amerika (onbewust niet toe). Het gevolg: Je posities verdwijnen als sneeuw voor de zon. Mijn advies: “better safe than sorry”.

Wat is een redirect chain?

Een redirect chain, is wanneer pagina a, naar pagina b redirect, pagina b weer naar pagina c etc. Het is een soort van ketting die aan elkaar gekoppeld wordt met redirects. Voor zowel de gebruiker als voor je SEO performance is het negatief. Waarom? Het heeft een negatieve impact op je crawlbudget en het verhoogd de laadtijd van een pagina. Mijn advies: zorg ervoor dat er een directe link bestaat tussen de oude en de nieuwe pagina.

Wat is een redirect loop?

Wanneer pagina A een redirect plaatst naar pagina B, pagina B weer een redirect plaatst naar pagina C en pagina C weer een redirect plaatst naar Pagina A. De webbrowser, wordt op dat moment oneindig doorgestuurd. Je noemt dat ook wel een: redirect loop. Redirect loops, kan je detecteren met een webcrawler of door de pagina te bezoeken.

SEO-fouten voorkomen?

SEO-checklist
Controleer je optimalisatie-stappen met mijn gratis SEO-checklist. Zo voorkom je fouten in Google en Bing.
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij
SEO-checklist
Download SEO-checklist
Deze bedrijven gingen je voor:
Logo Action
Logo ANWB
Logo staatsloterij
SEO Mastermind SEO-vraag? Stel hem hier